AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.301

bromsbomb till en E28!

Wo
50
Wolla
M535i -86
hejsan!
Tänkte höra lite om en bromsbomb till en E28 (M535). Är det svårt att byta? jag är inte den som grejjar allt för mycket bilar, nån som kan ge mig en BRA förklaring (BRABRA FÖRKLARING!!!) Sen undrar jag vart ska jag köpa den? har kollat på bildelsimporten där kostar den 850 kr + frakt! Det låter ju som om denna är väldigt tung så då undrar jag genast om nån vet vad en frakt på en sån sak kan kosta??
Har Faktiskt kollat inlägg på alla punkter, men dom var gammla och dåliga!! Så snälla hjälp mig!!
Tack på förhand / Wolla
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
1148 gram väger den. Den byts så här lätt: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Det mektipset måste vara det sämsta av alla, det står ju inget vettigt alls om hur man går tillväga vid byte.

I korthet:
Lossa de 4 rören till blocket + sladdarna till de 2 kontakterna (märk dem), lossa och lyft upp hela blocket som bomben hänger i, sätt fast blocket i ett skruvstäd och skruva loss bomben med hjälv av en oljefiltertång (lägg sandpapper eller smälgelduk emellan för bättre grepp).
Montera omvänt och fyll sedan servobehållaren med ATF-olja, starta motorn och vrid ratten till fulla utslag för att få ur ev. luft ur systemet. Nivån i servobehållaren kommer nu att sjunka en hel del. OBS! Fyll nu inte fullt i servobehållaren när bomben är laddad!
När bomben är tömd på tryck ska nivån ligga ca 1 cm under behållarkanten. Töm bomben på tryck genom att stänga av motorn och trampa upprepade gånger på bromsen tills den känns stum (det märks tydligt)

Det var ett par år sen jag bytte min så jag kan ha missat något, rätt mig gärna isf.
Paap Reeder
... är bomben bra och man lossar anslutningarna utan att först ha dekomprimerat med 20 pedaltryck blir man duschad med Dexron III á 200 kgm.

...då ligger Brylcreme i lä.

MVH /// Paap R
-BeeMWe-
Vill någon var och snäll och ta en bild med sin digicam där bomben sitter? Samt lägga upp här eller maila mig ?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
och Länk

Erik

___
-BeeMWe-
Åhååå man tackar! :)
-BeeMWe-
Hm det här ska man nog klara själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.