AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.661

Nytt försök med "fel-lista" för E39?

Sida 2 av 3
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Far min har en 523i-97.

Reparationer förutom service..
Garantijobb:Lister runt dörrar bytta(knarrfria),bromssköldar fram bytt till en "bättre variant" som visst skulle minska benägenheten att "smågrus" fastnar titt som tätt(hänt bara bak på farsans E39,vilket påpekades..TROTS detta så bytte dem fram??...Nåja...

Rep ur egen börs:
Byte av "igelkotten" till kupéfläkten,bytt batteri en gång,byte av en dimljusinsats(pga stenskott),byte bakluckemotor+ ett antal H7 lampor+ några baklampor...Mer kommer jag inte på just nu iaf.

Blir inte så mycket pengar till just rep..

Bilen köptes och hämtades ny dec -96 och har rullat ca 12000mil nu.

Mvh Janne.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Reparationer förutom "normal" service:

Koppling 3800:-
Termostat + hus 950:-
Bromsskivor f/b
+ ren. av handbroms 7500:-
Lägesgivare vev 1400:-
Hjullager fran H/V 5500:-
Knappar klimat. 310:-
Kond. fläkt 1850:-
Dörrlister fram 720:-

JAg tycker inte det är onormalt mycket rep (iallafall inte om jag jämför med min granne som kör Ford)

Jag har ägt bilen sedan Juni -00 då hade den lunkat 8.000 mil är nu snart uppe i 18.000. Nu har pixelsjukan kommit så jag åker väl dit på ett nytt huvudinstrument a´4-5000 kr :-(

/ HB
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
commander_krill
vilken bil talar du om?
Bytte du koppling själv? Jag funderar på att byta min och undrar hur svårt det är att göra det själv.

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
stefannorr
Felet här är ju att folk rabblar upp sönderkörda grejer och ren service o även slitagedelar,de är ju inte rena fel ock ska ju inte stå på en fellista.
Visa användare
747
TCG
stefannorr
du har rätt. Anledning tror jag är, som i mitt fall, att man känner en viss uppgivenhet då kostnaderna aldrig tar slut... Det som jag radade upp var som sagt inom 3 månader och det var lite trist att lägga så mycket pengar på reparationer och underhåll på så kort tid.
Nu är även justeringar till framljus samt AC fläkt bytt så nu kan ytterligare ca. 2800.- läggas till reparationskontot för min del.

Tändstiften som jag bytte två gånger var i felsökningssyfte och inte för att det behövdes bytas så dem räknar jag till reparations kontot.

Men som sagt, jag tycker det är OK att betala pengar för att hålla igång en bil som ja tycker om såhär mycket men det trista är när saker har gått sönder som medfört direkt stopp. Att behöva stå vid vägkanten med en relativt ny BMW pga. produktionsfel 2ggr på 3månader tycker jag är det som är riktigt trist.

MVH
/Jonas
Jäklarns vad BMW kostar att hålla igång... Jag ska aldrig mer klaga över att min egen bil går sönder då och då. Visst blir den egna bilen dyr men jag tror den rullar billigare än motsvarande BMW. Hur var det när femman från -88 var ny, hade den samma felfrekvens?

Blir ni inte lockade att köpa fabriksnytt?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Alla lite mer exklusiva bilar brukar ju kosta multum att hålla igång när det börjar bli några år, även en BMW.

Det finns väl tre vägar frammåt.....

1. Gör som Bosse och vinn på tipset och bli onödigt rik, så behöver man inte bry sig, bara lämna in på verkstad.

2. Köp ny bil och byt vart tredje år.

3. Meka/Serva allt själv. Massor av poster som finns med i denna tråden kostar ju en bråkdel att fixa själv. Tar bara ett exempel, t.ex kondensorfläkt, Kan lätt kosta 3000 kr för del+arbete, skruvar man istället ut den gamla själv, pillar sönder, fixar och smörjer lagren och monterar ihop så kostar det 10 kr i 5-56 och fett. Tar några timmar i anspråk, men ska jag jobba ihop 3000 kr i lön efter skatt istället, för att betala verkstaden så får jag jobba läääääänge. Minst en hel vecka, att fixa fläkten tar bara några timmar.

Visst ibland är delarna dyra också, men det är ju verkstadskostnaden som är värst.

stefannorr
TCG> Jo jag försvarar ju inte kvaliten i vissa delar som är bedrövlig,däremot dom som räknar upp kostnader för service byte av filter batteri torkarblad m.m.
Är själv inne på att ev byta till annat märke igen(japanskt) inte för att bilen krånglat men att ja kan se alla dessa fel som rabblas upp som analkande och att jag nästan får en ny japanare utan att lägga mycke emellan,men som sagt svårt att göra sig av med utsende..komforten m.m.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
TCG> det är uteslutande E39'an och dess reparationer. Kopplingsbytet är gjort på BMW i Umeå.

Att knapparna till kliman går sönder är ju ingen stor kostnad i sej, däremot så borde kvalite´n vara högre....
Skämmes ta´mej faan....

Visa användare
747
TCG
commander_krill
3800.- för kopplingsbyte inkl. arbete? Det låter väldigt billligt!
Min koppling är förvisso dyrare än din antar jag (3500.- materialkostnad) men jag trodde jobbet skulle gå på typ 2500+

MVH
/Jonas
kört ca 7000mil på 2år

inspek1 - 1000kr
inspek2 - 2500kr
termostathus - 500kr
bromskivor fram +belägg runt om - 2000kr
nya 18" M5 fälgar - 12000kr(men sålde mina gammla för 10000)

så de är inte så dyrt me BMW iaf :)

///Schumi
Ha
113
Hasse.G
523iA-99
Schumi det var humana priser på inspektionerna. Var har du gjort dem nånstans?

