|
|
|
|---|---|
|
Vad heter fläkten som sitter framför kylaren, alltså den som är utanför motorrummet, Elfläkt? När exakt ska den gå igång?, Har den olika varvtal? | |
|
Kondensorfläkt brukar den kallas. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Kondensor fläkt är korrekt benämning enligt bmw. Den har till uppgift att sänka trycket i Ac systemet samt hjälpa till att kyla ner kylaren vid kö körning osv. Den ska gå om än väldigt sakta så fort kliman är igång. För att testa funktionen kör bilen varm och ställ den på tomgång. Den bör varva upp inom någon minut. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Den fungerar steglöst från min till maxvarv, de gör den iaf på e46. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Tack!! Har testat och den fungerar! |
|
|
Det är någon jävel som har dragit en bult genom hela min fläkt, för den står då pall! Eller så har den helt enkelt skurit ihop rätt rejält..! =) Någon som har en till övers..? =) Tankar billigt på SÅIFA, men hur länge till? |
|
|
Steglös fläkt kom på senare E39:or, runt -98 har jag för mig, innan dess gick den i två steg. Det finns en självtestfunktion i de steglösa: Vid start skall den varva upp helt kort, den går därefter som generator ett ögonblick och på så sätt känner motorstyrningen att allt är OK, annars får man ett felmeddelande. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.