AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
776

Liten snabb fråga om oljor?

xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
vet att detta diskuterats flera gånger men hittar inte svaret på min fråga i de inläggen..

när det gäller biltemas motoroljor vet jag att alla rekommenderar deras syntetiska 5w/40 då den e klart bäst..

men nu undrar jag om deras 5w/50 verkligen suger så hårt.. vill pröva den då den e lite tjockare för å se om de lilla e30 ticket minkar..
men kommer motorn att kanske ta skada av att jag använder den oljan eller kommer den att må sämre på nåt sett.. byter olja var 500-600mil..

känns som om den oljan hade varit duktigt bra då bilen tillverkades..

den har klassningen API SG/CE.. hur dåligt e de???

deras delsyntetiska 10w/40 har klassningen API SJ/CF, ACEA A3/B3.. dvs samma som deras syntetiska 5w/40.. e dem kanske nästan lika bra eller kan man inte jämföra en delsyntet mot en helsyntet..

desamma gäller deras mineralolja 10w/40, klassning API SJ/CF, ACEA A3/B3...

skulle verkligen uppskatta lite hjälp här.. tips från johan b och/eller Anders S. uppskattas verkligen då de verkar vara oljeshejkar ;)..

........ HAHA ;p .....
haimaul
Tror inte att tickandet minskar oavsett villken olja du häller i, det beror nog på sliten kam/vippor. Den eventuella skadan är redan skedd. Sen är en helsyntetisk olja alltid bättre än en delsyntetisk (för att inte tala om en mineralolja, och detta har Johan B utrett i detalj). Även om det inte fanns så bra oljor när bilen var ny skadar det ju inte att ge bilen nåt modernt och bra! Som Biltemas 5W/40. Byt gärna var 500:e mil i alla fall (och glöm då inte att byta filtret också) - den oljan är ju dessutom så billig att det inte blir nån utgift att tala om.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som sagt, ofta är inte tickande oljerelaterat utan beror på t ex sliten kamaxel eller tickande spridare. Då hjälper det inte vilken olja du än använder...

Ur ren smörjningssynpunkt kan man jämföra oljor med samma API eller ACEA-klass. Har oljorna samma klassning, klarar de samma krav.

Däremot är en helsyntetisk olja generellt bättre på en del andra punkter:
1. Bredare viskositetsindex, dvs den blir inte lika tjock när den är kall, men klarar ändå att vara tillräckligt tjock när den är varm. (förenklat)
2. Syntetoljan koksar mindre, dvs. tål högre värme än mineralolja.
3. Den bryts ner långsammare och kan därmed hålla längre.
4. Oljefilmen är starkare i en syntetolja om man jämför med mineralolja med motsvarande varmviskositet (ungefär dubbelt så stark).
5. Oljeförbrukningen är lägre med syntetolja, då det är mindre andel flyktiga kolväten i sådan olja.

Ovanstående är väl de mest påtagliga fördelarna med syntetolja, vilka jag spontant kommer att tänka på.

Biltemas 5W50-olja är inte jättebra med moderna mått mätt, men motorn lär inte skära ihop precis...

Men precis som Haimaul påtalar, idag finns det mycket bättre olja för rimliga pengar!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
jag vet att kammen inte är sliten eller nåt.. den tickar bara som alla E30:n gör.. lite ventiltick ni vet..

men jag brukar köra med biltema 5w/40.. tänkte bara pröva 5w/50 för att se hur den e..

kör inte direkt hårt med bilen.. inga varvstopp, burnouter eller nåt.. gasar ALDRIG när bilen e kall...

byter som sagt olja o filter var 500:e mil..

men du säger att jag inte behöver oroa mig för att köra med 5w/50:n eller hur JOHAN B.. kammen slits inge extra för det eller??

........ HAHA ;p .....
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det är klart du kan prova den oljan. Inget händer. Men jag har kört på en massa olika oljor. Å man märker ingen hörbar skillnad.
Men visst, prova du. Det bästa sättet att att lära sig är genom att experimentera själv.

mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du vill minska tickandet i motorn bör du satsa på en olja med höga halter Ester-tillsatser.

Motuls oljor har mycket högt esterinnehåll och även Valvolines Synpower har rätt höga halter.

Just Synpower har jag personligen upplevt vara en olja som minskar mekaniska ljud i motorer.

Men för att svara på din fråga: Ur ett rent laboratorieperspektiv kommer en olja med sämre klassning att orsaka mer slitage än en olja med senare/högre klassning, men i praktiken kommer du nog inte att märka någon större skillnad i den motorn.
Även om API SG är en ganska omodern olja, är det ändå en kvalitet som är lika bra som när din bil tillverkades...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
ok.. tackar så mycket för de bra inläggen...

juste.. hur mycket kostar motulsoljor eller valvolines synpower.. o vart kan man få tag på de..

........ HAHA ;p .....
foppa21
den oljan som ni pratar om från biltema kan man andvända den till en 525 tds-95. tacksam för svar mvh foppa21

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.