|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min polare har en BMW 330-01 som gått 6k mil. Han har sen en månads tid ungefär upplevt att växlarna blivit svåra att få i, nu har det blivit värre!! Jag var nyss ute och kände på lådan och den är helt knas. Spaken sitter nästan fast, som nån har hällt sand i lådan typ. Den är svår att röra även när den ligger i friläge. Jag gissade lite vilt på synkringarna men växlarna tandar/rasslar inte när man väl får i dem! Nån som har haft likande problem? Bilen ska in på verkstad nu iaf men vill höra lite här också! MVH Erik | |
| Kanske är växellänkaget som är slitet? Tycker dock det verkar för tidigt, bara 6000 mil.... | |
|
Har ni kollat om de finns någon olja i lådan överhuvudtaget?? Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| En annan växelrelaterad fråga: Är det vanligt att växelspaken skakar när man gasar ? | |
|
På Saab, peugot m.fl har jag känt att växelspaken skakar vid gaspådrag (påtagligt om man sitter med spaken i handen) men i mina bmw jag haft samt alla jag kört upplever jag inte att den vibrerar med gaspådraget... erikjakan, Har ni kollat att det finns olja i lådan som sagt ?? |
|
|
Växelspaken ska normalt inte vibrera på bmw om inget är slitet, på saabar och äldre volvo bilar gör den det, men på saabar gör den det p.g.a deras roliga konstruktion av lådan |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
erikjakan, kolla om det inte är kopplingen som är slut. den borde hålla längre än 6000 mil, men vid uteslutande stadskörning eller vid hård körning så kan de paja även på få mil. Jag tror knappast att växellådan är på gång att rasa, då ska den vara utan olja. annars har jag inte hört talas om en enda rasad 330-låda. mvh Johan |
|
Det är inte kopplingen, garanterat! Växelspaken sitter liksom fast, även i neutralläge! MVh Erik |
|
|
Wendtan: Nej det har vi inte, hur gör man det? MVh Erik |
|
|
skruva ur övre pluggen (kontrollplugg) och fyll på. Går det i över en liter så har du hittat problemet. Förhoppningsvis har inte lådan tagit stryk. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Erik: Precis som Anders skriver så skuva ur kontroll pluggen o sen kan du känna in med fingret om du har olja i nivå med hålet. Om du inte känner någon olja alls så fyll på. De låter lite som lådan går torr faktiskt. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Ok, tack för alla tips, det konstiga är att den inte läcker, alls ? Var sitter pluggen? I motorrummet förmodar jag, men var mer exakt! MVH Erik |
|
|
erikjakan, nivå- och påfyllningspluggen borde sitta på ena sidan av växellådan, dvs under bilen... lossa inte tömningenspluggen...lokalisera båda innan du börjar skruva för att vara på säkra sidan... |
|
|
har du inte nybilsgarantin kvar, isf kan du ju bara köra in till bmw så får dom lösa det, om inte så kan du ju kontakta ditt försäkringsbolag o kolla om du har maskinskadeförsärkring den kan lösa det om du måste byta hela lådan, det blev så för mig på min 323 som gått 9000mil --- Att köra 320 snabbt på krokiga vägar är ungefär så roligt som man får i livet. /Teknikens värld |
|
|
Om den gått utan olja så håller den inte speciellt länge och missljud skulle smyga sig på eftersom oljan försvunnit.Om så är fallet så borde man se en sån kraftig läcka under bilen samt känna att det luktar huggorm efter en biltur,eftersom oljan ofta kommer i kontakt med avgassystemet p.g.a turbulensen under bilen. |
|
|
BMW borde verkligen visa goodwill om det är en -01... Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.