AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.277

Vevhusventilation...? Ryker i bakkant!

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hej!

Skulle visa motorn för några imponerade herrar, men upptäcker till min förskräckelse att det ryker relativt kraftigt från bakkant på motorn på förarsidan. När man varvar ur ordentligt alltså...

Kan det vara vevhusventilationen? (Eller rent av dåligt dragit tändstift? Ska kolla det i kväll...)
I så fall, är det något man fixar själv, vad ska man köpa för delar? Jag har aldrig fått klart för mig exakt vad som är vevhusventilationen, är det "plastlocket" på bakkant av insuget eller är det "gummitätningen" som sitter ner mot motorn?

Har ju även lite irriterande vibrationer främst vid kallstart...

/Johan
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Komplettering...

Har även fått fylla på glykol två ggr på kort tid, samt att man faktiskt kan känna en glykoldoft från motorrummet.
Det är även rätt sörjigt/svart längst bak på motorn...
Scheckheft
Hej Johan
Länk till vevhusvent. till M60/M62
Länk
Trasig vevhusventilation kan förorsaka ett övertryck som kan resulterar i att t ex ventilkåpspackningar förstörs med läckage som följd. Låter ju som så i ditt fall: "sörjigt/svart längst bak på motorn..."
Nu finns det ju V12 experter (Paap Reeder?) här som säkert kan ge ett mer exakt svar.

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Rättelse: Jag menade nog insugsmembranen när jag pratade om vevhusventilationen... lite snurrig där.. kan det vara något sådant?

Ska ta den till BMW verkstad på morgonen och annan verkstad på kvällen så får vi se vad vi kommer fram till =)

Ska försöka sova någon timma nu.. lite oroligt lär det bli...
an
643
anlima
735iA -87
HE he, "annan verkstad på kvällen".
Mina kompisar kallar det för "kaffestugan".
/Mats
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
anlima: Hmm.. kanske lät lite mysko =) Men det e svårt att hitta V12 doktorer här i stan.. verkar inte som om lokala BMW versktaden heller har speciellt mycket erfarenhet..
an
643
anlima
735iA -87
Jag fixar nytt kaffe när du kommer ikväll.
Mekonom-roffe har väl berättat var jag håller till!?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Låter fint det.. Verkar inte vara många som har någon som helst aning på detta forum om just mina problem, så nu gäller det att vi fixar det här! =)

Vad kostar ny motor förresten? =)
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Ser ut som en lätt fuktande ventilkåpspackning, som leder till att olja droppar ner på avgasrör då och då... dock syntes ingen rök till i kväll.

Kylarvätskan var på rätt nivå och det finns inga avgaser i den.

Kan det finnas någon speciell anledning till att ventilkåpspackningen börjat läcka lite.. typ ovan nämnda membran el dyl? Det måste ju åtgärdas också...

Tack till anlima för hjälpen så här långt!
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej Johan,
Att en ventilkåpspackning börjar läcka beror oftast på att den tappar lite spänst med åren så att åtdragningsmomentet på muttrarna till kåpan minskar. (Hade själv tre tämligen lösa muttrar på min motor. -Bara att dra åt lite så brukar det bli tätt igen). Membranens kondition har ingen inverkan på detta.

Tyvärr så råder det ju en viss "förståelseförbistring" här på forumet när man pratar vevhusventilation och membran på V12:or, p.g.a. att konstruktionen på dessa delar, skiljer sig åt mellan M70 och M73 motorn.
M73 motorn har ju en bakre insugsgavel i plast på varje sida. Den är utformad som ett rör i underkant som sticker in i ventilkåpan. Denna luftkanal mellan ventilkåpa och insug är alltså vevhusventilationen. Membranet som sitter innuti gaveln fungerar som en slags tryckutgämnare för tryckstötar och tryckskillnader mellan vevhus och insug. Notera dock att vevhusventilationen fortfarande fungerar och INTE blir igentäppt om membranet går sönder. (Det ända som händer är att motorn drar minimalt med tjuvluft genom ett litet luft-evakueringshål på "atmosfärstrycksidan" av membranet.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Powertoy, du har utförlig information om det mesta du! =)

Du bytte alltså inte ens packningar, utan bara drog åt några skruvar.. hade du bort insuget alls?
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag drog bara åt och det blev tätt. (vågar givetvis inte utlåva att du kommer ha samma tur, men känn efter om någon mutter verkar dåligt åtdragen.)

Hur var det egentligen med glykol-lukten/läckaget -falskt alarm?
(Sånt får jag alltid kalla kårar av att höra).
an
643
anlima
735iA -87
Vi använde min co-indikatorvätska och den gav inte utslag för läckage eller spricka i topp.

/Mats
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Dessutom var nivån exakt så som när jag fyllde på den sist, skulle tro att jag slarvade med åtdragningen av locket första gången... hoppas jag iaf =) Vi kände inte heller någon speciell lukt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.