|
|
|
|---|---|
|
Givetvis har jag läst den förnämliga "importguiden" men vill ändå kolla med Er andra. saken är den: åker till Tyskland på tisdag- semesterresa. En bekant vill att jag på hemvägen köper en fin MB 190 som han skall ha som bruksbil /vinterbil. Min egen erfarenhet av bilimport är ganska begränsad- har bara köpt ett par bilar och då har handlaren fixat allt.. Min väns bil har han hittat på en firma som inte kan /vill hjälpa till utan bilen säljs rakt av och sedan får han (jag?) sköta exportregistrering, köpa skyltar o försäkring osv. detta beroende på att firman (mkt liten familjeföretag) har näst intill semsester och helt enkelt inte tid. Importguiden uppger att man för denna procedur behöver " i princip krävs tyskakunskaper över genomsnittlig svensk gymnasietyska för att klara det." Detta verkar avskräckande. Klarar lätt av att köpa bilen på min skoltyska, men hur kommer jag klara av att fixa exportregistreingen och det andra? Vad tror Ni, bör jag tacka nej och ta flyget tillbaka igen?? | |
Johan_1024 |
Hej! Ibland kan det vara lite lurigt att fixa skyltar men har du väl hittat dit, så tror jag att du kan klara det. Har fixat det en gång själv, gick fel i ngt kontor men allt löste sig till slut. Glöm inte att de stänger tidigt. Kan väl säga att jag pratar mer eller mindre flytande tyska. Hör av dig vid fler frågor! Mvh |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.