AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.663

Nytt försök med "fel-lista" för E39?

Sida 1 av 3
Ny
6
NyBMWar:e
523i -97
Jag följde för inte så länge sedan en rätt intressant tråd om just vanliga fel man kan stöta på eller om det var dyra fel man kan stöta på... Då den lilla bimmern rullat nästan 3000 mil sedan inköpet i augusti förra året så skulle det vara intressant att ta del av era erfarenheter och inte minst kostnader för motsvarande sträcka...

Hittills har Bimmern satt upp följande på pluskontot..

1. Oljeservice - 1800 ink. moms
2. Sönderkört dimljus plus luftstyrningdelen HF - 3200 ink. moms
(j*vla vinterväglagsfanatiker i centrala stadsdelar.. slutat ploga dessutom..)
3. ABS-Sensor HF (hm... kunde dom väl ha pysslat om lite när dom ändå höll på.. 2000 ink. moms.
4. Extra nyckel m. larm 900 ink. moms.
5. Påfyllning köldmedium. 2500 ink. moms.
5.1 Inspektion 2... och nej.. det räckte inte med det.. trasig kondensorfläkt... samt stenskott rätt in i ACblahablahat, vattenpumpen och termostat plus termostathus... phuu.. kul överaskning i samband med den inspektionen.. runda slängar 20.ooo ink. moms...!
6. Ny radio plus enkelcd 10 500 ink. moms.

Om någon har några egna erfarenheter i stil med detta så skulle det vara jättekul att få med det under denna länk.

En merkostnad på 13,96 kronor milen har det blivit hitills alltså och av det är 9,83 kronor milen direkt relaterat till service på olika sätt.

Hur ser det ut för er andra... och behöver jag säga att jag verkligen inte ens kan byta torkarblad själv.. :-)

Ha en Bimmerbra Bimmerdag!

Only technical matters makes a difference..
stefannorr
Gå på sök o du finner flera trådar om detta...
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hmmm

Jag förstår dig. Ligger själv på en kostnad det senaste året som får vem som helst att ge upp.

Min korta lista enligt följande:

Bytt lite AC,
lite kylare,
lite skivor runt om,
lite belägg runt om,
lite stötdämpare+ kringmaterial runt om,
lite fjädrar,
lite batteri,
lite packningar i växellådan,
lite vindruta,
lite oil-inspection,
lite kablar till bagageluckan,
lite styrleder,
lite länkarmar,
lite bussningar i bakvagn,
lite hjulinställningar,
lite fläktmotstånd,
lite vajer till antispinn,
lite svets på kat,
lite glödlampor,
lite stenkrossavvisare,

samt lite av resten oxå för att vara på den säkra sidan. Kostnad för allt detta? nästan mer än jag betalade för bilen.

Och trot eller ej men jag tycker fortfarande om min bil för den är fortfarande otroligt rolig att köra + att den är snygg enligt min mening.
Ja
50
Jan-E
528i Touring -98
Rep och underhåll sen 2003-01-01: ca 28 000:- och bilen har gått ca 2500 mil, dvs ca 11:-/milen. Däck ej medräknat. Och jag tycker också fortfarande att bilen är underbar... Egentligen borde man sinnesundersökas!!!

2500 mil, 17000 kr i reparation...bilen såld....Bytt märke
stefannorr
Har haft bilen drygt 1 månader nu,kostand= nästan gratis..2 glödlampor till ett p-ljus o ett bromsljus,dock har ja utana anlednng eller för bilens bästa bytt vattenpump och olja i växellådan.
Sen finns de ju en hel del här som kör med bilar som kanske står på 15 000 mil som egenteligen gått de dubbla,dålig check vid köp av tidigare ägare historik servicekontroll m.m. o då kan de bli dyrt.
stefannorr
10 månader och inte 1 månad ska de stå : )
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
4500 mil runt 2500-3000 kr i repkostnad.ventilkåpspackning
backluckemotor, vattenpump,termostat/hus nya remmar, dörrlist.
sensormatta
Detta är det enda som "gått sönder" på bilen på 8900 mil.

///MVH Hasso
Länk
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Termostat
Batteri
Bromsskivor / Balansering
Bakluckemotor
Pendelstag
ca 6000:- haft bilen i 2 år och kört 3000 mil.

Bakke
Bmw 318is -88 sv-ägd
Bmw 318i -02 sv-ägd
batteri
v pump
termostat/termostat hus
dörrlist
några lampor
fotplasten
o den vanliga servicen (olja,filter kupefilter,luftfilter)
ca 1500 mil på ca. 3500-4000 tusen

slitage saker !!!!!!

förutom lite andra styling grejer jag ha bytt!!!
52
189
525i_Norrmannen
E39 523i
E36 318i
E34 525i
E30 318i
4000mil

bilen har gått 30.000mil och er i "nyskick"

Fyllt på servoolja på BMW, kr 0

Totalt kr.0

Men jag tror styrservoen kommer ta kvellen pga zumzumzum, men den fungerer fortfarende perfekt.