Mvh

Hasse
Pe
11
Peson
523Touring -98
Huga! det här verkar ju så där.......:-S

Köpte min E39 523T -98 igår. Firman ska fixa AC som inte kylde?
En liten undran bara, vart har ni lämnat era tyska mästerverk nånstans?!?
Tycker att priserna verkar helt hysteriska, eller?
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Det är lite olika, ibland är det själva reservdelarna som är dyra medans jobbet går på 5 min.
Ibland är det tvärt om, billig reservdel men tar lång tid att byta = dyr timpäng...

Själv lämnar jag min bil hos en firma jag litar på till 100% och som jag vet har rätt inställning till BMW och gör ett ordentligt jobb.
Ibland, till vissa mer avancerade jobb, måste jag tyvärr lämna in bilen till BMW Group.
Tyvärr för att det oftast kostar mer, men de gör i alla fall det de ska göra och jag kan inte klaga på dem heller.

Oftast kan man fråga andra vad de har för erfarenheter till verkstäderna i din närhet och där bilda en uppfattning om det är värt att lämna in den till dem eller inte.
Men lyssna alltid kritiskt och döm inte en verkstad för vad EN person påstår sig ha råkat ut för.

/Hammar
Visa användare
747
TCG
hammar
då jag bor i Gbg så hade det varit kul att höra vilken firma du har förtroende för.

MVH
/Jonas
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Säger bara Göteborgs Bilservice i partille.
De som lämnar in sina bilar där kan bara hålla med tror jag.
Alltid lika trevligt att prata medans man får bilen servad.
Aldrig några problem, det enda problem man kan ha är att komma fram via telefon eftersom han oftast är själv så det får man ha överseende med.
Han har tips till allt, när det gäller vilka firmor som är bra på vad osv.

Han tipsade t ex. om transmek vid Stigs Center då jag skulle byta olja på automatlådan, också en fullträff, de fixade bytet medans jag väntade och det gick smidigt.

Sedan har jag ganska stort förtroende för MLS i mölnlycke, ganska bara eftersom jag bara har lämnat in bilen där två gånger.
En gång för byte av stötdämpare och en gång för rep. av slang till spolarvätskan och fixa till sportstolarna så de inte gav airbagfel.

Så jag har en liten "kontaktlista" så jag vet till vem jag ska lämna in bilen till beroende på vad det är jag vill ha åtgärdat.

En hel del har svårt för personalen på BMW Group i mölndal men det är för att man troligen får ett dåligt första intryck, men de flesta tycker jag är bra där.
Och jag har, efter flera turer med min navigator, fått ett mycket positivt intryck av dem där.
Tror de har blivit lite "kalla" med åren efter att ha fått ta emot mycket "skit" för saker de inte kan klandras för så jag har förståelse för båda parter, både de som företag/säljare och som kund.
Men jag är ganska nöjd med dem också kan jag tillägga.

Mina tips:
1. Göteborgs Bilservice
2. MLS-bil och däck
3. BMW Group mölndal/göteborg
4. Transmek (Växellådor och sådant)
5. Fälgfixarna (Fälgriktning, hjulinställningar, däck, balansering, skifte osv...)
6. DITEC mölndal (trevlig Mercedes-gubbe, och MYCKET bra service till kunden!)
(Rolig lånebil - en Smart-car... skillnad mellan 540 och smart-car... Ha ha ha)

Fler tips mottages tacksamt.

/Hammar
tj
432
tjoa
320d Touring -14
commander_krill:

5500:- för att byta hjullager ? Är det på E39:an ?
Med tanke på att en sats kan köpas för tusen lappen och det är enkelt att byta så låter ju 5500:- som ett överpris.

/Johan
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
TCG:
Det är vad jag fick betala för kopplingsbytet

Arbete: 1922:-
Koppling 1400:-
div.delar 160:-
dock var det 3 år sedan....

tjoa:

5500:- är nog ungefär vad det kostade för båda sidor på min 528'a. Jag hade nog gjort det själv om jag hade haft ett garage att hålla till i......
Nu har ett bakhjulslager också lagt av så det blir 1600:- till.

Freude am fahren
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hallo!

Dessa fel har uppkommit under 2 år/3500 mil:

1 - Luftmassmätare bytt. (vanligt fel) 3750:-
2 - Vattenkylare. spricka (vanligt fel) 2650:-
3 - Pixelfel kombiinstument. (vanligt fel) 3600:-
4 - Servopumpen, fungerar sporadisk. 3800:-
5 - Bytt BMW/Webasto bensinvärmare pga vattenläckage. (vanligt fel) 6400:-
6 - Aut. avbländbara backspeglar blir gula efter ett några år. (vanligt fel) 2x 1890:-
7 - Radiomodul (navi) RDS proffesional glappar i ljudet. (vanligt fel) 5400:-
8 - Stegmotor IHKA bytt 600:-
9 - Larmsiren bytt. (vanligt fel) 1180:-
10 - Batteri tar slut pga bensivärmare + massa elektronik. 1340:-
......

mvh
George

stefannorr
Vissa av felen har ja då knappt hört talas om o då har ja häckat här i 2 år snart.
Luftmassemätare vanligt? på 540 då?
Vattenkylare,ja på 540 verkar de va stora problem med vissa kyldetaljer
aut avbländbara backspeglar-kan ej minnas ja läst de om en enda bil här
radiomodulerna hade väl diverse fel i början av e-39 96-97
larmsiren bytt-vanligt? kan inte minnas ja läst alls några inlägg om såna fel,möjligtvis nån men kan ej minnas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.