|
|
|
|---|---|
|
Jag har tänkt att uppgradera (det usla) ljudet i min E46:a. Jag är medveten om att jag behöver högnivåadapter eller slutsteg som klarar högnivåsignal, samt 5,25"-högtalare med adapter. Jag har ett Blaupunkt BQX320-slutsteg liggandes som jag tänkt använda då det har fungerat bra tidigare och ger bra ljud. Tanken är att driva framsystemet och en liten smidig baslåda som inte tar för mycket plats, med slutsteget. Bakre högtalarna tänker jag koppla ur helt, enligt råd från en bilstereomontör. Slutsteget är dock inte så litet (350 x 270 x 45 mm) och nu funderar jag på om det kan få plats bakom handskfacket eller liknande plats. Eller måste jag montera det i bagaget? Är det någon som placerat ett slutsteg under instrumentpanelen på E46 och kan dela med sig av erfarenheten? Mvh BMW – Weltmarke aus München! | |
|
Johan: Jag har varit o rotat rätt mycket bakom handskfack osv på min sedan. Om man kikar på tex denna bilden Länk så får iaf jag uppfattningen om att något steg inte får plats. De är rätt tajt där bakom. Ett steg har ju en märkbar värmeutveckling, ska du då dessutom dra fram strömkablage från bagagen så känns de lite osmidigt tycker iaf jag. Mitt hetaste tips är på vänster sida i bagagen där navi/växlare skall sitta, där brukar de finnas bra med plats för steg med mera. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Wendtan, det var nästan det jag misstänkte... :o/ De två alternativ till placeringen under instrumentbrädan jag främst funderat kring, är att antingen placera det där du föreslår och sedan köpa en bagagerumsklädsel för bilar med navigator/CD-växlare för att dölja slutsteget på ett snyggt och smidigt sätt. (kanske komplettera med en liten kylfläkt för att få luftväxling runt slutsteget). Andra alternativet jag funderat på är att skruva fast det i undersidan av plåten under hatthyllan, men då sitter det inte skyddat när man lastar mycket i bagaget. Ett tredje men kanske inte så bra alternativ jag flyktigt funderat kring, är att sätta slutsteget i den låda där fyrcylindriga modellerna har sitt startbatteri. Jag är dock tveksamt om slutsteget får plats där (har inte mätt, bara slängt ett öga på utrymmet). Kan kanske vara lite väl väderutsatt placering också...!? Någon annan som har erfarenheter av motsvarande? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har monterat mitt slutsteg på hatthyllans undersida. En skiva klädd med nålfiltsmatta skruvades fast i de gängade hål som sitter i hatthyllans undersida, varpå steget skruvades fast i skivan. Jag lastar sällan särskilt mycket i bagageutrymmet så det har inte varit något problem. Om man vill kan man ju sätta en trälist som skydd för steget, så att man inte bara trycker in stora saker i bagageutrymmet, vilket skulle kunna skada steget eller installationen. |
|
|
Eftersom du har förstärkaren fram och vill slippa riva för mycket är mitt tips vänstersida vid förrar dörren har du en lucka bakom luckan har du ett förvaringsfack. Skruva bort förvaringsfacket. Luckan kan ju vara kvar. När du har fått bort själva facket ser du att det finns kanske plats för ett slutsteg. Länk Strömmen skulle du kunna ta från cigguttaget? Nu kan jag inget om ljud kanske man alltid måste mata slutsteg från batteriet? mvh Lycka till |
|
| Hur grov kabel som krävs för att mata slutsteget beror delvis på hur lång den skall vara, och givetvis hur mycket ström slutsteget drar. Men eftersom vi talar om en bil med batteriet i skuffen så blir det i vilket fall en 4-5 meter kabel. Till ett normalt slutsteg skulle man kanske rekommendera 8 kvadratmillimeter kabel, för att vara på säkra sidan. Det är grövre än kabeln som matar cigg-uttaget. Men hur mycket ström slutsteget verkligen drar beror också på högtalarnas verkningsgrad, något entydigt svar är inte så lätt att ge. | |
|
Kontrollera hur stor säkringen är på steget och kika sedan i tabellen här: Länk så får du en hum om hur grov kabel du behöver beroende på längd och strömuttag. /Thomas |
|
|
Efter en resa till Hultsfredsfestivalen med eget soundsystem så kan jag ju lägga en liten kommentar. Vi använde oss av två MDSslutsteg på 4x90WRMS stycket. Avsäkrade med 2x25A säkringar styck. Dessa drev en baslåda med dubbla 10" på 800WRMS samt två stora högtalare. På "full" volym drog dessa båda stegen inte mer än max 35Amp. Hade en ampmätare inkopplad, och den stod oftast och hoppade på runt 10-15A, för att vid extrema basslag hoppa upp till runt 35A. Detta kanske ger ett hum om hur många ampere ett slutsteg drar. Även om de är avsäkrade till 50A så drar de väldigt sällan så mycket. Hoppas det var till någon hjälp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.