|
|
|
|---|---|
|
Bromsolja byttes på BMW-verkstad för ett år sedan, nu lysr lampan igen. Vad är det som drar igång lampan, kan det vara luft i systemet ? undrar Ronny | |
|
Klockan går helt på egen hand, ingen input från nivåer eller annat. Blev den riktigt resetad vid bytet? Är det klocksymbolen som lyser igen eller nån annan indikering? FP |
|
|
Har du olja i bromsvätskan så har du problem ; ) Bromsvätskan är som det låter en vätska (baserad på bla polygykoletrar)och är hygroskopisk, dvs den drar åt sig fukt (vatten) Nackdelen med vatten/fukt i vätskan är förutom rostskador i ok/rör/ABS enhet/huvudcylinder (invändigt) nedsatt kokpunkt Nedsatt kokpunkt kan bli väldigt kritiskt om ett bromsok hänger sig el. väldigt långa inbromsningar,då värmen från skivan kan sprida sig in i oket och i värsta fall få bromsvätskan att koka,med luftblåsor/bromsbortfall som resultat : ( Oljor drar sällan åt sig fukt (petroliumbaserade,vill inte blanda sig med vatten) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Tack för svaret Folke. När jag frågade på BMW så sade dom att det berodde på körstil. Kan man reseta den felaktigt ? Ronny |
|
|
Dom blandar ihop begreppen isf. Serviceindikatorn (raden med lysdioder) kan släckas olika fort beroende på körstil (bränsleförbrukning). Klocksymbolen är just bara en klocka som går i bakgrunden och tänds för att påminna om t.ex bromsvätskebytet. FP |
|
ormen |
Nu hade du inte mycket annat för dig Micke än att vara petig... Bromsolja heter det (tyvärr) i folkmun, det vet du väl... Finns system i.o.f.s. där hydrauloljan fungerar som bromsvätska, de delar system alltså.. och då är det ju en olja, eller? Varför kallas det bromsolja egentligen, vet nån gammal guru det? |
|
Folke skrev: "...tänds för att påminna om t.ex bromsvätskebytet." Kan klockan tändas av någon annan anledning än just detta? Har nämligen bokat tid på verkstad för att byta bromsvätska för min klocka lyser. |
|
Ante25 |
Hur ofta ska bromsvätskan bytas? Kan man även släcka klocksymbolen med en serviceåterställare för 395kr? |
|
Bromsvätskan skall bytas med 24-månaders intervall. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.