|
|
|
|---|---|
| Hur långt räcker en 6-pucks sinterlamell med orginal tryckplatta? Har m20 turbo som laddar 0.5bar. | |
|
Måste du köra sinter? Jag har förstärkt sport tryckplatta och förstärkt organisk lamell, skall palla upp till 520Nm eller vad det var, precis snäppet under sinter. Borde du väll klara dig på ett tag om du laddar 0,5 tycker jag. |
|
|
En sinterlamell är inge bättre om inte trycket från tryckplattan är högre, det är tryckplattan som är viktigast i en koppling som utsätts för mycket vridmoment Bytt tryckplatta till -618, och even. en sinterlamell som komplement! ///Magnus |
|
|
>E21-racing. Man brukar räkna på att en koppling klarar ca 30% mer vrid om man monterar en siterlamell. Men jag håller med, att det är bättre att satsa på en starkare tryckplatta och köra med orginal lamell. Då blir den mycket trevligare att köra. Annars är tryckplattan från 325IX och M3 E30 (det är samma) starkare än orginal 325. Men jag har för mig att den är ganska dyr. Så det är nog bättre att satsa på en -618 Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
körde inte Limmet med orginal tryckplatta/sinter förra året? han borde veta isåfall. //M "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
| jo det stämmer Limmet körde orginal tryckplatta och 4puckad sinter ifrån Dalhems, inga tendeser till att slira inte ens med mt puckarna på... | |
|
Köp förstärkt tryckplatta och förstärkt lamell. Jag kör med det. Har kört med 1.1 och ändå upp till 1,5 i ladd utan att kopplingen prövat slira ens! Å ska du bara ladda 0.5 håller säkert original! Om den är fräcsh vill säga! Blanka däck AB |
|
|
Jag har bytt till en 6-puckars sinter-lamell från dalhems nu. Jag körde på 1.5bar med endast förstärkt tryckplatta innan. Man såg att det hade slirat litegrann på svänghjul och tryckplatta, något blå-aktigt på vissa fläckar. Har inte hunnit prova med sinter ännu. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Är de alltså lite overkill att ha 618 tryckplatta och en 4-puckad sinter om man satsar på max 400hk och inte mycker mer vrid?=).. Motorn är en m20b20 med gt37 och kanske 1.3 iladd... De bör jag ju inte komma över 400hk med iaf! Mvh /uffe |
|
|
"förstärkt tryckplatta"...Något man kan göra själv? "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
|
Jag kör med 6 pucks sinter lamell från Dalhems och orginal tryckplatta, allt verkar okej förutom att den gnissalr som fan när man kör iväg! Ibland även när man växlar. Ska det göra så?? Länk |
|
| hejsan är det någonsom har koll på vad orginal tryckplattan i e30 325 har för nummer? | |
|
21 21 1 223 026 Orginal nr. Men jag tycker absolut du skall köpa en 618. Det är inte värt besväret att ta ner kopplingen och trycka dit en sinter och köra orginalplatta. |
|
|
hejsan okej, det jag undrade över var om det var en 618 platta som var orginal i 325an men då antar jag att det inte stämmer. vart lite fundersam då jag har rivit i sär hela motorn för ett par helger sedan för turbo bygge. och fick för mig att det stod sachs 618 på den plattan jag hade i bilen. men men då åker jag väl på att köpa en platta i samma veva som jag beställer sinter och urtrampningslager. vad blir skillnaden mellan att tex köra 6-puckad (har inte bestämt mig för om jag ska ha 4 eller 6-puckad ännu) med orginal platta kontra 618 platta i en turbo bil med 250-300hk vilket mitt mål är? mvh kim |
|
|
kan väl till lägga att jag vill bygga allt så motorn håller för mycket mer. då det inte är ett saab turbo kit det handlar om. därav vill jag ha en ordentlig koppling ocgh motor ifrån början. mvh kim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.