AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.482

tjuter från motorn?va fan händer

jörgen_81
Prata med en mekaniker om att mina ventilyftare knackade harn sa köp en vätska som rengör ventilerna gjorde d köpte 2st o hälde ner o motron nu går den som en jävla gräsklippare hackar o tjuter va fan e d nu som händer????

J_81
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Byt motorolja och oljefilter.
jörgen_81
Är nyservad för 200mil sen ljudet kom efter jag hällde in den rengörnings vätskan

J_81
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Har du kollat de klassiska bultarna till oljepumpen?
"tvättmedlet" du hällde i kan man köra på i högst 10 mil eller om de var 10 min?! sen är lager mm "tok-tvättade" och således har du metall mot metall därmed låter motorskrället som en gräsklippare

_
Missa INTE BMW CS Norrträff den 5 juni Länk
jörgen_81
ur mena du med högst 10mil??har ju kvar motoroljan ???

J_81
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"Tvättvätskan" brukar vara avsedd att slå i den gamla oljan strax innan man byter till ny (typ tio minuter innan bytet). Det är inte meningen att man skall köra hela serviceintervallet med den tillsatsen!

Om du har kört 200 mil med sådan tillsats i oljan, är det nog stor risk för att du har fått diverse lagerhaverier i din motor... :o(

Generellt sett bör man undvika olika oljetillsatser! En bra motorolja behöver inga tillsatser.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
jörgen_81
Va faktisgt en mekaniker från Bmw som sa det till mig.låter inte bra då får väll ta o byta olja nu då om d inte är försent

J_81
Mu
40
Mustangen
535I-87
523I Touring -00
När du byterolja o filter så klipp upp oljefiltret ( eller har du ett insatsfilter? ) och bred ut hela filterelementet. Ser du nåt som glimmar på "papperet" så är det nog rester från lager eller dyligt. Det är kladdigt men väl värt besväret när man har såna där problem.
Det här görs på alla kolvmotorer som sitter i flygplan vid oljebyte.

There`s no substitute for cubic-inches
-Hasse K-
jörgen_81
Om det nu e så som du beskriver då e det bara att släng motorn åt helvete el??skickar länk på den vätskan som skulle rengöra ventilerna men som tydligen gjort d väreLänk

J_81
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Konstigt att det inte står något om hur länge vätskan ska vara i motorn, otroligt.

Den ska bara vara i motorn en kort stund för att rena motorn invändigt, som tidigare inlägg brukar man göra detta strax före oljebyte med varm motor som får gå c:a 10 min med tillsatsen i oljan innan man byter all olja inkl filter!

Annars är Omegas tillsats 907 skjölmedel effektivt och fungerande, efter oljebytet så håller man i en förstärkande tillsats som heter 909, då brukar lyftarna tystna helt!
Så har du fortsatta problem med missljud/tickande häll i en Omega 909 och prova!
Mycket bra produkter som verkligen fungerar!

///Magnus
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Bara en fråga; du har väl inte hällt i en bensintillsats (typ injection cleaner) i motorn...? Sån vätska ska hällas i tanken...

__
Mvh /Pewe
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Sorry, läste slarvigt. Såg nu länken du hade lagt in... Skönt, hjärtat hoppade till där för ett ögonblick ;-)

__
Mvh /Pewe
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wynn:s vätska är inte en renodlad tvättvätska som t ex Omegas variant (finns andra motsvarigheter från andra tillverkare).
Jag TROR att Wynn är avsedd att användas tillsammans med oljan under hela bytesintervallet, men det bör framgå på förpackningen, annars bör du kontakta generalagenten för instruktioner!

Men i vilket fall bör du byta olja och filter, då det verkar som om din motor inte trivs med Wynns vätska!

Dock tror jag inte att det är så stor risk för stora lagerskador eller liknande med just den produkten.

Jag tolkade ditt inlägg som att du slagit i "tvättvätska" (invändig motortvätt) i oljan och sedan kört med den i 200 mil.

Dock vill jat återigen påpeka att man bör undvika diverse oljetillsatser, då de oftast försämrar oljans egenskaper på ett eller flera viktiga områden!
Köp en bra helsyntetisk olja, så får du alla egenskaper och tillsatser som behövs i den.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
jörgen_81
Han som sa att jag skulle använda wynns sa att jag skulle köra med det i tills nästa olje byte,skulle inte byta olja alls

J_81
jörgen_81
Han som sa att jag skulle använda wynns sa att jag skulle köra med det i tills nästa olje byte,skulle inte byta olja alls

J_81
ormen
som johan säger: rengöring med sådana medel ska enbart köras i ca. 10 min oavsett fabrikat/märke... läste du inte instruktionerna på flaskan?
jörgen_81
Stod inte ett skit på plåtburke nmen har hällt ut oljan niu o ska ta i ny

J_81
Jörgen_81: Wynnns tillsats som du hällde i skall användas under hela oljeinter. Den skall således inte hällas ut som omegas produkt 907. Jag har använt tillsatsen i min gamla E34 och den har fungerat utmärkt men det den gör är att den tunnar ut befintliga motoroljan något. byt olja bör det nog fungera utmärkt igen.
jörgen_81
bakmiki låter bra har sett att min plja blev lite tunare hur mkt av wynns hällde du i ??till mig sa en mekaniker 2burk

J_81
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.