|
|
|
|---|---|
|
Min syrra funderar på att köpa en ny (beg) bil, och jag försöker övertyga henne om att välja en BMW. Hon behöver nog antisladd skulle jag tro och en bil i 500-klassen, men när kom antisladden på den modellen? MVH KAISERN | |
|
Snackar vi e39 så har det varit default utrustning from starten dvs -96. På e34 har det väl varit tillval men standard på en del, men här är jag inte lika säker. En e39 med ASC inkopplat är i det närmaste osladdbar på vintern. __________________________ Hellre nyskick än nyskit! |
|
|
ASC+T är antispinn, DSC är antisladd. På E34 fanns det bara ASC+T. På E39 var det standard från början, tillval med DSC. DSC blev väl standard först efter ett tag, någon som vet när? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Då snackar vi Svensksålda bilar väl? DSC blev väl standard från -99 eller -2000? | |
| DSC blev standard 02 om jag inte minns fel. | |
|
Jag har ASC + diffbroms på min. Idiotsäkert på vintern tycker jag, men DSC på E39an är givetvis mycket bättre. Mvh Rasmus |
|
|
Jag har en knapp där det står ASC men det är endast antispinnm inte antisladd. Om inte jag missuppfattat så är det som följer: ASC = Antispinn ASC+T = Antispinn + Antisladd DSC = Dynamic Stability Control = Antisladd (antispinn är ju såklart en del av detta) MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
stefannorr |
Står de ASC på knappen är det ASC+T ! Vet de + att de står i instruktionsboken med bild på knappen som de bara står ASC på! Finns inget bara ASC ! |
|
Blev inte DSC standard på E39 i samband med facelift på svensksålda vagnar? Ang. ASC+T och DSC, här är beskrivning för båda systemen: Antispinnkontroll, ASC+T , är integrerat med DSC , förhindrar att de drivande bakhjulen spinner loss och säkrar bästa möjliga väggrepp och körstabilitet. Om det finns en tendens till hjulspinn, exempelvis vid start eller acceleration ut ur en kurva, minskar den elektroniska motorstyrningen drivmomentet. Om detta inte räcker, bromsas det hjul som spinner eller båda hjulen, tills bilen återfått väggreppet. Vid vissa tillfällen kan du ha nytta av ett hjulspinn, t ex om du kört fast i en snödriva och ska gunga dig loss. Därför kan ASC+T kopplas ur vid behov. ASC+T är ett mycket bra hjälpmedel för framkomligheten och säkerheten, särskilt på vintervägar. DSC, Dynamisk stabilitetskontroll , är standard för alla nya BMW. Systemet reglerar kontinuerligt stabiliteten hos bilen och kan direkt korrigera tendenser till instabilitet, som understyrning eller överstyrning. Genom mätning av hjulens varvtal, tväraccelerationen och girhastigheten avläses i vilket tillstånd din BMW befinner sig och hur den rör sig. Värdena jämförs med rattutslaget och gaspedalens läge. I samma ögonblick som sensorerna upptäcker en tendens till minskad stabilitet, aktiveras effektiva motåtgärder, som återför bilen inom säkra gränser. DSC ingriper då i motorstyrningen och sörjer dessutom vid behov för att hjulen bromsas individuellt. Detta sker inom loppet av några millisekunder. Bilen stabiliseras och tendenser till sladd förhindras direkt. /Fredrik /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Kan fälla in en parantes här.. I vintras när det var riktigt halt ute så provade jag att starta i en uppförsbacke med mina utslitna vinterhjul på packad snö. Med ASC:n urkopplad så börja det ena hjulet spinna direkt, hur försiktig man än va. Men med ASC aktiverad så gick det genast mycket bättre, bromsade verkligen upp det spinnande hjulet effektivt. Jag var tveksam när det gäller alla dessa system innan, men efter denna test så litar jag åtminstone på detta när det gäller att komma igång. Diesel-räsern |
|
|
Jag måste säga att DSC-systemet fungerar helt underbart också! Under dom två gångna vintrarna med 520:in som har DSC så har det fungerat klockrent. Vi har vid tillfälle testat att stänga av systemet och det är som två helt olika bilar att köra med systemet "ur" respektive "i". Med systemet i så kan man köra nästan som vanligt men om man kopplar ur det så tål bilen knappt nån gas alls i svängarna innan en sladd bryter ut! /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Jag försökte starta i ett litet uppförslut på vår gård hemma i vintras då det precis hade snöat 1dm och det var tö. Båda bakhjulen snurrade på tomgång men bilen stod stilla, när jag tryckte på gaspedalen så rörde sig inte varvräknaren. Så då fungerade ASC, men hjälpte mig inte. Inte bra med 235/45 17 som vinterdäck på töande snö. Jag la sedan i 2x25Kg sand i bagaget och körde ut på vägen. ASC lampan blinkade hela tiden trots ca.1000rpm. Det går dock att sladda med ASC inkopplad, jag antar att det beror på att bägge däcken spinner och att det inte finns någon jämförelse med framdäckens hastighet. MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
stefannorr: Det finns visst ASC utan +T! På tidiga E32/E34 fanns detta, min 750iL-89 har bara ASC. Jämfört med ASC+T så bromsar ASC inte det spinnande drivhjulet, utan det är bara gaspådraget som stryps. Sammanfattning: ASC: Styper gasen (Antispinn) ASC+T: Styper gasen + bromsar spinnande drivhjul (Antispinn) DSC: Styper gasen + bromsar spinnande drivhjul + bromsar alla hjul individuellt för att undvika och häva sladd (Antispinn + antisladd) Samtliga system känner av alla fyra hjulens hastighet. DSC känner dessutom av styrutslaget och har ett gyro för att bestämma bilens rotation. Man ska inte glömma att systemen aldrig kan upphäva naturlagarna! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
stefannorr |
Erikw> men nu pratade jag om e-39 och om det står ASC på knappen så är det ASC+T. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.