AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.082

HC- helvetet slut...

Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89

Besiktade för en månad sedan med HC 276,

Ny olja, nytt oljefilter, nya luftfilter, nya stift, nya tändkablar.

Plånboken blev "lite" tunnare....... ombesiktning idag HC 72.

Godkänt men ändå inte helnöjd, fortsätter för att få ner det mot HC 000 (utan fusk och hokuspokus, E85, t-doja, Aspen 4-takt, Toulen, T-Röd och allt som finns)

Fortsätter att byta och rengöra vevhusventilation, man lär sig en hel del av att riva i motorrummet på detta rymdskepp.

.

Zaharald
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Rätta mig om jag har fel.... Men är inte 72 ett bra värde på HC:n?
100 är väl gränsvärdet? CO:n däremot kan man ju få ner till 00.
Hejsan,

Hur är det med oljeförbrukningen ?

Mvh/C
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Amos, jo då det är gokänt men det ska ju kunna gå och få ner det till 000 eller?

callestropp, mäter oljeförbrukningen nu på ca 200 mil, återkommer pm ett par dar.

Är det inte så att dålig vevhusvent gör att oljeförbrukningen ökar, kan tänka mig att det ligger lite i överkant.

men nu kan man jobba lite mera avslappnat när man inte har SBP hängande över sig som ett svart moln.

En sur gubbe som besiktade förresten, han sa så här (idiot)

-Alltid när det kommer stora svarta bilar med taklucka så är det strul och tjafs om avgasvärdena. ?

Sa åt han att reglerna är sjuka, det är ju inte meningen att man ska duka upp en trerätters middag med vit linneduk inne i ljuddämparen.

Zaharald
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
72ppm HC är ganska högt, normalt ligger det runt 0...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Jesperado, du som är en kunnig karl på 750, frågor till dig:

det ska väl gå att få ner HC till 000ppm eller.?

jo 072ppm är lite högt men bättre än 276ppm, ska se till att få ner det ännu mer, metodiskt och en sak i taget. Annars lär man ju stå där igen nästa gång med samma strul.

vad tror du om vevhusventen, en uppfräschning där med nya slangar ventiler packningar och bälgar borde väl sänka ytterligare lite.

Zaharald
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Tillägger att
Co = 0,00
Co 2500 = 0,00

alltid trevligt med några nollor

Zaharald
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
0ppm kan vara svårt ibland, men betydligt lägre än 72ppm ska i alla fall gå...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Givetvis påverkar allehanda byten av oljor , filter, ventiler etc HC-värdet positivt men jag tror inte att det löser problemet. I mitt fall är det så att vid 2 besiktningar värdet har legat strax under 100 efter det att besiktningsmannen kört runt besiktningsanläggningen som en dåre och därefter konstaterat att nu är det OK. Vid den senaste besiktningen fick bilen HC-värdet 003 utan problem. Bilen hade då varit avställd och stått stilla i 4 månader. Körde en kort sträcka till bilprovningen och hällde i en flaska K-sprit. Om din bil förbrukar olja tror jag att den försvinner ut genom vevhusventilationen men inte beroende på fel i vevhusventilationen utan beroende på att motorn får för fet bränsleblandning vilket medför att oförbränd bensin smyger ner i oljan runt kolvarna och tunnar ut oljan vilken sedan blir lättflyktig och följer med ut genom vevhusventilationen och förbi oljeringarna.

Jag tror jag funnit felet på min bil - inställningen av spällhusen särskilt synkroniseringen - efter det att jag justerat encodern i spjällhusen har tomgången påverkats och stiften blivit gråvita mot tidigare fetsvartoljiga. Konstigt att motorn ens startade tidigare som stiften såg ut. Jag har inte bytt vare sig stift, olja eller filter trots det har stiften blivit gråvita, oljan blvit mer trögflytande och motorn tystare. Håller nu på att testa om den drar mindre olja eller ej.

Förresten, hur såg dina gamla stift ut? Viktigt att notera eventuella skillnader mellan motorhalvorna.

Mvh/C
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
stiften var vackert gråvita allihopa likadana

Zaharald
Paap Reeder
Hej!
Vad visade lambda.
Lambda 1,02 - går magert
Lambda 0,98 - går fett

HC kan man i regel ej få ner med hokus-pokus-blandningar däremot CO.
Jag tror HC tillstor del kommer från att M70 ´"eldar olja".

