|
|
|
|---|---|
|
Vad är fel??? Upptäckte idag till min förfäran att precis över tomgång skramlar det ibland till. Har lokaliserat ljudet till kåpan ovanför kamremmen. Var hos min far och jag fick ta tåget hem (8 mil) :S Vad är fel? 1. Kamremmen? 2. Vattenpumpen 3. Kamremmspännaren lr vad den nu kan heta. Ngn som vet vad det kostar att byta en kamremm för till en 330 E46? Tacksam för svar /t | |
Mattan |
Finns ingen kamrem i den motorn! Den har kedja. |
|
Det stämmer att den har kedja,och den är underhållsfri.Måste vara något annat skumt.Hörs det inte när den står på tomgång?Är det den berömda 330 Ci:n? Tidigare:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99,328i-98,328iM-99, |
|
|
menade självklart kamkedjan och inte kamremm.. Däremot visste jag inte att kedjan skulle hålla för alltid. Kan vara spännaren. Bytt olja och den blev tystare. ATF oljan är på min kan det vara det? Kan inte byta den idag för här vågar jag inte hälla på fel. Yepp, det är den berömda 330 Ci:n. Börjar snart bli bil av den. Har aldrig sett ett slarvigare jobb än detta. Tur att man fixa saker själv (rättare sagt min far). 5 tusen till måste jag lägga på den. |
|
///M.D |
fan jag lider med de...hoppas det löser sig för dej. |
|
Har ett liknande ljud som du beskriver i min 320i e46 har snackat med Bmw angående detta problem dom misstänker att det är vanosen som skramlar till iblannd. Skulle vara tacksam att veta hur du/verkstan löser ditt problem... |
|
|
Det är fruktansvärt ovanligt på M54TU med vanos rassel. Spännaren till kamkedjan kan ibland behöva bytas, men de rör sig iregel om bilar med kring 15 000 mil på mätaren. Om de visar sig vara vanosen och den behöver bytas så är de inte någon billig affär alls tyvärr. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Den är klart mkt tystare när jag bytte oljan, iof inte kört den varm ännu. Bilen är upp-pallade för underredsbehandling. Bromsbeläggbyte, på med nya underskydd, ordna till höger framljussats. Wendtan, kan det bero på oljan var kass. Bytte olja o filter i helgen och det var ingen vacker syn. Luftfiltret var det sämsta jag har sett. Servo oljan är under min, kan det ha ngn påverkan? |
|
|
Jag var nära och köpa en 320-E46 som hade trasig Vanos. Säljaren sa inget , men det hörs klart och tydligt att något inte står rätt till. Det känns som bilen ska skära varje gång man gasar. Det låter som om toppen var söner på bilen. När säljaren märkte att jag inte var intreserad längre , då sa han att det är vanoset på den, det kostar ca 2000:- och tjustera den, jag står för kostnaden om du köper bilen. Nej tack sa jag:) |
|
|
Grodan, det var tur för dig =) För min del låter det inte som bilen skall skära ihop, mer ett litet svagt rassel som ibland uppstår mellan 800 - 1500 rpm. |
|
| Låter det som en sirsa? Hur låter det på tomgång? | |
|
på tomgång är allt som det skall. Vill mer säga att det låter som ett rassel. Spontant känns det som kamkedjan men jag vet inte. Är metall mot metall rassel |
|
|
bör nämna att jag kunde inte dag återskapa ljudet, men motorn var kall och den gick aldrig tills den var varm. Vill bara säkerställa mig om att det inte är vanosen. Håller tummarna på att det var oljan (den var på min och bedrövlig). Hittade plastbitar i oljefiltret. |
|
| Då tror jag det är spännaren till kedjan, men då skulle det i och för sig rassla när du stängde av bilen. | |
|
Varit inne hos en BMW guru. Vanosen kan skrammla till ibland och enligt honom är det inget farligt. Det är denna info jag har fått och det är bara att köra på. //b |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.