|
|
|
|---|---|
|
som alla vet så har ju e30 helt värdelöst grepp... e de nån som vet hur man ändrar vinklarna på bästa sätt... Tuned by PM performance | |
|
Det taskiga greppet beror väl på att bilen é så lätt i bak. Hjul vinklarna går inte att justera bak på E30. Men om tar och sänker bilen får du en rätt så kraftig minus camber. Mvh "Starre" |
|
|
det måste ju gå att modifiera länkarmarna bak på nåt sätt.... va inte så negativ Tuned by PM performance |
|
Tu 135 1602 -75
318is M-TechII -90 325i Touring M-TechII -90 325turbo M-TechII -89 M5 -91 525i Touring -92. |
Om du inte har det redan så skaffa en diffbroms i alla fall... |
| Eftersom det finns amerikanske kit som ändrar hjulvinklarna så borde det ju gå att göra själv om man tänker till. | |
|
Man kan justere både camber og toe in/out med såkalte eksentriske bærearmsforinger. www.turnermotorsport.com Länk 4s-fed M20B25..... |
|
|
Ja jag har redan diffat biljäveln men den spinner fullt ut på 2an.... plus att jag håller på att bygga turbo oxå..... Tuned by PM performance |
|
|
Det är inte så konstigt. Den är ganska tätväxlad, och 1:an och 2:an är väldigt kort! En E30 är inte byggd för strippen eller rödljus racing. Det går inte att justera hjulvinklarna för att få bättre fäste än vad de är original. Däremot om den är sänkt mer än ca 35mm behöver du korrigera camber vinkeln. Med korrekt camber vinkel får du hela slitytan mot marken och därför givetvis så bra fäste som möjligt. K-mac plattor verkar vara det alternativ som finns för e30 för gatbruk, precis som Stian sade. Bättre däck är nog bästa sättet att få bättre fäste. En E30 är inte speciellt lätt bak. Min 318is har 53/47 viktfördelning. E30:or med M20 är lite mer framtung men det är inte mycket. |
|
|
Höj inre infästningarna på länkarmarna.Lätt att fixa.Du kan ju göra justerbart så att du kan justera vilken vinkel du vill ha.Vi har gjort det på ett par bilar. Tarv |
|
|
Låter som en himla bra idé :) ...tänkte inte på det. Klart billigare än k-macs. Skulle du kunna berätta lite om din turbo konvertering av M42:an? Verkar klart intressant. |
|
|
Hallå bäckis.... hur mycke ska man höja då? Tuned by PM performance |
|
| Hur blir det med toe-vinklen ? På min E30 är det den som sliter mest på däcken. | |
|
Turbokonverteringen av M42:an blir simpel,snål och inget att skryta om för barnbarnen.Orörd motor,bygger ett schysst grenrör,15G aggregat,Volvo 940 intercooler,större spridare och en 535 mängdmätare.Lite ändrad tändkurva samt en liten justering av bränslemappar. Tarv |
|
|
Bäckis, vem ska justera sprutet åt dig?? Turbocenter???? Fixa bakhjulsvinklar....... Hmm, sladda först in i en trottoarkant med vänster bakhjul i en låg hastighet öka sedan farten tills önskat resultat nåtts. Byt sedan sida på bilen och upprepa proceduren. Själv har jag testat med min E21:a men tyvärr så önskade jag inte att ändra någon vinkel och tyvärr så var farten alldeles för hög. Resultatet kan säkert var och en lista ut. Japp en knäckt bärarm. //Jesper |
|
| Man borde väl flytta inre fästpunkten snett framåt/uppåt för att fixa både camber och toe. | |
|
Genom att ändra infästningspunkten/erna på "X-membern" ändrar man inte bara toe/camber, utan oxå bilens rollcenter. Detta kan medföra goda effekter för väghållningen om man vet vad man sysslar med. Men likväl kan det bli pankaka av det hela. Därav excentriska bussningar som enbart ändrar toe/camber. Både och är narturligtvis att föredra om man får bestämma. AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.