|
|
|
|---|---|
|
Hej alla bmw fantaster! Håller för fullt på att välja bland några intressanta alternativ till min första beemer. De alternativ som ligger närmast verkar vara en 318is resp 320i coupe. Vad tycker ni att jag ska välja? Hur mycket skiljer dessa sig åt i ägandekostnader, reservdelar, prestanda osv. (Jag har för mig att 320 coupe är ganska ovanliga...) Sen undrar jag även hur mycket man ska betala för ett fräscht exemplar för en 318is resp 320:n om det är en 94-93:a med ac, hyfsade fälgar, ca 15000 mil på mätaren...Tycker att de fräscha verkar ligga ganska högt i pris... | |
|
Har aldrig kört någon av dessa modeller, men jag har hört att man inte känner någon större skyllnad i prestanda på dessa 2 modeller Rätta mig om någon vet. Bmw ligger rätt högt i pris iallafall om du ska ha en med ärliga mil på mätaren, och det är ju tyvärr inte så lätt och veta, en krocksdad som gått 25 000 och är uppfixad och skruvad mätare kan vara lika fin som en som rullat 15000. Tycker du ska ringa runt och höra med lite olika försäkringsbolag om vad dom kostar både inport och ej beroende på vad du vill ha och sedan åka och provköra båda modellerna, det är nog det bästa. |
|
| Oj såg att jag knappt kunde stava, hoppas att du förstår ändå,, zZzzZ lite trött tror jag | |
|
Jag har inga erfarenheter av 318is E36. Själv så har jag en is E30 och en kompis har en 320c E36, Jag skulle aldrig byta bort min bil mot hans trots den är i ett grymt bra skick och är värd mer eftersom is:en är så mycket roligare! Den är hyfsat snabb (lite snabbare än 320), grym väghållning välbalanserad helt enkelt super kul på kurviga vägar! Men valet beror på vad du är ute efter.. Lycka till |
|
| Skulle lätt valt 320:in, rak 6:a 150 hk med mycket trevlig karaktär, mjuk och snäll men ändå varvvillig! Egentligen inget fel på 318is heller förutom att det inte är en 6:a.. :-) | |
|
Håller med föregående talare fullständigt. Motorn "sjunger" ju lite roligare och skönare med en 6:a i. |
|
|
Jag har haft 318 iS både e30 och e36. Farsan hade 320 e36 ett tag och jag kan inte med den lilla sexan. För mig är valet varit enkelt: 318 iS. Trevligare att köra och billigare att äga. Vill du promt ha en sexa ska tycker jag du ska satas på 325/328 istället. Men provkör det är vad du själv tycker som räknas. Tittar lite själv efter en 318 iS e30, kanonrolig bil till lite pengar. Börjar dock bli svårt att hitta riktigt fina och rostfria. |
|
|
320i alla gånger, 318is har en mycket surrigare och mindre sofistikerad gångkultur i motorn! Rekomenderar provkörning innan du bestämmer dig! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Instämmer med följande talare.. Köp inte en 320.. Har aldrig förstått mig på varför man köper en 320 när försäkringen och resvervdelarna är nästan likvärdiga som en 325:a? Det är stor skillnad mellan 320 och 325:an när det gäller motorkraft. Skulle nog satsa på en 318is än en 320. Fast jag har för mig att 318Is kräver mycket service? kan ha fel.. 318Is är dock ganska surrig ute på motorvägen. Dra till med en 325:a med vanos så får du roligare ,det är inte så mycket dyrare. MVH jimmy |
|
| följande talare = "BjörnB" inte "Kalle Hansen" som han smita in ett inlägg före mig.. =) | |
|
Tack för alla svar! Det verkar vara rätt så delade läger där ute. Har varit ute och provkört en 318is. Den tyckte jag var helt ok. Fast å andra sidan låter ju sexorna betydligt skönare, vilket är en upplevelse i sig själv...det kommer att bli ett svårt val... Har oxå funderat på en 323:a. Då får man även lite extra kräm under huven vilket skulle vara kul. Vet ni om försäkringspremierna skiljer sig mycket mellan en 320 resp 323:a |
|
|
Försäkringen är lika på 320 och 323! Och en 323 går lika bra som en 325! BMW - När du älskar att köra! |
|
|
Visst går 320 mjukare och lenare än 318is men jag kan inte se logiken med "318is prestanda för 323 driftskostnad". Skiljer som "thorssa" säger ingenting i premie som lär bli störst utgiftspost. Service och bränslekostnader lär snarare bli lägre för ex 323 med lägre bensinföbrukning. Subjektivt tycker jag 150hk spisen synnerligen tam (ta inte illa upp nu alla 320 ägare men nästan som Audis 2.6 liters V6:a). Saknar det mulliga ljudet på låga varv som 323/325, 328 har. Att därför köpa 320 150hk enbart för ljudets skull ser jag som en felinvestering då det finns bättre (läs 323) inom samma prisradie. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Börjar luta mer och mer mot en 323:a. Man är av naturen ganska gasglad =) De verkar komma ner i skäliga prisklasser nu oxå, även om vissa tar fantasipriser för sina... Är det bara lik som man får pröjsa 60+ för? Undrar även om man kan spara pengar genom att importera en själv... Det borde finnas ett gäng begade =) |
|
| Lätt 320'n. har själv haft 320-E36 och måst säga att bara motoljudet slår 318is'n med hästlängder och det räcker för mig;) | |
|
Bör kunna hitta en 323 sedan -96 med AC för 65 efter prutning utan problem idag. Grodan: Du måste vara den enda jag vet som skulle välja 320 före 323 ;-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Kristoffer_L// Det var mellan 318is och 320 och svaret är enkelt, 320. Inte minst med tanke på s:an som finns i 320'n.;) |
|
|
Jag har inga säkra källor som jag kan säga nåt säkert men vad jag har hör så har inte motorn på 320i varit en licka lyckat projekt och att folk har haft problem med oljeläckage i motorn på 320:an "BMW Rock´s" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.