AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.414

Nybliven ägare till 318 ti compact har problem med framvagn och stereo

Min nyinköpta beg. BMW hittades på Svensk Bilweb. Svensksåld 7500 mil med ac fin i lacken och snygg inredning. Kostade 70000kr och såldes av en större Volvohandlare i norra Skåne. Alla papper var ok och tidigare ägare var helnöjd med bilen men hade bytt till volvokombi.
Nu när jag kört bilen ordentligt tycker jag den verkar spårkänslig kanske det beror på däcken märket är ett okänt koreanskt med dim. 205x50x15 monterat på plåtfälg. Dessutom har det på bilprovningen två ggr blivit backning med anmärkning på glapp i yttre spindelled.
Då det gäller stereon Blaupunkt Montreux som skall vara originalmonterad är problemet dålig radiomottagning trots en utvändig plastantenn. Saknar dessutom instruktionsbok till stereon.
Vill gärna har kommentarer om priset som jag tycker verkar minst 15000kr för lågt samt att ni som vet hur man får ordning på framvagn eller radio skriver några rader om detta.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Spårkänsligheten beror ofta på fel inställd framvagn (kan även betyda att spindelleder, bussningar mm är dåliga) och "konstiga" däck!
Soton
BMW är spårkänslig generellt med breda däck.
Har haft en 318ti den var trevlig...

I was born on olymphus to my father of soul. Raised by the women/demons tamed to reigh the...
The spell your under, will slowly rob you of your virgin soul..
Montoya
Taskig start !

ne men jag tror inte att det är nåt större fel, kolla hjulinställning fram specielt om bilen är sänkt!
du har skaffat dig en trevlig bil som Soton säger det kanske är bara nåt som spökar lycka till .....prova med nya däck låna av nån.

Hej ! SOTON jag funderar på att byta bakdäck (slitna)mot lite större dim. nuvarande däck 205/40/17 och hur lugn som helst i högre farter vad tror du om 215 bak kommer det skilja mycket ?vill inte att bilen ska vara orolig och heller att de tar i skärmkanten ! tackasam för svar
jo
27
joernmat
M3 Cab -96
328iA Cab -99

har haft ca 5 st compaketer och på fler av dem har jag fått backning på styrled o liknande - på vissa redan efter 4000 mil = svag punkt. Sen har däck som tidigare sagts jäkligt stor betydelse. ett par 245 - 225 på den och du far mellan "vinterdäcksfårorna" som en tetting...

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag köpte Koreanska däck på rekommendation av en däckhandlare för c:a tio år sedan. Åkte max 1000 mil med dem innan de åkte till återvinning!
Bilen blev som en helt annat fordon. Totalt spårkänsligt och okänsligt. Det var ett effektivt sätt att göra en underbar bil till något helt annat...
Testa med att låna däck av någon bekant om du har möjlighet för att se om samma gäller för dig.
Lycka till, än vad det beror på!
Th
7
Thomas 2
328CiM -98
Du ska inte ha 205/50-15 utan 205/60-15.
Det bli

/H
Soton
Montoya:
Bak är det inga problem. Sätt inte på 215 fram bara.
Du kan ha 235 bak om du har 17"

7 st fabriksnya BMW på 10 år! Slå det ni... eller ekonomisk idiot, välj själv.. Nr 8 kommer i februari!
Hej
På farsans 740 E38 satt det Pirelli (245´or)
J**ligt spårkänslig ( bytte fil själv )
bytte däck = Helt Underbar
mvh
Det där lät billigt!

Har haft en 318ti -95 som jag skaffade 7,5"x17" med 225/45-17" på och då spårade den rätt kraftigt. Men med original 205/60-15" var det rena båten. Spårade ingenting vad jag minns.
Tack för alla tips nu har jag skiftat till vinterdäck och bilens beteende blev radikalt förändrat till det bättre. Skall byta till 205/60-17 när vintern är slut. Någon som vill dela med erfarenheter av vilka normaldäck som passar BMW bäst.
Rättelse skrev fel 205/60-15 ska sättas på till våren.
Soton
Den kan inte vara svensksåld. Det står en 96 el. 97 på Lo:s bil i Västerås den vill dom ha 99.000 för...
Med 6000 mil på mätaren. Ful färg på den lila solid!
mp
66
mpcompact
E46 Compact 2001
18" Alutec ZERO
M3 Kjolar
jag har med en E46 compact, och hade 17" med 225x45 och det vart perfekt.
men nu har jag 18" och valde att ha 225 där med, tycker inte utsendet (breda däck) skall bestämma över säkerheten
men det är mitt tycke.

MVH Martin

///Kör så det ryker, men inte från motorn =0)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Angående den dåliga radiomottagningen:
Lossa på bagagerumsklädseln och kolla att inte själva plastfästet är av under plåten! (sitter ett kombinerat antennfäste och signalförstärkare under plåten!)
Det var det på min compact, som jag hade förut. Det resulterade i dålig mottagning!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.