AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.559

Kompression

An
380
AndersG
320 -92 (limo)
hur många bar ligger normalt kompressionen på i en M50? Otrimmad borde den väl ligga någonstans mellan 9 och 10 bar, eller har jag helt fel?
//Anders
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Kompressionsförhållandet i normala motorer ligger på tex 9:1 upp till 11:1. På min 3.0S är det 9,0:1 och på min M5 -95 är det 10,5:1. Denna siffra anger hur mycket större volymen i förbränningsrummet ovanför kolven är i sitt nedersta läge jämfört med sitt översta läge! Dvs vid 9:1 säger man att volymen är 1 vid kolvens översta läge. Vid kolvens nedersta läge är den då 9 gånger så stor! Kompressionsförhållandet är beror på hur motorn är konstruerad och är alltid samma oavsett om motorn är ny eller gammal. Dock kan man ju ändra på det tex genom att "hyvla" topplocket eller sätta dit en tjockare topplockspackning!

Kompressionstrycket är det övertryck som man mäter med en kompressionsprovare genom tändstiftshålet! Kompressionstrycket beror mycket på om motorn är ny eller sliten. I det senare fallet pyser mycket övertryck ut genom läckande kolvringar och ventiler. På min 3.0S var kompressionstrycket som bäst 13-13,5 bars övertryck medan det nu efter 60.000 mil liggger på 9-10 bars övertryck!

Per L
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Jo, jag vet mycket väl skillnaderna mellan kompression och kompressionstryck. Mätte upp trycket i min E36:a (M50) till 15,5 bar. Kan inte vara orginal va? Antar att block eller topp är planad...

//Anders
Det är nog standard.
En gammal 325:a från 86 eller nåt hade 12,5 bar ganska nyligen, var inte min bil dock, den var standard.

Det trycket du mäter när du gör ett kompressionstest mäter väl bara hur "tät" motorn är. Har inget samband med kompressionstalet, som är det som påverkas vid planing av toppen eller liknande.
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Det värde som man brukar prata om är som ovan sagts ett förhållande. Det värde man får när man mäter med kompressionsmätare påverkas av kamvärden osv. Det man gentligen har nytta av att mäta är motorns kondition, så att de är ingen cylinder avviker från de övriga.

Men sedan när motorn är igång så blir det ju väldigt varierande dynamiska tryck. Beroende på fyllnadsgraden och tändtidpunkten.

//Jesper
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Okey, då förstår jag. Tyckte bara att det lät lit högt. Då vet man iaf att motorn är i bra skick. Som mest skiljde det nästan 0,5 bar mellan 2 cylindrar. Vilket väl är ganska bra.

//Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.