AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.320

Halo tändstift - är dom bra?

Sida 1 av 2
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Kommer att byta tändstift och fick ett tips om dessa,kan dom vara något för min bil eller??
Länk

BMW e lag
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Tändstift är ju bra att ha i en bensinmotor :-) Har hört både bra o dåliga saker om Halo stiften. Vissa motorer går bra, andra dåligt så det är nog bara att testa. Livslängden är ju väldigt bra på Halo stiften.
Det finns ytterligare ett alternativ till Halo, Brisk Premium LGS Länk Säljs av Ontop i Sverige o kostar ca 170kr /st

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
per_j82,skratt.Visst e det bra med tändstift i en motor.Någon som har dessa stift i bilen eller provat??

BMW e lag
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
"Brisk", låter som B(ig) risk... ;-)
(Fredagshumor när den är som sämst)

Är också intresserad av att höra om någon prövat dessa och om det ger någon skillnad. Vad är det som sitter i original och vilken typ?

/Hammar
Hammar:Haha:-)...Jag har som sagt Brisk i min M5 o hade tidigare små ryckningar runt 1500-2000rpm(som de flesta M5 E34),dessa ryckningar e nu borta...Bränsleförbrukningen verkar ha sjunkit oxå.Brisk stiften påminner mycket om HALO men har friare väg för gnistan så att säg...I vart fall går bilen minst lika bra som med originalstiften om inte något bättre t o m,svårt att avgöra.Var faktiskt tveksam till om bilen skulle starta ens med Brisk-stiften då "gnistgapet" e ca 3mm....Men den spann upp me en gång:-).Har även skruvat ut ett stift o kollat hur de ser ut,o de såg ut som de skulle...Stiften har tänt runt hela "ringen" så att säg men man ser att gnistan har hoppat mycket oftare på ett visst ställe dock,förmodligen pga att koncentrationen av "bränsle/luft" oftast varit störst i de området...Ska tydligen va så att gnistan slår åt de håll där den koncentrationen e högst...
Jag är nöjd med de iaf,återstår dock att se hur avgasvärdena förändras med dessa stift,om de nu ändras alls....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Ok men vad e att föredra då?? Halo eller Brisk.Finns det någon återförsäljare i Sverige för Brisk? å isåfall vart.Tror faktiskt på Halo men låter lite för bra för att vara sant men får väl prova.
Att få ut mer effekt ur motorn och en 30% soppaminskning e ju att föredra+milantalet innan byte av stiften, 15000 mil,låter bra.

BMW e lag
Förvänta dig INGA underverk från vare sig HALO eller BRISK...Du kan eventuellt få något lägre bränsleförbrukning(som i mitt fall) o kanske jämnare gång(Just M5 E34 e ju kända för att "rycka" lite vid 2000rpm..)
Länk säljer både HALO och Brisk!!Anledningen till att jag köpte Brisk var att de var de enda alternativa stiften till original som fanns att tillgå som var av "flerelektrods-typen"(original till E34 M5 e ett "vanligt" stift med en sidoelktrod).
Om du kollar på designen av de båda stiften så ser du att de e rätt lika men med den skillnaden att gnistan har mycket friare väg in i cylindern(ingen hindrande ring)...Vilket stift som e bäst vet jag inte dock.Brisk funkar bra i min bil iaf,men detta är ingen garanti att så e fallet me din bil då du har en helt annan motor...Det blir lite av ett chanstagande så att säg vilket stift du än väljer...Båda stiften kostar ungefär lika mycket!

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
KOlla på Länk där finns länkar till återförsäljare.
Finns i Gbg och Kungsbacka har jag sett bland annat (intressant för min del) men finns även i resterande delar av landet naturligtvis.

M5 E34, skiljer sig den något mot 540 E39?
(När det gäller tändstiften)

Man ska tydligen få skillnad efter 50 - 200 mil... men det märker man kanske inte eftersom det verkar ske gradvis?

Vad är att föredra, Halo eller Brisk...
Halo ser ut att vara mer etablerad på sidorna jag besöker.

/Hammar
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Ja men om dom nu e så bra som det sägs,varför e det inga som rusar efter dom till sin bil.Det finns säker något som kan vara bra med dom men om jag går in på BMW i Solna å frågar så säger dom säkert ´´köp orginal till din bil,inget annat´´.Låter ju som stiften skall sitta på en sportbil å ingen vanlig BMW.

BMW e lag
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Förmodligen är det priset som inte är så lockande och sedan är det t ex. för min del först nu som jag har hört talas om dessa stift.

Men BMW M5 är väl en sportbil om än i "familjeformat"? ;-)
(540 är inte långt efter)

Om man kör med "fel" stift, vad kan hända med bilen då, kan det gå så illa som att motorn inte förbränner bensinen och så kattarna går sönder osv?
Vad är värsta tänkbara scenario?
(Jag är inte så insatt i detta)

/Hammar
Hammar:Kan tänkas att de finns HALO/Brisk till 540 E39,ring/maila o fråga.

