|
|
|
|---|---|
-BeeMWe- |
Jag hade börjat undra var min skatt jag skulle få tillbaka vid avställningen tagit vägen. Ringde upp bilregistret och fick reda på att jag inte fanns med i deras register som ägare av bilen. Den är såld sedan 11 maj av mig och ställdes av den 6e maj. Med andra ord har skatten gått till han jag köpte bilen av, lite märkligt att jag inte finns med då jag fått hem registreringsbevis och allt på bilen. Ibland blir jag så trött... |
|
När köpte du den? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
-BeeMWe- |
Wohooo hittade bevisen, ägarbytet var den 7e maj :) |
-BeeMWe- |
Någon gång i april, minns inte när. |
-BeeMWe- |
Och så här blev det... Svenska staten har blåst mig på 1500 pix. Sista betalningsdag var 10 maj för skatten och den betalades 10 maj med förrförre ägarens betalningsavi(av mig), ägarbytet var den 7e maj mellan mig och nye ägaren. Eftersom den kom in 3 dagar efter att ägarbytet skett står det i lagen att förrförre ägaren ska ha skatten och jag får inget alls. Lagen går alltså omkring regel med sista betalningsdatum och blåset mig totalt. AV DETTA KAN MAN LÄRA Om du köper en bil så den ställs på via tele direkt så ställ aldrig av bilen innan du betalat skatten. Ställ aldrig av bilen om det inte är du som har betalningsavin. Den svenska staten suger en nedre hängande del på mitt av den manliga kroppen. |
|
om du köpte bilen den 7 maj, ägarbyte. och den ställdes av redan den 6 maj så är det väl inga konstigheter...? /Jonas |
|
| Den såldes igen den 7:e maj om jag fattat inlägget rätt. | |
-BeeMWe- |
jag köpte den i april, ställe av 6 maj, sålde 7 maj, betalade skatten 10 maj Jag får inte ett öre tillbaka om inte förrförreägaren är sjysst och för över allt till mig. |
|
Systemet är ganska kasst! Jag köpte en bil 26feb som var avställd av en på jobbet. Han ställde på bilen och vi kom överens om att han skulle ge mig räkningen när den kom. Skattemånaden var Mars och en vecka efter ägarbytet får jag en räkning på årsskatten med förfallodag 31mars. Han jag köpte bilen fick ingen räkning överhuvudtaget. Den 25 mars blir jag stoppad av Polisen för att skatten inte är betald!!! Som tur är råkar jag ha räkningen med mig och slipper på så sätt böter, men polisen säger att det står att bilen har brukande förbud på grund av obetald skatt! Efter undersökning visar det sig att räkning(skatt) inte skickas om det understiger 100kr, dock registrerade vägverket att skatten inte är betald! Bilen kollade jag att den inte hade någon skuld vid köpet. Detta var några år sedan så felet i systemet kan ju vara fixat. Hälsningar Lars |
|
| Varför betalar du skatten på en bil som du har sålt? | |
-BeeMWe- |
Därför det skulle komma en påminnelseavgift på 100 kr annars. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.