|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har sökt över hela forumet, om just detta men jag får helatiden upp trådar om andra bilar, och jag hittar inte svaren på mina frågor. Så till frågan. Min 325 -89 tickar eller rasslar går typ inte att avgöra, Många jag har frågat säger att dom tror att det är lyftarna, Men det känns som om bilen har tappat effekt, men jag vet inte, jag kanske är blir vanare med effekten. Hur vet jag om det är kammen eller lyftarna? hur ställer jag lyftarna? Obs om man stänger motorhuven så hör man inte att den låter, Och på tomgång låter den typ normalt, men när man gasar så låter den mer. hoppas ni förstår vad jag menar. Mvh jonas | |
| om de e kammen å lyftarna som e slitna så e d ingen ide att ställa in dom utan de e bara te att byta kam å lyftar de va ja tvungen att göra på min för en av lyftarna knäktes när ja drog på men men kolla hur sliten kammen e först lycka till mvh micke´ | |
|
Är ganska ny på det här med kammar :D Hur ser jag om dom är slut? eller slitna? Samma sak med lyftarna. /mvh jonas |
|
|
Jag kan inte heller avgöra hur min motor mår. Det rasslar o tickar lite. Men den går hur bra som helst. Jag varvar aldrig hårt med den heller så jag tycker inte det borde vara nån fara. När alla pratar om detta rasslande hela tiden så tror jag kanske att "problemet" blir överdrivet. Det kanske håller i 100 år till trots rasslet? Om man håller sig under 6000 rpm förstås. Jaja, jag vet inte alls. Jag bara undrar. |
|
| om du lyfter bort ventil kåpan å så kollar du dpå kammen där lyftarna går så kan du se eller känna om de e slitet på min va de slitet 2mm på ett ställe men kolla alla som du kommer åt e lite trångt där vid för de behövver inte vara ala som e slitna ... lycka till mvh micke | |
|
Om du skruvar av ventilkåpan och känner på nockarna på kamaxeln precis där vipparmen ligger an om det finns en liten "kant" eller ett "spår" så är det inte bra. Är kammen dålig så byter man vipparmar samtidigt. Stavros: Man behöver inte varva till 6000rpm för att en vipparm ska gå sönder om kammen är sleten, min polares gick vid ca 3500 - 4000rpm. |
|
|
Ok jag ska kolla om jag ser att det är slitet. Kanske hör av mig igen om jag inte fattar :D. Tack för alla svar. /mvh jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.