AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.187

Laddningsrelä o krock

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej igen alla.

Så nu har olyckan slagit mig hårt. Var å handlade igår, efter färdig handling, ut i bilen o skulle starta. Men si det gick inte alls. Fick starthjälp men kom inte mer än ca en mil så dog först instrumenten, ABS började lysa o torkarna o blinkers la av(allas vår EML oxå givetvis). SUCK.

En jobbarkompis kom förbi o startade upp bilen igen o nu gick den ännu kortare, men iaf så pass att jag kunde parkera den på jobbet. Däremellan så krockade två bilar bara en bit bort ifrån oss, folk kanske är häpna över en E32 efter vägen med en rykande glad ägare, vad vet jag.

Laddade batteriet under natten o laddaren(C-Tech) laddar inte mer än 13,6V så batteriet var på den nu när jag körde hem den. Mätte under körningen o spänningen var lägre med batteriet kopplat under körning. Så jag antar då lite lätt att generatorn eller laddrelät gått åt skogen. Men det konstiga är att generatorn ska vara ny. Har kopplat ur värmeventilerna.

Finns laddrelä att köpa på mekonomen tro, har långt till BMW o bråttom att få bilen OK. Hur är det att komma åt relät?

Snälla, hjälp, smärtan tar inte slut.

(Fick cyckla till jobbet, men fick ta min sambos, då jag även upptäckte att min hade blivit stulen under natten....Smärta.)
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej igen.
Var ut nu å mätte, o när jag gasar så sjunker spänningen något. Om nu det kan vara till hjälp.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
ja tror att laddningsreläet är innbyggt i generatorn,har du ingen laddning skulle laddningslampan lysa,kolla istället batteriet att de är ok ,belastnings prova det.

alain
Hel Ronny!
det verkar som problemer tag alldrig slut!
jag inte vet om mekonomen har detta hemma, men BMW kan skicka till dig med post och får du det dagen efter.
Att komma åt relä är lite f-teriet, man måste nästa vara gynekolog.
kanske enklast sätt kan vara att plocka ner generaror. det blir lättare att jobba med.
kolla på mekartips, du får kanske lite mer hjälp än vad jag kan ge dig.
Även om jag inte kan hjälpa dig så mycket, jag deltag din sorj.

MMVH //Alain//
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Spänningen ligger när motorn ej är på runt 13.62V, tomgång 12.42V o vid gas 12,35V. Använder jag blinker sjunker det då mer givetvis. Generatorn renoverad för ett år o tre månader sen, surt.
Vid ett tillfälle med mycke på var det nere på 9V.
Paap Reeder
Hej Ronny!
Vilospänningen på batteriet skall vara mellan 12,5 -12,7 på ett okej batteri.
Vid tomgång skall laddningen ligga på ca 13,5 volt.

Laddreläet sitter i generatorn så den måste ut i s f. Lyser laddningslampan i läge II?

MVH /// Paap R
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Vet inte. Vad får jag veta om den i det läget?? Du menar nyckelläge va?(Dum fråga kanske.)
-k
7
-krisse-
730ia v8 sedan -93 e32
det tog ungefär 2timmar första gången jag tog loss min generator men vid andra gången gick det redan på ca1timme e32 730(v8)-94. jag började ovan ifrån med att ta bort spännaren (tog även bort fläkten för bättre utrymme) oljefiltret måste också tas lite åt sidan måste låsa 2 muttrar för att få ut pinnbultarna till filtret så är det bara att dra det lätt till sidan, servon måste också lossas för att få generatorn att komma bort..sitter men 3skruvar(1 är lite svårt till men går bra med lång förlängare och lång hylsa) när du fått ut generatorn så pass att du slipper på kablarna är det bara att skruva loss och ta ner skiten(jag tog också bort ventilationsröret på generatorn..) OBS! ta bort minus på batteriet före du lossar kablarna på generatorn ligger ju konstant + i den grövre hela tiden..!!
hoppas det var till nån hjälp för nån palla upp bilen så är det lättare att slippa åt..

har själv haft loss min ca 5-6 ggr :) trång men det går! tålamod..

-k
7
-krisse-
730ia v8 sedan -93 e32
glömde reläet det är lätt att byta sitter bakom plastkåpan på generatorn med 2skruvar lycka till! :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.