AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.945

Polis: civilbil i Jönköping

Sida 2 av 2
pe
207
peca
E61 Touring LCI
EvergreeN: Som jag tidigare skrev gällde förslaget bilar som var aktiva på våra vägar och då med syfte på att de var trafikpoliser. Att span gör på det sätt du säger känner jag till och att föra ett sånt register är ju mer tveksamt och direkt olämpligt ur många aspekter. Att detta inte gäller trafikpolisens bilar tog jag för givet. Du skrev enligt "din egna subjektiva bedömning" så antog jag att det var just det...och skrammel med laghänvisningar och ganska vida tolkningar så tycker jag inte det är en sammanställning utan tyckande med en underton av hot med vad det blir för konsekvenser av det hela. Mycket väsen för ingenting så att säga. Att du antog att bilarna står på privatpersoner ifrågasatte jag men du kanske har rätt och då förstår jag ditt resonemang...annars inte!?
Du får ha respekt för att jag inte kan veta vad som sagts i tidigare trådar och försutsättningarna som det svaret grundar sig på!

...och nej...samma lagar gäller för mig...hade varit kul med egna ;-)
Frågan är vilka som tillämpliga i vilket fall...det bör man reda ut först...eller åtminstone ange under vilka förutsättningar vilka lagar är tillämpliga!
Vad jag vet så har vi en del poliser och även en smärre armé av lagvrängare på det här forumet, finns det ingen av dessa som har klara besked?

Mvh Elvis
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Peca, då vet du vad jag fiskade efter, kan hända att jag har fel. Att civilpolisens bilar används av all civil personal inom myndigheten är nog inte heller otänkbart, åtminstone inte på små myndigheter.

Min grundtanke är att det på något sätt är omoraliskt och fel att motarbeta en myndighet som i grund och botten faktiskt finns till för vår skull.
EvergreeN: Snälla: blanda inte in moral i det hela, det är alltför vagt då det är beroende på vilken etik individen har. De som inte vill ha kunskap om en evt lista behöver ju faktiskt inte titta på den, det det rör sig om nu är väl om det är lagligt eller inte?

Mvh Elvis
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Du får absolut lägga dina egna värderingar av vad du tycker att polisen ska syssla med, bara jag får ha mina...

Men det kan väl aldrig bli omoraliskt att kritisera eller motarbeta myndigheter (eller lagar och förordningar) som inte uppfyller mina önskemål.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

pe
207
peca
E61 Touring LCI
Att jaga fortkörare på större vägar med civilbil är inget som har stöd hos mig. Att göra det med målade bilar må vara hänt...men varför inte bara synas i trafiken? Då får man nog större respons men drar in mindre pengar. Fast så länge man drar in mer pengar än det kostar kanske man kan motivera det internt.

En lite snedvriden bild av vad som främjar samhällets behov när man så hårt prioriterar och kriminaliserar en hastighetsöverträdelse när så många andra brott inte utreds p g a tidsbrist. Vill man ha respekt...så kanske man ska prioritera lite annorlunda!?
När nu dessutom försäkringen höjs om du blivit av med körkortet så straffas du inte bara med böter utan du straffas i 7-8 år eller vad nu tar innan du har full bonus igen. Det står inte riktigt i proportion till brottet om du frågar mig!?

Som en parantes i sammanhanget så är jag så trött på att det ständigt tjatas om att farten orsakar så mycket olyckor. Olyckor är antingen just olyckor eller beroende av ett felaktigt beteende. Konsekvenserna av detta kan möjligen bli större p g a farten men väldigt få...om ens några...olyckor har farten som ORSAK till olyckan.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Det var som sagt min grundtanke och anledning till att jag överhuvudtaget blandade mig in i denna diskussion. Jag tycker ni ska prestera lite sakargument istället för att sitta och gnälla om saker runtomkring. Ingen av er har ju bidragit med något som helst till utrönandet av lagligheten i att föra ett sådant register.
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Okey...till saken...du påstod att det var olagligt men har inte bevisat något såvida inte civilbilarna ifråga är registrerade på privatpersoner...vilket inte är troligt. Om det inte är olagligt...så är det lagligt...PUNKT!

Annorlunda retorik som i takt med ifrågasättanden har gått från olaglig till omoralisk till fel till omvänd bevisbörda!!?
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Även om det är lagligt så är man störd om man sitter och för register över polisens civila fordon. Och det bevisar ni bäst själva..
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Slutligen så vill du bara säga att det är "stört" att föra register över civila polisbilar? Moget och givande inlägg...
pe
207
peca
E61 Touring LCI
:-)))
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Länk
kör hårt peca, de som övervakar oss behöver också övervakas..
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
And that's all I have to say about that...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Förstod det...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.