AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.278

Vad är fel med M3:an, den pluddrar ibland?

Sida 1 av 2
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Tjena.
Har en fråga.
Min M3:a pluddrar som fan ibland mellan 2-2700varv ca.
Idag gick den riktigt dåligt det sista, och det lät som den misstände istort sett(small ur avgaserna 1 gång)

Detta började när jag satte dit kattersättaren, men kan ju också blivit ändå. Ibland är det inte så farligt, men det märks alltid.
Ändå går bilen mycket bra f.ö.

Bilen är nymappad så tändningen står ju rätt.

Nån som vet?
Kan de vara stiften, tändspolar? annat?

Svara gärna, gillar inte detta.

///M3
fa
34
fartgalen
M3 coupe -93
Du kan ju prova att hälla i redline spridar rengöring i tanken, har du tur kan det bara vara en spridare som blivit tät.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
mmm, prova kan jag ju alltid men jag tror inte riktigt på det faktiskt. Varför går den då hur rent som helst efter 3000rpm??

///M3
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Så va min när jag hade tvättat min motor.. felet va för mej då att det låg en massa vatten runt stifterna, så jag bytte stift å efter det så gick bilen fint igen=)
Mvh//Jonas

Min Bil: Länk
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Okej?, hmm..då måste nån tvättat mitt motorrum i smyg då:)
Gör inget i o för sig, men då kunde ju f*nskapet bytt stift med.

Är det jobbigt att byta stift på M3 motorn eller?
Har aldrig öppnat och tittat ens, antar att det är trångt och jävligt.

///M3
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
M3_LOVER: skruva loss kåpan så ser du hur du ska göra.. rätt enkelt. om man inte har tummen uppe på skuldran dvs...

Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt!
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Okej, nee, byta tändstift borde jag väl fixa:)
Ska testa det faktiskt. Konstigt att den går bra precis efter tycker jag ändå men...jaja...ska testa..inga mer förslag eller ideer om vad de kan vara för fel??

///M3
Tändspolarna är en svagpunkt på BMW:s "vanliga" sexor i E36 och E34. Symptomen är ungefär som du beskriver. Misständningar och "bluddrande" gång vid belastning på låga varv.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jaha, ännu ett förslag, antar att det är dyrt och skit svårt att byta dom!! För nånting som lätt brukar ju aldrig krångla:)

Jag byter stiften först. Hjälper de inte så???
Måste man byta tändspolarna eller kan man se sånt på en feldiagnos hos bmw?

///M3
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
haha=).. undra vem det kan ha vart då M3 lover? hoppas du får tag i han!

Min Bil: Länk
Fel hos tändsploarna upptäcks ej via feldiagnos. Det sitter en spole till varje cylinder. (Tändspolen är den svarta grunkan som skymmer respektive tändstift). Lossa en tändspole i taget och pröva om motorn går sämre eller oförändrat. Om du lossar en korrekt fungerande spole kommer motorn gå på fyra burkar (såvida en av de andra spolarna är defekt). Det märks tydligt när en sexcylindrig motor går på fyra burkar... När du lossar den defekta spolen kommer bilen bara gå lite sämre eller vara helt oförändrad mot hur den gick innan. I regel är den defekta spolen den sista du prövar... :-)
Glömde att säga att felet är varken svårt eller särskilt dyrt att avhjälpa.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
X-Max: Ja, det undrar jag med. Ja, jag ska nog hitta f*nstyget:)

bjoerck:
Okej, då slipper jag åka dit i onödan iaf.
Okej, jag ska testa det i morgon. Läste lite gamla inlägg om detta. Verkar ju kunna vara precis hur mycket som helst. LMM, lambasonderna, magnetventilerna till vanosen mm.

Hoppas de "bara" är en tändspole eller nåt iaf.

Lossa tändspolarna är inte svårt eller? Man behöver inga special verktyg eller nåt sånt?

Föresten, OM det skulle vara en tändspole, går bilen alltså bara på 5cylindrar nu då?? Det kan den inte göra för den går som faaan efter just 2700-2800 rpm. Eller kan tändspolarna vara "extra" dåliga vid ett visst varvtal eller nåt??

///M3
Vid högre varvtal sker överslag i den trasiga tändspolen och motorn går som vanligt. Vid lägre varv sker inget överslag och bilen blir femcylindrig.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Okej, tackar. Då vet jag. Borde ju nästan vara det felet då.
Kan ju vara ett tändstift också i och för sig. Ska testa i morgon.

Jag ska alltså ta ur en tändspole i taget och starta den.
Och låta alla tändstift sitta kvar. Det är ingen fara för motorn eller nåt att köra på bara 4 cylindar då?

///M3
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
En fråga bara:

En del personer har ju bytt tändspolar trots att BMW inte kunnat hitta något fel på dem ens med oscilloskop, och det har tydligen hjälpt dem. Har läst om flera här på forumet som har sagt det i alla fall. Kan det stämma att tändspolarna kan vara olika mycket trasiga? Och tillslut kan man få en för fet bränsle/luft-blandning av dåliga tändspolar.
M3_LOVER skrev ju att han fick avgassmällar vilket i mina öron låter som oförbrända avgaser.

Jag har lite "pluddrande" tendenser på min med, just på låga varv alltså 1500 till 2700 ungefär. "Pluddrandet" kommer och går också, alltså jag har det inte vid varje acceleration utan bara ibland.
Jag har dessutom en del avgassmällar när motorn är kall, kan det ha något med detta att göra?

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Sorry, jag såg att Bjoerck redan hade skrivit tidigare att man kan få misständningar, men de andra frågorna får Ni som tror Er kan något om detta gärna ta upp för diskussion för jag är mycket intresserad av detta, ty jag börjar bli lite förbannad på min biljä......el.

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Flisan: Nja, jag skrev att jag fick 1 avgassmäll igår, när den gick som sämst och jag gasade iväg. Precis när den pluddrar så går den så j*vla kasst alltså, så det är säkert nån tändspole som är kass. Samtidigt hör man att de suger luft som tusan också precis då.

Ska åka ner och kolla stiften nu och greja lite, återkommer i eftermiddag om hur det gick iaf.

MVH: Henrik

///M3
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Vad menar du med "Samtidigt hör man att de suger luft som tusan också precis då."??

Vad är det som suger luft?

mvh/Flisan

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Luftfiltret, det hörs extra mycket just den den går som sämst liksom, precis som att det vill ha mer eller nåt.

Har testat att ta bort varje tändspole, men de hjälpte inte, hittade inget fel.

MVH: Henrik

///M3
Bl
41
Black Sheep
M3-SMG-97
325-TD-94
´Bara för att du skall få ännu fler saker det kan vara, så hade jag exakt samma problem, med spluddrande. och ibland lite taskig tommgång.
På min bil var det luftmasse mätaren som behövde en rengöring. Detta gorde BMW i Spanien för 46€ (ca 400 Kr:-).
Sen var allt bra igen, och detta var ca 3 månader sedan.

BS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.