|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad kan det vara för fel på en bil där det "Låter som tallrikar i bagaget?" när man kör. Hör det mest när man kör lite långsammare på guppig väg. Ljudet försvinner dock när man bromsar?!? Vad kan det vara? MVH | |
|
Jag råkade ut för ett liknande symptom, jag letade runt verkligen överallt och efter att ha fått lyssnarhjälp kunde konstateras att det i mitt fall kom från hjulnaven, låter illa kanske men det var bara handbromsen som behövde spännas lite. Ett lätt sätt att konstatera detta är att dra upp handbromsen ett klick eller två,köra lite och lyssna om ljudet försvinner. Bluesman |
|
|
Kanon, då ska jag testa detta på middagsrasten. Något annat det kan bero på? |
|
|
Hej Jag har ett liknaned problem på min Z3C. Jag tycker mig märka att ljudet kommer från låset på bakluckan (låsmekanismen som sitter på undersidan som sedan fäster i ramen på själva bilen). Har dock inte kommit fram till om det verkligen är detta som är problemet, men det kan ju vara en ledtråd. MVH Kristian |
|
|
Har hört om liknande problem.. dom flesta gångerna har det tydligen varit handbromsen som sägs här. Hade liknande problem på min M Coupé, och han som köpte den av mig bytte tydligen ut några bussningar i hjulupphägningen bak (kommer dock inte ihåg vilka...), så blev den tvärtyst. /eFx |
|
| Bakre stötdämparlagringarna var det, eFx =) Dom bör bytas lika ofta som på E36:an, dvs typ en gång i veckan ;) Skämt o sido, det är mycket vanligt att dessa bussningar tar slut och när man väl rivit hela inredningen bak tar det 5 minuter att byta dom. | |
|
Sedär, jag å min okunskap.. :) /eFx |
|
|
Yatooil: Din mångsysslare, Du får sluta använda Z3'an som cateringbil!! :-) /Caspar |
|
|
Caspar:Jag använder min bil till alla fördelar jag kan!! Man lyckas ganska bra! 19" :-) VD med R&D "M ROADSTER" |
|
|
Någon här som känner för att laga mina bussningar för en hyfsad peng? |
|
|
Hade exakt samma problem som yatooil ovan. Problemet var att det inte satt original klossar bak (de satt löst och när man bromsade försvann "skallrandet" från bakvagnen). Efter byte till original klossar försvann oljudet vid guppig väg. |
|
|
328-johan: byter man bara de övere & vad kostar de på BMW? Är på gång att byta Silent blocks så det kanske är lika bra att ta stötdämparlagringarna när man ändå håller på? Z MMM Coupe |
|
|
Nicklas menar du BYTA bussningarna? Det e skitlätt om det är dom som jag tänker på. Det är dom bussningarna som sitter inne i coupen ni pratar om va? Ute på sidorna där som Cab-taket ligger när det är nerfällt? Hör av dig om du behöver hjälp.... för du bodde väl oxo i närheten av GBG va? /Magnus www.snajdarn.se |
|
| Laga gärna mina också isf... | |
|
Silentblock vette tusan om du har i samma bemärkelse som på E36:an, då Z3:an har E30-bakvagn. En mkt duktig Z-bils-mekare sa i alla fall till mej att bakvagnsbussningarna håller enormt länge på dessa bilar, medan stötdämparlagringarna är exakt samma som på E36:an. Hur vet du att dina silentblock är slut, Anders? Klonkar det? Beter sig bilen inte tight på vägen? Att byta dom är två helt skilda saker så det är inget man gör "när man ändå håller på". Stötdämparlagringarna är en baggis att byta, när man väl fått ner inredningen. Vet inte hur det är på Roadstern, men på M Coupén är det en jevla massa man måste pilla ner, man måste faktiskt börja ända framme vid säkerhetsbälteshållarna och sedan plocka bitar efterhand. Finns utförlig beskrivning i TIS. :) |
|
| Jag tror inte det, jag var nämligen på BMW Göteborg med bilen och då sa dom att ljudet "förmodligen" kom från bussningarna ovanför fjäderbenen. Felet var tydligen ganska vanligt. Bussningarna blev torra. Därför gnekade det sa dom. Finns det både övre och undre bussningar? | |
| Niklas: stötdämparlagringarna=bussningarna ovanför fjäderbenen (bara att där bak är dom inte lagrade, utan fasta då man inte styr så mycket med bakhjulen). | |
|
328-Johan: På fråga 1: Klonkar det? Om man inte växlar försiktigt så klonkar det. fråga2: Beter sig bilen inte tight på vägen? Orolig på spårig asfalt. På Novation Uppsala så trodde de att det kunde vara Silent blocksen ? Vad tror du? Mvh Anders. Z MMM Coupe |
|
|
Jag är mycket tveksam. Drivlinan i våra bilar är klonkande i sin natur, det smäller och rycker, så är det bara. (Detta är såklart väldigt subjektivt, men jag upplever det som mycket i en bil för en halv mille.) Min upplever jag också som spårig, men bara på dåliga vägar, din dummar sig väl inte på en nyasfalterad väg? Om jag uttrycker mej såhär istället... svajjar bilen i hög hastighet? Känns den obehaglig när det går riktigt fort? Ok, det gör iofs våra bilar pga aerodynamiken och org. chassiet, men ja hahaha det är svårt att förklara. Klart att du ska byta dom om de tror så på BMW. Återkom gärna med info om hur det blev =) |
|
|
Har ni fått ordning på Tallriksljudet?! Jag har också det i min bil tyvärr... På min förra Z3 så hade jag nåt liknande och då var det bensinmätaren som inte satt ihop riktigt.... hade ur den och satte ihop bara... funderar på om det är samma nu eller om det kan vara nåt annat? www.snajdarn.se |
|
|
Hur har det gått, jag har samma "skrammel". Testade "bluesman" tips, att dra handbromsen ett "klick" då försvann ljudet. Någon som vet var man justerar handbromsen, är det under damasken som på gamla BMW ? Extpela |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.