Cstjawa:Du har helt rätt!!Man ska INTE förvänta sig underverk av stift av annan "typ" än original!!Brisk Premium LGS är de enda flerelekrods-stift till M5 E34 mig veterligen,till din bil finns de dock många fler fabrikat!
Man ska självklart inte sätta i stift som inte är anpassade till din bil!!
Ett säkert val är BMW-original,men ja ville esta ett alternativ.Tänte som så att funkar de så funkar de o om de inte gör de så blir de "läropengar"...
Och anledningen till att folk inte "rusar" efter dessa stift är så pass enkel som att de skillnader som finns är marginella,de blir alltså inga "wow"-effekter,dessutom om bilen går som den ska varför då byta fabrikat på stiften??Ja fick ju bort de förargliga ryckningarna i mitt fall så de "lönade" sig för mig.Men en M50 som sitter i din bil går ju silkeslent så dn enda möjliga förbättring du kan få är lägre bränsleåtgång...

Hammar:Precis,Brisk/halo är DYRARE än original!!Fel stift resulterar i att bilen går som en påse nötter o i värsta fall så kan den gå varm mm...Använder du dig av rekommenderade stift från respektive tillverkare av tändstiften bör man vara rätt säker på att de funkar iaf,de e först när man själv börjar experimentera med ej anpassade stift som de kan gå riktigt illa...T e x att man sätter i stift som sticker in för långt i cylindern o krockar med kolven:-(....

cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Men jag e lite sugen på att testa dom endå men det finns som ni skriver en del varningar.Som tex att motorn kan bli varmare,låter lite långsökt men så kan det nog va.f*n va svår detta va da.

BMW e lag
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Finns det inga varningar man får innan det är för sent i så fall?
Om bilen går varm, märks inte det innan motorn rasar?
Byter man stift och motorn går som en rishög så vet man ju att något är fel.

Eller kan det vara så illa att det kan till synes gå helt klockrent och bra för att sedan 10 mil senare visa sig vara fel och motorhaveri?

Följande går att läsa på sidan om garanti: Länk

"Vid ett eventuellt motorhaveri orsakat av ett HaloTM tändstift övertar Halo Sparkplug , samtliga kostnader för reparation av skadan."

Det tycker jag låter som en bra garanti, eller har jag fel?

/Hammar
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Låter ju tryggt men jag vill ju inte att min bil ska rasa,inte kul men vi får se,kanske faller jag in i ledet å testar dom ändå.
Man lever ju bara en gång.

BMW e lag
Hammar:Den där garantin gäller endast om skadan orsakats av tändstiften!Dvs har skadan uppstått pga att ett fel i tändsystemet som tex en halvdålig tändspole så gäller den inte!En bil med helfrisk motor/tändsystem rasar inte pga andra stift så länge de är anpassade till motorn i fråga,så HALO går tämligen säkra där...Kan inte tänka mig att de fått ersätta många motorras om än några...Enda gången det kan vara aktuellt är ju om stiftens isolator del lossnar o trillar ner i cylindern,men då e frågan varför de gjorde de?En tänkbar anledning är ju att tändningsinställning var felaktig/fungerade ej korrekt,alltså blir orsaken till raset INTE Halo stiften utan bilens tändinstälningen...Hoppas du förstår hur ja menar:-).Jag ger inte mycket för den garantin...

Cstjawa:Precis min inställning!!Jag tror du kan lugnt montera Halo/Brisk stift utan att behöva oroa dig de minsta....

an
643
anlima
735iA -87
Kunde inte låta bli att halka in här,,,
Har kört med HALO i ca 2,5år ungefär 6400mil utan bekymmer.
Det tog kanske två månader efter stiften monterades innan jag började märka något, motorn gick lugnare på tomgång, kör en hel del med tunga släp bakom bilen ,inga bekymmer med varmgång . Kör även rätt hårt när tillfälle gives, fortfarande bekymmersfritt. bränsleförbrukningen kan jag inte säga att den är lägre med halo, däremot tankar jag fullt varje gång tanken är tom. Landväg 0,92 i stan 1,4-1,65 beroende på mig, med släp på väg 1,05-1,15 .
Jag kör en 735 -87 32,000mil har den gått nu,,,
Har haft lös stiften tre gånger för kontroll, de är grå-vita allihop!

/Mats
an
643
anlima
735iA -87
Glömde en sak ,
Sommardäcken är nokian NRZi 225/45/17 3,2kg lufttryck,
vinterhjulen nokian hakka 4an 205/65/15 2,7kg luft.
ormen
att de ska göra det undervärk som påstås (spec. Halo) är mestadels Marknadsföringsargument, Brisk liknar stiften inom Racing som ex. STCC bilar o det var inga problem där...

Att folk inte rusar? Tja, lansera de på TV-Shop så lär de sälja.. många vet nog inte om de heller...

En sak till, Halos ring -inte trevligt om den brinner/bryts av och ramlar ner i cylindern... men det har nog de tänkt på, och garantin gäller ju då

Håller med Dawwe, rent konstruktionsmässigt ser Brisk bättre ut vad gäller "fri väg" för gnistan... och det är så, att bränsle/luft blandning är olika (koncentrat) i olika delar av förbränningsutrymmet... i.a.f. om man ska tro på John B. Heywood (grymt bra bok om förbränningsmotorteknik för er som är intresserade...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.