Alusilet i cylväggarna är jag "jävligt misstänksam" mot.

Tar den 1 liter på 100:a är det bara att räkna ut hur många PPM det finns i en liter Castrol och dividera det med körtid.

Om dina kattar är OK rensar dom ca 300 PPM. Har du 72 ut måste du således ha minst 375 in förutsatt att reningseffekten inte är logaritmisk.

MVH /// Paap R
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
-Paap Reeder, ödmukaste tack!

men vad betyder det du säger?

En vanlig bonne som jag som bor på landet och mekar i min inredda gamla lagård, Alusilet i cylväggarna ??? låter farligt olustigt och dyrt.

Historik:
besiktning 2002-04-27
Co 0,2
Co 2500, 0,2
Hc 035 ppm
Lamda 1,00

besiktning 2003-05-20
Co 0,2
Co 2500 0,1
Hc 089 ppm
Lamda 1,01

besiktning 2004-05-27
Co 0,0
Co 2500 0,0
Hc 072 ppm
Lamda 1,00

Har gett mig f_n på att sänka hc´n, har god lust att byta kattarna för att vara helt säker på att dom är ok. Men tänkte vänta med det till nästa vår och byta hela avgassystemet samtidigt. Fortsätter på det jag tänkt, byta rubbet vevhusventilation. Sen får vi se. förresten var kan man få hjälp med att mäta hc före kattarna?

Zaharald
Paap Reeder
Hej zaharald!

Mekar själv i veboa. Tyst och lugnt och man är sin egen herre både över tanken och skiftnyckeln.

Det du kan göra är att "mjuka upp" de 4:a pluggarna på grenrören så de går lätt att skruva bort.

Sedan åker du till en BMW-verkstad - de måste ha den speciella adaptern till 4-gasmätarens slang - och låter dem göra en 4-gasare per 3+3+3+3 cylindrar.
Kostar ca drygt en halv tusing skulle jag tro.

I s f kan du dra slutsatser:
- Hur mycket resp kat rensar
- Vilken cylindertrio som producerar HC

Har som sagt petat i sär min "nya" M70. Såg då för första gången sett Alusil-lopp live.
Det ligger således en plättering av aluminium på cylinderväggen i s f vanligt stål som jag har i min M30:ia.

M30 är blank och fin medan M70 är mörk och matt.
I M30 kan man stoppa ner fingret i loppet och få sin älskades namn på ringen speglat i förstoring i cylinderväggen medan en sotflaga på övre ringen gör en svart "repa" i cylinderväggen då vi talar Alusil.

Tror att plätteringen är väldigt känslig för "saker som kan hända" typ för varmt p g a läcka i insugspackningarna o s v.

Det går inte att hona eller putsa loppen eller nått dylikt.

Skall i närtid lyfta min lock och sätta dit de nyrenoverade. Då får jag också live se mina lopp.
Visar det sig att de inte ser förtroendegivande ut ... byter jag hela motorn.

Snart flyttar ladusvalorna in i vaboa och medans de ruvar sina ägg tänker dom ..."va´faen sysslar han me´" .... ungefär lika tankegångar som katten och hustrun brottas med.

MVH /// Paap R
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
tackar annu en gång!

Nu har jag lite att pyssla med ett tag, återkommer ang. detta sjukdomsfall efter uppsnyggning av vevhusventilation och fyrgastest, ska kolla om Carlsson Bil i Örebro kan göra det.

det borde dom väl.

Zaharald
svardska
Finns inte Branzells kvar i örebro?

MVH
k´sVärd
It´s my way or the highway
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Jo då, dom finns kvar. har väl blivit en "MEKA" butik men det är samma gubbar. Kan dom göra fyrgastest tror du. ska kolla det..

Zaharald
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Hej
lite offtopic.
Är det Alusil eller Nickasil som kan skadas om man kör bilen med risig soppa?
Paap Reeder
...i första hand Nikasil.
Alusil verkar var alitet mera tålig.
Det var Nikasilet som orsakade alla problemen för BMW i USA som en följd av för hög svavelhalt i bensinen.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.