|
|
|
|---|---|
nybee |
Hej alla, Vilken misstag jag har gjört: försökt starta bilen samtidigt batteriladdare är inkopplade. Nu är startmotorn hellt död även batteri är laddad. Kan någon lista ut vad är möjliga skaddor på bilen och hur? Ljus och instrument har ingen fel på. Tack för alla svar! |
|
Har svårt att tänka mig att det skulle bli ngt fel på startmotor vid start med laddare påkopplad... Det som möjligen skulle hända är att laddaren tar stryk pga för hög belastning. Kolla stora pluskabeln till startmotorn om du har ström på den och om du har ström på den lilla pluskabeln när du vrider nyckeln till startläget. kolla även så att jordanslutningen till startmotorn är intakt. Om ström finns på följande ställen och jorden är intakt så är förmodligen den sk solenoiden på startmotorn trasig. Om störm saknas i den lilla pluskabeln ska du nog ta en titt på möjliga trasiga säkringar till att börja med. Magnus. |
|
|
Har hört att batteriladdare med starthjälp kan sabba elsystemet rätt rejält (laddare med startboost). KÖR INTE PÅ STARTBOOST!!! Startboosten kan göra att spänningen går upp mot 16 volt och det kan sabba elkomponenter! Ett fordon där jag arbetar har fått förstörd motorstyrbox på detta sätt. |
|
|
Jag har laddat och sedan startat bilar med laddaren inkopplad vid flera tillfällen och med flera olika bilar. (BMW, Volvo, MB osv.). Jag har aldrig haft problem med detta, så det beror nog mer på laddaren. Jag har en 20A laddare som jag brukar ha till bilen. Jag har även en 40A, men den ska jag inte använda efter att ha läst detta. MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
nybee |
Nej, den batteriladdare är inte 'startboost' typ. Säkeringen på laddare (5 amp) gick faktiskt sönder. Jag provade också med startkablar och ström från en annan bil men blev det samma. Ska kolla på säkringarna på bilen idag. Är det normalt att växelväljare sitter låst i P-läget om bilen inte är startat? Det går ju inte att köra bogsering eller? |
| Lådan ska inte låsa i det läget pga att den inte startar, låter väldigt konstigt. Kan ju vara så att ngt hänt med kontakten till p och n-läget och därmed låser startmotorn från att dra runt då den bara ska fungera i läge p eller n. Råder dig nog att hissa upp bilen och ta dig en närmare titt på länkage och kontakter till lådan... | |
nybee |
Har kollat säkrningar men ingen är trasig. Provat också 'reset' bilen: bort koppla batteri en stund sen koppla in igen (läst tips från forum här) men det funka inte heller. Nu kan jag flytta växelådan från P-läget: nyckel måste sittes i tändningsläge. Jag kunde inte identifera startmotor direkt från motorrum. Var sitter den och hur komma man åt (uppifrån?) |
| Startmotorn sitter under insugsrören i bakkant av motorn... en stor cylinder med en liten cylinder på. Mät alla kablar som jag beskrev tidigare och se vad som händer. | |
|
Vanlig mindre laddare kan inte i sig sabba startmotorn om man startar med laddaren inkopplad, möjligen tar laddaren stryk som nämnts. Laddare med starthjälp skall aktiveras samtidigt som startmotorn arbetar (kräver två man), annars kan spänningen lätt gå över 16V eller mera om batteriet är svagt och inte "svarar imot". Generellt är boosterladdare ett otyg och bör inte användas, ett vanligt hjälpbatteri är bättre. Har du mätt så det kommer fram manöverström på den klenare kabeln på solenoiden samtidigt som nyckeln vrids till startläget? Kanske nåt med startspärren i bilen. FP |
|
nybee |
Har mätt startmotornsanslutingarna och det finns ingen fel på. Man hör ju kraftigt ljudet från mortorrum ('da, da, da...,' nåt halvsekond mellanrum) när nyckeln vrids. Är det kommer från solenoiden? En annan märklig är när nyckeln sitter i tändningsläge då tänder ASC+T och ABS varningslampor och tänder INTE växelväljarsindikator oavsett hur man flytta den. |