Kört bilen drygt 6000mil på 1,5år rep. kostnader allt som allt = 1600kr :)....INGA SOM HELST PROBLEM ME MIN BMW
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
du har en relativ ny bil vänta bara.!! :)

För min del om någon vill veta är bara styling och bensin som är mina utgifter. och så den där förbannade försäkringen som jag ser det som ren bedrägeri mot ungdommar.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Enda "måste felen" på min hittills: 1st nivågivare kylvätska (250kr) en Xenonglödlampa (800kr) och så trasig sitsvärmare i förarstolen. Helt OK på en bil som släcker en hel rad grönlampor per år (liten känga åt någon).
Att jag sen skruvar och donar mer än var den "kräver" är ju något helt annat.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Hmm... haft bilen sedan 2004-02-17 har jag för mig... :)

Katalysatorer täta (rensade, ska bytas ca 6000:-)
Lambdasonder 1500:-
Tändstift 795:- (felköp, köpte med enkelelektrod)
Kamaxelsensor 3985:- (inkl tändstift och felsökning)
Kylarslang 85:-?
Motorolja 1544:-
Oljefilter 170:-?
Mikrofilter 460:-
Bakdäck 2868:-
Framskivor + belägg 2550:- (enda "pirat" jag köpt till bilen)
Bultar till framoken 48:-
Bägge remmarna 535:-
Expansionskärl 640:-
Nivåkontakt 226:-
Polsskydd 10:-

Ca. 15416:- på ca 3månader och ca. 700mil.

Det var vad jag kom på lite snabbt, jag har säkert glömt en del. :(

Jo just det, förlorat körkort och 2000:- i böter, men det kan väl inte bilen lastas för, direkt :)

Kylarslangen och expasionkärlet har orsakat två stopp långt hemifrån. Detta är vad som är irriterande. Jag vill inte stå med en "ny" BMW vid vägkanten pga. BMWs felkonstruktioner! Att man står ut med detta säger ju lite om hur mycket jag tycker om min bil. Den där sinnesundersökningen är jag med flera här på forumet kanske i behov av... :)

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Klart bilen kan lastas för det, om du hade en mindre bil som är tråkig hade du förmodligen inte kört lika snabbt och fartkänslan är mindre i en E39 än t ex. E34 tycker jag.
Kommer lätt upp i 120 utan att blinka och tror att jag kör i 70. ;-)

Jag har tidigare gjort en lista på alla "standardfel" som är på E39.
Kan posta den igen, men jag tror ni fick med de flesta felen.
En del av det som t ex. olja/filter osv. räknar jag INTE som standardfel utan bara som ren service som ska bytas oavsett skick.
Samma med däck, det är något som inte bilen kan belastas för utan däckförsäljaren/märket.

Sådant måste man räkna med då man kör med 17" och över att däcken slits mer än om du hade kört med 14-15".

Kan väl erkänna att efter att ha bytt ut större delen av kylsystemet (slang, pump, kylare osv) så var tankarna inte långt borta att sälja bilen, men den har klarat sig bra och nu har jag inga sådana tankar längre. ;-)
Men jag räknar med att få byta leder och bussningar snart, men det är jag beredd på...

/Hammar
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Fartkänslan är helt klart mindre i E39 jämfört med E34.
160Km/h känns mycket avslappnat och lugnt, speciellt då motorn inte behöver jobba något speciellt för att uppnå denna hastighet.
Ljudkomforten är enorm jämfört med andra bilar, jag har åkt taxi en del nu då jag förlorat körkortet och det är rent fruktansvärt hur en Citroën, Volvo eller annat kraft väsnas även i lägre hastigheter.

Enda BMW taxin jag hittade i Stockholm var en vacker 530 men han visste inte var mitt hotell låg så det fick bli MB 320... :(
Saknar min bil!

Olja, filter samt däck räknar jag inte till svagheterna men de syns dock på mina kontoutdrag :)

En sådan här tråd skulle omvandlas till en sektion på autopower där man kan gå in och se standardfel på intressanta modeller inför inköp. Då kan man se om säljaren har kvitto på t.ex. kylsystemsbyte så behöver man inte pruta på det... :)

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
34 587:- totalt. Det inkluderar både skatt, försäkring, service, reparationer, styling, tillbehör, rengöringsmedel dock ej bensin.

Jag har kört ca 2200 mil vilket ger en kostnad på 15,7 kr mil vilket får anses normalt. ;)

Reparationedelen står för: 9710:- (Slutkil till dörrar (343:-) , kylare m tillbehör (7539:-), ventilationsplugg till expansionskärl (24:-), lagning av en skad på tröskel (1804:-))

Bensin kostnad är: 27588:- på drygt ett år. Ger 12,54:- per mil.

Totalt utan värdeminskning blir det 28,24:-/mil vilket är högst normalt och ur plånboken 62 175:- (herregud! Vad håller man på med)

Om det är värt det kan man alltid disskutera ;)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
En höftad värdeminskning blir ung. 12 kr/mil vilket då ger en summa på 40,54 kr/mil.
Shiit! I nybilsklass nästan ;)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

52
447
528:n
528i -96
Handbromsjustering dec. ´00
Justering av hjulupphängning jan ´01
Dimljus byte av hel insats mars ´01
Klimatanläggningen februari´02
Bromsrenovering fram o bak februari ´02
Airbag kontroll mars ´02
Instrumentbyte juli ´02
Styrväxeln juli ´03
Svets av katalysatorplåt aug ´03
Styrstag aug ´03
Svarvning av bromsskivor sept `03
Svänghjul feb ´04
Totalt: 50.000:-!
Inne på 4:e året.......Kommer väl rint 10-20 tusingar till snart......BMW är en fantastisk bil att köra och lika fantastiskt dyr att äga! E39 är min favoritbil, annars skulle jag aldrig stått ut med alla dessa asreparationerna! Men, den som köper en begagnad E39 bör varnas för ett dyrt ägande!!!!!!! Men, att hitta ett alternativ? Går det? Sinnessjukt!!!! Jag håller med Er om sinnesundersökningen....Kanske därför som BMW ägarna är mest nöjda, ingen är normal.......he,he!
Nja..
Sedan Juli -01: 1st ABS-sensor (garanti), 1st termostat, 1st normal service, runt 2500:- har jag för mig, thats it!

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.