AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.858

Misslyckad tvättning?

Köpte mig en bil för en vecka sedan, nu igår skulle jag tvätta bilen för första gången.

Efter jag hade tvättat bilen startar jag och kör iväg, ser genast att rutorna börjar imma igen samt att de skvätter vatten ut ur hålen där fläkten sa blåsa. började köra iväg så ser jag till min förvåning att det är jättemkt vatten på passagerar sidan fram, det ligger så pass mkt vatten där så att det har "svämmat" över gummimattan och rinner nere på själva inredningen dvs tyget. Hade läkt in vatten på båda sidorna fram och runnit till baksätet där man har fötterna också. Köpte bilen på en bilfirma här och enda ägaren är en gubbe som är närmare 70 år.

Anledningen till att vattnet for in i bilen berodde på att utrinningshålen som sitter under motorhuven var igen täppta med löv och jord på både höger och vänster sida, så det svämmade helt enkelt över där under motorhuven och rann in i fläkthuset och vidare in i bilen medans jag stod utanför bilen och tvättade den.

Nu till min fråga, hur ska jag göra för att få inredningen torr på bästa sätt? Har öst ut det vatten som går men vad ska jag nu göra? Ta hårtork och blåsa rent lär ta ett antal timmar.
Några bra förslag på vad som kan hjälpa mig att få det torrt?
Är ju bra om jag slipper riva inredningen i bilen.

Kan man åka tillbaka och klaga hos bilhandlaren man köpt bilen av? eller ska man helt enkelt alltid kolla så att avrinningshålen inte är igentäppta? ( Har haft 5 tidigare bilar och aldrig kollat det innan första tvätten sedan köpet )

Min bil i fråga är en 88a så den är ju inte så jätteny men den kostade ju endå 15 000 kronor.

Tacksam för hjälp !
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Det kan nog bli svårt att få ut nåt genom att klaga är jag rädd. Lägg energin på att få bilen torr istället.

Du verkar inte så sugen på att riva inredningen (förstår dig), annars är det ju mycket effektivt.

Det tips jag har är att använda en tvättsvamp UTAN rester av schampo och suga upp det som går i mattorna. Sedan köra kupévärmare för fullt i bilen och flytta runt den med jämna mellanrum.
Denna metod har jag brukat använda. Tidskrävande men det funkar.

Lycka till!
eller så kan du se om du får låna en våtdammsugare, fungerar susen men de blir ändå kvar lite fukt i mattorna men det torkar upp själv

_
Missa INTE BMW CS Norrträff den 5 juni Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Hade samma "fel" på våran gamla sunk-Ford Galaxy -96. Rev helt sonika upp inredningen och satte in en kupévärmare, samt massvis med tidningspapper för att torka upp vatten.

För att få ur sörjan som täppte upp stoppade vi in trädgårdsslangen där "avringingsproseccen" :) sker under motorhuven. Kom upp jord och löv i en blöt sörja på andra sidan...
Var sitter utrinningshålen i frågan?
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Om du har fått mycket vatten i bilen rekommenderas en våtdammsugare. Sedan tar du en eller flera kupevärmare och låter dom torka upp resten.
D-diddy
ta en liten borr och dra ett hål underifrån på lägsta punkten så slipper allt vatten dunsta bort. lacka kanterna på hålet bara när det slutat rinna så du inte får rost. annars är det bara att ställa bilen i solen med rutorna nere och gummimattorna borttagna för effektivaste avdunstning/torkning.
Mvh David

"The unattainable is invariably attractive"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.