|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
E34-orna som har såna problem med toppen och spindellederna och allt vad det heter. Om man ska ha en E34, se till att köpa en som gått en bit under 20k mil. Annars kan det bli dyrt. Ja iofs så är nog V8-an mer hållbar än sexan. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
Dark Rider |
Kraftwerk: ok jo de måste ju va sån siffra för dem finns ju inte dirket i varenda hörn.De där med utrustningen så har jag väl lite svårt att tro det..dom jag kollat på har då haft i princip full utr men men. Men fan alla ni som har en 540 hur mycke soppa drar en 540 igentligen bensin är ju HUTLÖST dyr nu å bättre ser de inte ut å bli. Har faktiskt haft funderingar på istället köpa en 728 lär väl bli lite billigare att äga å köra eller.. Bil´n min: Länk |
| tja vad jag vet så är det tidiga e39 som har känsliga toppar men men | |
|
Fråga dom som äger/har ägt en 12V sexa som gått en bit Getrag. T ex mig lr min far :) Vid ca 20k mil blir kammen slut på dessa motorer & vipparmarna far en efter en tills man byter kammen & hela baletten. Dessutom är det väldigt lätt att dessa toppar kan slå sig bara för att motorn KOKAR. Helt sjukt. Dessa toppar har ett ganska dåligt rykte, som dom tyvärr lever upp till. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
mkt möjlig på 12v vet ej har aldrig ägt en sån faktiskt men det tror jag inte om 24 valvaren rätta mig gärna om jag har fel. jag hade en 328i en gång i tiden som jag själv körde 12000 fullständigt bekymersfria mil med |
|
|
Helt riktigt, 24V är inte alls lika känslig. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
getrag Du har så rätt! Jag anser att E34 är en av de bästa bilar BMW byggt. Jag jobbar som bilsäljare, och kan säga att jag kör hellre E34 än E39... vilken dag som helst :-) (ursäkta alla E39-ägare, men det är vad jag känner..av erfarenhet). BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Kanske en av dom snyggare modellerna, men bästa vete klåen. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Dark Rider Min bränsleförbrukning har jag fått ner till 0.86 då jag pendlat på 70 och 90 vägar. Blandad lugn körning motorväg/stadskörning ligger den på 1.08 vilket jag tycker är mycket bra för en 4.4L V8. Den behöver inte jobba nämnvärt vid lugn körning och prestandan påverkas inte nämnvärt av last eller passagerare. Om man har tung högerfot så kommer man lätt upp till 1.3-1.7 men det gör man ju med vilken bil som helst... MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
Dark Rider |
TCG: Tack för svaret lät ju inte allt för törstig för å va en 4,4liters måste ju erkänna att jag inte kör 325 billigare! Har nu lagt ut en förfrågan på Insplanet för offerter på försäkringar på en 728 och en 540 så ska bli spännande å se hur dyrt de blir! Bil´n min: Länk |
|
Dark Rider: Ja, det finns nog fullutrustade manuella 540 bilar, men när jag letade så hade jag oturen (jag har alltid otur när jag letar fina bilar, av ngn anledning...) att bara springa på en massa standardutrustade bilar tom. utan soltak!! Då känns det inte rätt att köpa 540, för med motorn vill man ju ha litet godis invändigt också... De begär ju en massa pengar även för fina snikutrustade bilar. Därför fick det bli en 530 V8 manuell, med en hel massa utr. i stället! Jag trivs jättebra med den motorn också. Kanske är den litet underskattad, för det verkar inte vara så många som vill ha just 530 V8:an??? En sjuk sak i sammanhanget är att den 5 vxl. 3.0:an är snabbare 0-50Km/h än den 6 vxl 4.0:an :) BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
Njuren |
TCG: Du måste fått bilen billigt me tanke på att halva bilen fick lagas? 15 lappar låter kraftigt att lägga ut på en nyinköpt bil. BMW - i nöd och lust |
|
Njuren Nja, vad man inte vet kan man inte pruta på... Men då jag bytt kyl och vattenpump och lite småsaker till så har jag fått uppfattningen att barnsjukdomarna ska vara botade och jag ska ha en problemfri bil länge. MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
kraftwerk vad räknar du som snik utrustad vill bara höra. Jag har solucka (elektrisk) stora färddatorn sportstolarna (tyg) elhissar elspeglar med värme 6vxl. och jag hade inte satsat pengar på att 530i är snabbere till 50 men det är min åsikt e inte säker har faktiskt aldrig kört mot just 530i. |
