AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.485

325 Turbo

Kan ni förklara huruvida en 325 motor på 170HK kan vrida ur sig 300+HK med en 524 grenrör + TD04 Turbo?

Jag menar det finns ju Saab bilar med 2.0 motor som med turbo bara ger cirka 30-40HK Extra.

vad jag menar är en motor som är totalt oirigianl förutom grenrör + turbo typ.
Kan ni förklara detta?
Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
170hk * 2 = 340hk teoretiskt.... laddar du med 1kg tryck så trycker du in dubbelt så mycket luft som normalt, och teoretiskt dubbelt så mycket hästkrafter. Men du kan ladda med både mer och mindre. Bruksbilar med turbo görs för att kunna köra 20 000 mil utan problem o då håller man nere effektuttaget. men jag vet folk som tagit 400hk ur ett 2,3 liters volvo block.... Har man en bra optimerad motor innan man stoppar i turbon så blir det givetvis mycket bättre effekt än med en ooptimerad motor. Bmw har generellt bra sugmotorer vilket gör att det blir bra med effekt i slutändan. Finns säkerligen en hel del mer o säga i det här ämnet....

Even alcohol can bend the room...
Det är som så att en polare här tror inte det är möjligt med en origianl 325 motor från en 89a att ge 300+HK med en td04 turbo!
Någon som kan intyga att det går?
det går alldeles utmärkt om du byter spridare å lite annat småpyssel, men sjävla motorn går att få ur 4-500hk helt org

---
WWW.JK-RACING.SE -Uppe nu!
hehe men hur står det till med en saabj**el? Motorn är ju optimerad för turbo och ändå ger det inte så mycket om man skruvar upp den till 1bar.
An
53
Andreas_320T
320Turbo (325 motor) -89
318i -89
För att en saab har mindre effekt i grundmotorn, dvs utan turbo. Vi kan göra en jämförelse. Volvo 740 turbo har en 2.3 liters fyra som levererar ca 185 häst (Om det är ET maskinen). Men utan turbon på den maskinen så levererar den ca 120 häst. Så om Volvon då har 120 häst i grundeffekt ("sug utförande") och laddar ca 0,5bar, så blir det ca 185 häst.
Om du istället tar en BMW 2,5 liters 6a på 170 häst o sätter på en likadan turbo och laddar 0,5bar så får du 255 häst (teoretiskt).
Allting hänger på styrkan i motorn. Sätt dubbelturbo på en 500 hästars V8 och ladda 1 bar, vipps så har du teoretiskt 1000 häst.
Hoppas du förstår.
Vet flera som kör med över 500Hk med helt orginal bottendel, kolvar, stakar, ventiler, topp m.m. orginal inte en enda skurv petad på. möjligtvis kammat i vissa fall.
Med Saabs 9000 2,3l motor.
Nackdelen med mindre motor och mycket effekt genom att pressa på med ladd är ju tex att miljövärdena bli ruttna och körbarheten inte längre hamnar i premiumklass om vi säger så...
Håller gör det verkligen, behövs inte gjutas i med nå cement el annat för att stabilisera.
Normal har en sugmotor prioriterat flöde mera än på en turbomotor.
2,3i har tex ett bättre flödande insug än 2,3T!
M.V.H.
OK så tar man en 2.3 utan turbo och sättre på en turbo så får man förmodligen mer tryck en bilen som redan har turbo? pga av diverse saker som bättre optimerat insug
Det jag vill peka lite på är att det borde finnas belägg för att en 325 kan få ut 300+HK med 0.6bar vilket är en procentuell ökning som är markant större än vad man får på en saab motor på 2.3 liter med samma tryck. Vad är det för aspekter som spelar in här?

Dessutom ju större motor desto större turbo för att få en bra effekt. Då det kommer dra så himla mycket mer luft normalt i en stor insugsmotor än vad en liten gör utan turbo. Så krävs ju ett jätteagg för att kunna få ett tryck. Därav att folk säger att man bara tjänar på att ha turbo på mindre motorer. Vilket egentligen inte är sant! Eller?
An
53
Andreas_320T
320Turbo (325 motor) -89
318i -89
Vet inte riktigt om jag förstår din första fråga, om jag tolkar den rätt har jag redan svarat på denna fråga, men jag kan ta ett annat exempel.
Om 2 motorer laddar lika mycket, säg 0,6bar och den ena bilen får ut 300 hästar, medans den andra får ut 190 häst, så beror detta på grundmotorn, ju mer effekt du har i grundutförandet (dvs utan turbo) ju mer tjänar du på laddtrycket.

En BMW 325 E30 har 170 häst, detta med 0,6bar ladd blir. 170 * 1,6 = 272 hästar
En Honda Civic 89a har 107 häst, dett med 0,6bar ladd blir 107 * 1,6 = 171 hästar.

Detta är bara teoretiska siffror, men brukar fungera som ett ledmått. Iom att allt hänger på flöde, kammar mm. Det går att plocka 400 häst ur en 325a med bara 1 kilos laddtryck med rätt grejjer.

Hoppas jag förstog din fråga rätt.

Den andra frågan du ställer fattar jag inte alls, varför skulle man bara tjäna på att ha en så liten motor som möjligt?? Ju större motor o mer grundeffekt du har, ju mer tjänar du per hekto laddtryck, desto mer effekt blir det. (CP exempel) Ta en 1000 hästars sug motor och släng på en turbo o ladda 0,2bar, Satana du tjänade just 200 häst på det laddtrycket.
Men har du en 1,6 liter fjutt motor på 100häst o laddar 0,2 bar, hoppsan du tjänade 20 häst.
Ja, 150häst i grundutförande utan turbo med aningen vassare kammar 246 istf 240graders duration, lite högre komp och grövre insug.
Vad en 2,3T laddar vid MAX effekt vet jag inte... Men vid MAX vrid är det 1bar, klart mindre ladd vid MAX effekt iaf.
Att man prioriterar anorlunda på en T-motor än på en sugdito beror nog på att man försöker få ner spoolupptiden osv.
Att plocka ut mera effekt är nog det enklaste för en motorkonstuktör, att få det att lira väl ihop med alla andra krav från köpare, myndigheter mfl är nog BRA mycket svårare!

Som hobbytrimmare har man det nog otroligt mycket enklare när prio ett är effekt och ev tvåa är en godkännd körbarhet/tillförlitlighet och allt annat ointressant :)
M.V.H.
Fattar inte vad som skulle vara så konstigt?
hehe nej inte jag heller. Polaren är envis ;)
02
127
02ole
325i -87
2002 Touring tic -75
Jeg kjører en bmw 2002 som har motor fra e30 318i. Motoren er originalt på 105hk, og nå har den 227,5hk (325nm) med 1,2 bars trykk. Motoren er HELT original, bare utvendige komponenter som er montert på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.