|
|
|
|---|---|
|
Har beställt Dunlop SP Sport 9000 framdäck tidigare av Däckonline. Nu är det dags för nya bakdäck. När jag söker upp samma fabrikat får jag upp två varianter !? *SP SPORT 9000 255/35 R18 94Y XL mit Felgenschutz Kostar 2477,80 / st *SP SPORT 9000 255/35 R18 ZR mit Felgenschutz, M0 Kostar 2218,60 Förra leveransen jag fick så kom det däcket som jag listade först men om det inte är ett bättre däck kan jag väl lika gärna spara 500 spänn och strunta i att det heter "94Y XL" eller kan jag ? Vad förlorar jag om jag väljer det billigare? | |
|
94Y XL (Extra Load) har förmodlingen högre lastindex och annat hastighetsindex (Y) Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Så här hette dom jag fick fram: SP SPORT 9000 225/40 R18 ZR XL mit Felgenschutz (So) Men inte behöver jag (328Cabrio) "Extra Load", jag kan väl välja dom billigare av alternativen utan gå miste om nåt? |
|
|
XL betyder som sagt extra load, dvs. högre Load index (LI) än vad som är normalt för dimensionen i fråga. Fördelen med högre LI, är att slitaget minskar något då däcket är dimensionerat för att kunna bära mer vikt. Nackdelen är priset, som nästan alltid är högre på XL-däcken. Vissa bilmodeller måste ha XL-däck mht till vikten och däckdimensionen (t ex Saab 95 Aero). Om du inte behöver LI94 (till E36 räcker nog LI 89 eller 91: kolla instruktionsboken eller regbeviset) är det tveksamt om du tjänar så mycket på att gå upp till LI 94 mht prisskillnaden. Kan man få högre LI till samma pris som ett lägre LI (händer ibland på Däckonline), skulle jag välja det däck med högre LI. Normalt anges det inget LI för ZR-däcken av någon konstig anledning. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Får kolla reg.beviset om jag bör ha XL eller om jag kan spara en femhundring. Tack för informationen boyz ! :) Länk Länk |
|
|
Det blev utan "XL". Får se nu hur lång tid dom tar på sig... :) Länk Länk |
|
|
Observera att XL (RF på tyska) däck oftast har en förstärkt stomme (pga högre lastindex) och därmed också styvare däckssidor och vägegenskaperna kan då vara helt olika för samma däck! /RS2 |
|
|
Och det säger du nu ! :) Länk Länk |
|
|
Tittade på mina gamla Dunlop bak, det är inte XL och dom har känts bra tills nu (då det inte är mycket kvar på dom). Jag åker varken bana eller som rallyharry så det går säkert bra ändå.. Hoppas jag. Länk Länk |
|
|
Sorry Anders, såg inlägget först nu. :-) Om det är samma däck som förut och du var helt nöjd så är det helt lugnt. Ingen ide att åka på för hårda däck än man behöver men för t ex nya Michelin PS2 så är det stor skillnad på vissa bilar. /RS2 |
|
| Du lär som sagt inte behöva 94 i viktindex till en E36 cab, så dina nybeställda däck lär sitta mycket bra på bilen. :) | |
|
Nu sitter dom på, fick dom igår. Bra leveranstid. :) Lyckades även få bort vibrationerna jag hade vid 110 innan. Men det var väl egentligen inte så konstigt med tanke på att däcken var både snedslitna och NEDslitna... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.