AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.319

Dags för ett verkstadsbeök

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Grabbar imorgon har jag bokat verkstadsbesök. Bilen har gått 8.000 Mil känns bra. Men då jag inte gillar överaskningar så tänkte jag byta lite saker. Vad rekommenderar ni att jag ska byta? Utöver inspektion 2.

Tänkte jag byta dessa delar:

* Vattenpump, termostat, även remmen.

* Ny växelådolja, samt baklumps olja )Står att den aldrig ska bytas men visst!)

* Lite steg under bilen vet ej vad dem heter?

* Ny framruta, nya lyktglas.

* Gummilistor höger och vänster sida. (Gummilistor där rutan går upp i gummifästet vid backspegeln, verkar vara konstruktionsfel på Ci modellerna. har ni spruckna? Rutan har liksom skärt i listen.

* Nya insteglister (förstår inte varför folk hasar sig upp i bilen)

* 4-hjuls inställning

* Nya velour mattor.

Är det något ni vet som brukar gå sönder? Är ju nu lika bra att få skiten gjort. För en problemfri bil under sommaren.

Mvh
Kristian
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag skulle inte byta vattenpump eller remmen.
Växellåda och bakaxel tycker jag du gör helt rätt i att byta olja i.

Vindruta är inte billigt att byta om du inte har fått den sprucken och kan ta det på försäkringen... Lyktglasen, har dom blivit mjölkiga eller ?

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Anders S. Varför skulle du inte byta vattenpump och remm?

Vindrutan ska bytas utan försäkring, men den är matt likaså lyktglaset. Ligger väl och jagar bilar på vintern antar jag?

Mvh
Kristian
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Visst kan du byta pump och rem, risken för att de pajar minskar ju men jag anser att det är en rätt stor kostnad då du förmodligen kan åka rätt länge med dom delar du har. Bilen har ju trots allt bara rullat 8´ mil...
Vet du vad det kostar att byta vindruta och lyktglas?

Är inte "emot" dina åtgärder, tyckte bara att det var på gränsen till onödiga pengar (om man kan säga så).
Klart man vill ha fin och scysst bil men inte till vilket pris som helst, och det är ju upp till var och en! :)

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Jag har räknat på ca 10.000 SEK för ny framruta. Men den är inte vacker! Kan ju inte ta den på försäkringen heller. Så det är straffet för att man jagar bilar vintertid.

Pumpen kostar ju inte mycket och när dem ändå är där och grejar är det lika bra att ta den. Min termostat är inte helt bra så den måste jag byta ändå.

Tackar för svaren

Mvh
Kristian
Kan väl inte kosta 10000:- för en framruta?
(Till en 530 kostar det ca:- 5000:- ink montering)
Varför kan du inte ta den på försäkringen?

MVH jimmy
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Att uppmana någon till försäkringsbedrägeri är ett brott, så man får absolut inte upplysa om att glasmästaren gärna lånar ut kulhammare...
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
För att kunna ta den på försäkringen måste det vara spricka i glaset. Har inga sprickor. Utan den är liksom helt matt av små grus och sand och skit.

Jag skulle aldrig riskera höjd premie genom att göra nått sånt. Vill minimalt uttnyttja min premie, tror jag har gott av det i framtiden. Hellre ta kostnaden nu när man ändå ska spendera lite. Just för att jag är så fruktansvärt ärlig har jag en väldigt billig försäkring. För min ålder och för typen av bil och där jag bor. Bara dumt att riskera höjd premie. Dem har mera koll än vad man tror..

Mvh
Kristian

pe
554
perf
320xd e91 -09
Skulle vara intressant att se vad besöket kostade.
Jag instämmer med Anders S!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Alf: har du regnsensor?

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Spelar ingen roll, jag listar både och:

Till din nuvarande bil så blir totala priset ca 4645:- ink

Glas 2079:-
Dekorlist obl byte 119:-
Lim 212:-
Demont/mont sensor 190:-
Återvining 48:-
Arbete 1069:-

till dessa priser tillkommer skatten.priserna kan skilja något men inte mycket om man vänder sig till en auktoriserad bilglasmästare.

Till E46 sedan 98 utan sensor så ligger priset idag på

Glas 2252:-
Dekorlist 173:-
Lim 212:-
Återvining 48:-
Arbete 964:-

Länk
Jag får i övrigt instämma med Anders. Ny vattenpump känns overkill om den befintliga är fri från missljud.
Termostat/termostathus likaså, om den inte uppför sig konstigt så låt den vara. De som iregel händer är att motorn aldrig går upp i temp när den pajar.
Kika själv på vilka remmar som behövs bytas, ac remmen brukar de bli torrsprickor i efter några år.

Oljorna är viktiga, och jag kommer själv få de bytade i höst på min 330 som då rullat 3500 mil.

De listerna du nämner vid fönstren är e46 coupe standardfel. jag har fått nya på garantin, men de lär gå isönder igen.

Steg under bilen, hmm ja tror du menar stänkskydden som är typ intergrerade framför bakhjulen.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.