|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag är på gång att byta ut min 730 -92 till en dieseltouring, helst E39 men även en E34 kan vara aktuell. Vad skall man se upp med i motorn, är det skillnader på årsmodeller mm? Jag har sett att en del har renoverade pumpar men har bara gått 20-25 tusen mil, är det normalt? När det gäller växellåda vill jag gärna ha en automat, är det något speciella problem med dessa? Finns det något annat att se upp med? Tackar på förhand från en trogen forumläsare (7 serien). Göran | |
|
Kan prata lite E34 för dig Ang. bränslepumparna så är det ett standardfel på dem, och det beror (vad jag har hört) på att de är importerade från Tyskland -där de har en "fetare" diesel- och har därför lite klenare packningar i pumpen, och när vi tankar i våran "magrare" diesel så brister dessa packningar och havererar pumpen. Om man har varit smart vid import så har man bytt dessa packningar på en gång, annars blir det DYRT! Jaha, det var pumpen... Rost ska man ju alltid kolla... Nyansskillnader på färgen, passform runt dörrarna och bucklor... Far gärna in på en gör-det-själv-mack och lyft upp den för att kolla under hur det ser ut. Dra i alla leder för att leta ev. glapp, som givetvis är störande och kostar pengar. En vanligt fel på alla E34:or är att de där bussningarna (silentblock/bärarmsbussning/bakbalksbussning) brukar vara ruttna, och du känner du genom att du hänger lite i en av de främre bärarmarna till bakhjulen. Under körning så karaktiseras detta genom ett jävla klonkande vid kurvtagning och gupp. Kolla så att AC verkligen fungerar, och ifall det är en 93:a eller äldre så kolla upp om AC:n är uppgraderad till R134-köldmedium. Ett lätt sätt att kolla om säljaren vart hänsynsfull mot sitt fordon är att kolla i bagageutrymmet ifall alla plastskruvar och sånt helskotta är intakt samt befintliga. Ifall de är anmärkningsbara så bör du vara extra noga när du kollar igenom bilen. "Zumzumzumzum" i servon vid rattutslag KAN endast vara oljan som behöver bytas... En fräsch 525TDS E34 är pigg, så om du provkör ett "slött" exemplar så ska du inte tänka "Äh, det är ju en diesel. De SKA vara slöa..!" Öhm... Finns tusen miljoners saker att skriva, som jag ändå inte kommer på nu. =) Men liksom... Det typiska/sakerna för TDS (E34): ¤Bussningar och leder, slit i dem efter glapp. ¤Kvitto på renoverad/servad bränslepump. ¤Checka AC:n, för guds skull! ¤En ÄKTA servicebok med god dokumentation + kvitton är jättebra, då E34 är väldigt lätt att serviceåterställa genom diagnosuttaget. Tankar billigt på SÅIFA, men hur länge till? |
|
|
Kolla upp vatten pumpen. Se till så att det sitter en vattenpump med aluminium hjul och inte bakelit då det lätt kan gå sönder, med följd att motorn kokar. Min kokade EN gång med följa att toppen sprack. Lämnade in toppen på svetsning och gjorde bytet själv, totalt 11000:- bara för att vattenpumpen pajjade. Så om du inte vet vilken pump det sitter på bilen så byt innan den går sönder, kostade runt en femhundring har jag för mig. Har nyss bytt dieselpump på min, kostade 12500:- allt som allt. Lycka till |
|
|
Tackar för svaren, nu har jag börjat att snegla på 530d för att dom börjar att ligga i rätt pris. Är det något speciellt med den att se upp med? Jag känner mig lite villrådig om jag vill ha 525TDS eller 530d, är det stor skillnad på soppatörst mellan dom? Göran |
|
|
530d är direkt insprutad diesel och kan knappast jämföras med TDS förkammar diesel vad gäller förbrukning eller prestanda eller teknik...... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Fick byta min vattenpump nu i vår, skovelhjulet i plast hade trasats sönder och låg utspritt i kylaren. Startmotorn har jag också bytt, den säckade förra hösten. Men så hade den gått 32.000 mil också... Diverse el-fel är inte ovanligt heller. Nu går den bra iaf. Bader-Meinhof Wagen |
|
|
Gasar-Magnus Menar du på att TDS:en skulle vara en förkammardiesel?! Tankar billigt på SÅIFA, men hur länge till? |
|
|
Ja överladdad förkammar diesel Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
OK Tankar billigt på SÅIFA, men hur länge till? |
|
|
Är det kamrem eller kedja på 525 tds -93 och vad är det för service intervaller , /M |
|
|
kedja. Servisintervall beror på hur man kör. Men oljeservis runt 1000-1400 mil brukar d bli. Kedjan är inte med i servischemat. Den ska normalt hålla hela motorns livslängd. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Och om det börjar slamra om kamkedjan så är det oftast bara kamkedjespännaren som behöver bytas. Bränslesystemet jobbar med ett jäkla tryck så det är inte speciellt konstigt att insprutningspumpen och/eller bara packningarna tar slut efter 20-25000 mil. gto80 här på forumet har jag för mig rekomenderar www.vege.se? som säljer renoverade pumpar (~8-9000:-??) bra mycket billigare än BMW, en pump från dem kostar nästan lika mycket som att packa om den gamla... Om du köper en automat så rekomenderar jag totalbyte av automatoljan (ca8-9l) så snart som möjligt för att undvika eventuell renovering. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.