|
|
Vill man ha en billig 540i 6vxl kan det vara ide att leta i Tyskland här är välutrustad inklusive M-Paket för 45000kr Länk dock många mil KRAFTWERK; 530:in är enligt instruktionsboken 0,4 sek långsammare till 50km/h än 540, trist att du hade svårt att hitta bra utrustade 540:is vad är det du vill ha elstolar, farthållare, telefon? getrag; Både stora färddatorn, elhissar och elspeglar med värme är standardutrustning på 540. Mvh Stephan |
|
|
Stephan mfl. Enl. min tyska instr. bok skiljer det 0.2 sek (visst, det är försumbar skillnad) till 530:ns fördel... Med utrustning menar jag saker som elstyrt (gärna utökat) sportskinn, elrollos, stora ljudpaketet med CD-växlare, servotronic, elratt, aut.avbländning av speglar, M-chassie, regnsensor, ASC+T, dubbla airbags, sportratt, PDC, rutantenn, larm, webasto mm, mm. Ja, så mycket man bara kan få i biljäkeln... hehe! Fast det klart, då skall det ju fungera också...annars är det inget kul! BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Jag försöker förstå hur första ägaren tänkte när han utrustade bilen... med tanke på nypriset, min är relativt snikutrustad, jag har inte allt jag velat ha, men skicket fick avgöra... |
|
|
KRAFTWERK; Konstigt min Tyska instruktionsbok säger 0-50 på 2,7s för 530 och 2,3s för 540 men den säger också att det tar 111sek för 530 att nå 120 så det går inte alltid att lita på boken. Håller med dig om utrustning även om ju mindre utrustning betyder en lättare/snabbare bil så någon fördel finns det med en snikbil. Det jag verkligen saknar av prylar är cdväxlare, elratt behövs ej ingen annan kör bilen i någon omfattning, bensinvärmare är också onödigt vinter är sovtid, regnsensor gick inte att få från fabrik till E34 men det vore trevligt att eftermontera men Xenonljus kommer före på listan, PDC är praktiskt men allt annat en snyggt så det får vara, telefon däremot kan jag tänka mig att montera in. Men just nu är det skicket som satsningen ligger på hellackering minus tak och renovering av fälgar på går just nu sedan blir det lackbehandling/skinnrengörning för att behålla skicket. Mvh Stephan |
|
|
getrag och Holmertz: Med snikutrustad menar jag de bilar som har Flockvelour-inredning, och i övrigt det som erbjöds som standard i 530/540! Det var ju inte så mycket, om man får förstå Svenska o Tyska broschyrer... inte ens den enklaste AC:n... usch... Som standard var det ju: elhissar, elspeglar (med värme), fjärrstyrt c-lås med deadlock och immobilizerfunktion, komfortstängning av förarrutan (komf.öppning av de andra), cig. tändare bak, tonat glas, stora färddatorn, singel-airbag med(apa-fula kräks-handikapp-ratten, (ursäkta)), aluminiumfälgar med punkasäkra däck på BMW BBS krysseker 15", dimljusx4, läderratt, läderväxelspaksknopp, ädelträlister, förvaringsfickor på ryggstöden, motorrumsbelysning, /540= tonat glas i sminkspeglar, med belysning, hastighetsberoende torkarautomatik, and that´s it! I min 530i V8 fick jag "typ" ALLT!... detta inklusive M5 kompl. utökad sportskinninredning med elstyrning och värme, samt armstöd fram!, ACCx2 med AUC, ASC+T, Differentialbroms 25%, Programmerbar Webasto med Stand-luftung Warm oder kalt, Larm, Komf.öppning/stängning av alla rutor, Aut avbländbara speglar, Största ljudpaketet (Harman/KardonTD 302 sånt jääävla bra ljud!!!) med cassette och aut. ljudnivå-reglering ber på hastighet, och 6xCD-vxl, M-sportchassie, Inbyggd rutantenn med förstärkare, Regnsensor, Elmanövrerad sportläderratt med airbag och elstyrning, Servotronic, Passagerar-airbag, Bältessträckare, Kassettfack, 5x rollos med elstyrning bak, skisack, mm, mm. Allt fungerar perfekt, utom Sonnenrollon bak som klickar en del när den fälls ned... det kostar 3.600:- att åtgärda (ny rollo...blä...!) Det enda jag saknar är: Faximilanlage(i armstödet bak, med skrivare), PDC, GSM-Tele och Tempostat! Nypris på min bil 1994 var c:a 541.000:- Visst har jag hittat en välutrustad bil!!! BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Stephan: Det gick att få regnsensor på E34an! Jag har det! Min bil tillverkades för broschyrfoton för 1994 och framåt! BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.