|
Symptomet stämmer med dåligt laddat batteri. Då slår solenoiden fram och tillbaka i startläge. Prova med att ladda ett dygn eller koppla på ett hjälpbatteri på de speciella batterikontakterna framme på motorn. FP |
|
nybee |
Jag har provat båda med laddad batteri och hjälpbatteri, fastän med hjälpbatteri då var den kopplat till min bilbatteri ('+' --> '+' och '-' --> karosser), använt inte batterikontakterna i motorrum. Nåt skillnad? |
|
Inte egentligen. Verkar som en skum startmotor kanske. Det händer att solenoiden slår till men utan att göra kontakt, då snurrar inte motorn trots bra batteri. FP |
|
|
Hej, Kolla att jordflätan! koppla minus till någon bra detalj på motorn. Lars |
|
| Annars kan du fråga en vänlig vän som du vet har ett friskt batteri, byta det mot ditt och mäta mellan plus och jordflätan på startmotorn... | |
|
Solenoiden i sig drar rätt bra med ström, bortåt 50A i tillslagsögonblicket, felaktig jord borde märkas. Liten isolerande brännpärla inne på solenoidens kopparkontakter kan göra så den inte skickar in nån ström till startmotorn trots att den slår in. Man får mäta på starterns inkommande plus när solenoiden slår till, kommer det spänning här så är det sannolikt kolen i startern som är kass. Kan ibland hjälpa att banka med en träklubba så kan den rubbas lite och springa igång. Tyvärr sitter den inte så bra till. FP |
|
nybee |
Hej alla, Äntligen startad bilen idag efter starthjälp från en bärgningsbil (had tänkt att lämna in bilen till verkstad). Ni andra had rätt: batteriet är kass. Förste försökt bärgningskille med en 'bärbar' batteri men funkads inte. Sen kopplat in bärgningsbils batteri (det är ju en lastbil!) då startad på en gång. Nu har jag köpt en 90 Am batteri från BMW och bytte ut den original 80 Am's och kan starta bilen utan problem. Jag mätt också nybatterispäning före och efter anslutning: 12.66 v resp 12.45 v, normallt? Hoppas det komma att fungera ett tag till. |
|
Spänningen varierar lite med syradensiteten från fabrik. Ibland ser man batterier som ligger på bortåt 13V i vila, men för hög spänning är inte heller bra, ökar korrosionshastigheten och minskar livslängden. Skall igentligen mätas efter fulladdning och därefter skall batteriet stått i vila i några timmar, helst ett dygn. Mellan 12,6 och 12,8V är OK. Tänk på att så fort man öppnar skuffen i E39 så går bilen upp i vaket läge och drar tillsammans med belysningen 2-3A, varvid spänningen omedelbart sjunker några tiondelar. FP |
|
| Tur att det löste sig i alla fall å lycka till... | |
nybee |
Jag misstänker att solenoiden (eller startmotorn) nu krävs mer ström efter jag gjorde misstag (starta med påkopplad batteriladdre) eftersom: 1. Tidigare kunde jag starta bilen utan problem med bara 11.8v i batteriet. Den senast dagarna lyckads inte med 12.3v laddad batteri; 2. Före vinter startad bilen med starthjälp från en Mondeo. Nu kunde inte med samma bil; 3. Inte äns kunde den 'bärbar' batteri från bärgningskille hjälp. Är det beror på 'brännpärla på solenoidens kopparkontakter', som Folke förklarade? |
|
Nja.. Även om batteriet utan belastning visar hyfsat hög spänning så kanske det sjunker ner till 8-9V när startmotorn kopplas in. Beror på t.ex defekt batteri (för hög inre resistans) eller oxiderade eller lösa batterianslutningar. Omvänt så kan ett batteri som är lite urladdat fortfarande ha kraft nog till att hålla spänningen uppe vid start om det för övrigt är i bra skick. En brännpärla eller på annat sätt brända/oxiderade kontakter i solenoiden gör att startmotorn inte går runt alls. Har du kollat om voltmetern visar rätt, det är inte ovanligt att (billiga) instrument visar flera tiondelar eller mera fel. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.