|
|
|
|---|---|
|
Hej! Fick bilen Ditec lackskyddad vid Sthlms Bilvård för två veckor sedan. Spolade av bilen nu idag, och använde lite avfettning för att få loss skiten (bilen var inte speciellt skitigt). Tycker dock inte den blev helt ren ! Använder jag för svag avfettning eller kör jag helt enkelt inte tillräckligt nära med högtrycken (0,4-0,5m från lacken) ?? Den avfettning jag använder idag är den Statoil säljer på en grön flaska (nån natur-variant). Vilken avfettning rekomenderar Ni, som inte är så stark så den skadar Ditec lackskyddet ?? BMW - Freude Am Fahren //Simon | |
|
Du ska väl inte behöva avfettning på sommaren?! Använd hink och svamp istället och avsluta med sämskinn ;) M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Tack Stephan :) Tycker inte heller jag behöver avfettning, men Ditec killarna tyckte man skulle försöka undvika att ha kontakt med lacken... Resultatet blir mycket bättre med en rejäl avsköljning med högtrycken, rinnande ljummet vatten medans man svampar in bilen, sedan skölja av allt och avsluta med sämsskinnet =) Har alltid kört så innan... Det ger bäst resultat, men man kan spola av bilen ibland på vintern så att inte smutsen "sätter sig". Tvättdags igen i helgen :) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
| Jag skulle tro att du behöver svampa ändå oavsett va ditec killarna säger, om det nu inte blev rent. Man behöver sällan gnugga med svampen, men ett lätt drag med massor av vatten i svampen (och lite shampo) gör susen. Spolar man bara av brukar bilen vara lika skitig igen när den torkat. Avfettnig behövs oftast inte på sommaren som sagt. | |
|
Hej. Det här är en knepig fråga, jag står kvar vid att avfettning + högtryck är det sätt som är bäst att göra bilen ren på. Alla har sina egna varianter och referenser på vad de tycker är bäst. Men efter 10 år i branschen där jag sett de bilar som svamptvättats respektive bara avfettats/högtryckats så kan jag säga att den bil som varannan vecka noggrant bara spolas av tveklöst är finast efter några år. Allt beror på hur noggrant man gör jobbet. Det är naturligtvis inga problem att svampa bilen efter noggran avsköljning. Avfettning är alltid bra att använda, just för att det nästan alltid finns saker i luften som klistrar fast på lacken och inte är vattenlösliga. Istället för att svampa bort det är det skonsammare att lösa upp det och spola bort det. Gör man det på ett bra sätt så blir det tillräckligt rent för att upplevas som rent. Är det problem när du tvättar så kan du alltid ringe el komma förbi så får jag visa hur en bra avspolning går till t ex. MVH Jörgen / STOCKHOLMS BILVÅRD |
|
|
Kör med Askens stalltips vad det gäller P 996:an. Biomicro från Mekonomen (eller liknande) spädes typ 1 + 8 vatten. Lägg på med blomspruta modell större. Låt verka i 3 minuter, spola av, voilá. |
|
|
Hej Jörgen! Det var du som la på Ditec skyddet på vår E60 530dA (Titan grå) för ca 2 veckor sedan! Fin puts :) Tack för tipset ang tvättning. Kör på med naturavfettning samt högtryck nu när den är "sommarskitig". Jag kanske bara inte vågar att köra tillräckligt nära med högtrycken... PS: Vad tycker Ni om varmvatten i högtrycken? Det är väl endast positivt eller hur? BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Jörgen: Är inte avfettningen agressiv mot lackbehandlingen då? Jag brukar alltid undvika avfettning när bilen är nyvaxad eftersom skiten rinner av så bra ändå och för att låta vaxet sitta kvar längre. Eller är de "riktiga" lackbehandlingarna okänsliga för avfettning? Mvh micke |
|
|
Jag håller INTE med Stephan: avfettning + högtryck anser jag vara det bästa sättet att sköta den regelbundna bilvården. Med ett bra vax/lackskydd kommer det tom att räcka med högtryckstvätt ibland. Gällande avfettnings aggressivitet så måste man skilja mellan olika typer (kall-, mikro, alkaliska mfl) och vilket typ av skydd man har på lacken. Alkalisk avfettning är perfekt nu på sommaren! Dessutom är problemet med tvättrepor (speciellt på mörka bilar) värt att göra allt för att minimera. Dessutom är det ett smidigt sätt att sköta bilen - inte att föringa, då blir det oftare av... På Stackens bilvård finns både artiklar och många diskussioner om detta. Länk |
|
| Micro: Ja, de polymerbaserade lackskyddskemikalierna tål avfettning bättre en vax som ofta bara sitter i 2-3 tvättar då avfettning används. Generellt har de flytande hårdvaxerna en ganska bra hållbarhet för att vara vaxer. Det finns även polymerskydd att köpa på marknaden. Allt efter tycke och smak. Men att lösa upp smutsen först och spola sen är mest skonsamt. (låt milöavfettningen får verka i ca 5 min, dock ALDRIG på varm motorhuv el i direkt solljus) Spola sedan lungt och metodiskt underifrån och upp i ett sick-sack mönster där du ser till att strålen täcker in alla ytor. T ex, gör ett system som du alltid tillämpar när du tvättar bilen, på så sätt minimerar du risken att missa ytor och få en bil som ser ut som en Zebra när den torkat. Ut och åk efter det så vattnet får blåsa bort och du har en bil som ser väldigt fin ut. När det är utställningsskick som gäller är det: 1.avfettning 2.Högtryck 3.svampning 4.Sköljning 5.avtorkning som gäller. Men till vardags funkar avspolningarna bra om man har en hyffsad kontinuitet på dem. Mvh/ Jörgen | |
|
Tack Jörgen =) Har tvättat den med högtrycks metoden och tycker det fungerar bra. Gjorde dock den i utställnings skick i helgen då det är extra roligt när bilen kan fungera som spegel :) Tack för ett bra lackskydd och dina råd & tips.. mvh Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.