|
|
|
|---|---|
|
Pratade om vevhusventilationen när jag menade insugsmembranen i denna tråd Länk Det ryker iaf från bakkant på motorn, förarsidan, när man varvar rejält.. kan det vara insugsmembranen? Andra idéer? Har även fått fylla på kylarvätska två ggr på kort tid.. | |
|
Har du en jäkla tur så är det en läcka i kylsystemet...finns en del slangar som går vid bakkanten. Men har du otur så är det en toppackning som gått helt enkelt. Undvik att köra bilen. |
|
Paap Reeder |
Hej Johan! Vi har ju inte exakt samma motor men nått som hände mig med min M70 i fredags kanske är en början för dig: Har noterat viss vattenförlust - typ en nubbe i veckan. I går låg jag några hundra meter på 2:an i S-läge / ca 3500 rpm och väntade på en lucka för omkörning. När luckan kom petade jag upp varvet till 6200 och så släppte jag iväg 3:an. Efter några 100 meter satt jag i en typisk ångbastu??"#!"". Slangen till den extra värmepumpen framme vid vä torped - (du kanske har en likadan. I vilket fall har du säkert lika många slangklammer som jag har) - hade släppt och slangen hade glidit av. Vilket mörker!! Nåväl efter litet mekande fick jag ordning på det hela. All glykol á 40:-/liter låg sprayad på vägen. Tänkte att i bästa fall så skulle det kanske kunna vara något liknande. MVH /// Paap R |
|
Tjena Alex och Paap.. Lätt irriterande att behöva stanna vid vägkanten pga haveri och bli passerad av den bil man just blåste om kan jag tänka mig :/ Fick hjälp att kolla kylvätskan med någon slags vätska som ändrar färg om det finns avgaser i där. Inget utslag som tur var! Har inte behövt fylla på mer heller, så för hoppningsvis var det något tillfälligt.. jag hoppas på lite slarvigt åtdraget lock till kärlet, men det kan ju vara något annat läckage också. När vi skulle återskapa rykandet häromdagen lyckades det inte och motorn går kanon i övrigt.. kanske är det som Powertoy säger bara lite otätt i ventilkåpspackningen med olja som droppade på grenröret som följd. Ska iaf försöka se över alla klammer och slangar och dra åt ventilkåpan... men det e ju lite trångt att komma åt som ni kanske vet! =) Det kan väl inte vara så jobbigt att lyfta bort insuget för övrigt om man skulle behöva byta ventilkåspackningen? |
|
Paap Reeder |
Hej! Har suttit i en ångbastu IGEN!!! Förra gången lossade slangen till den extra värmepumpen strax ovanför 12:ans stift. Nu var det dags igen!!! Låg på 1:an med rensade kattar och lätt varvräknaren gå till 6000 varvid jag lät 2:an gå in med nya 500 Nm på 3,91 pinjongen. Vad i h#¤¤%%&/ händer !! .... jo ett sagolikt rökmoln uppstår. (Den stackars Subaron inte bara försvann i backspegeln utan han försvan helt från vägens yta i rökmolnet.) Instosen till pumpen hade gått tvärt av. Inte bilens fel utan mera sannolikt mitt eftersom när jag drog dit klammern efter förra ångbastun med inte bara Sisu utan även "nu jävlar skall den sitta" så blev det nog för mycket för bakeliten och den fick sig nog en spricka. Har tjuvkopplat förbi pumpen - snacka om ormgrop med slangar just där - och beställt en sprillans ny. Kostade 1120:-. Ingen kan numera komma och påstå att BMW resdelar är dyra. Jag var beredd på dryga 2500:-. Har nu gjort ett tiotal varvstoppsväxlingar utan problem så vi får hoppas att det denna gången var bara det vanliga SBS ("skit bakom skiftnyckeln".) (...som vanligt...) MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.