AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.943

Polis: civilbil i Jönköping

Sida 1 av 2
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Upptäckte idag att polisen i Jönköping har en ny (?) civilbil;

Volvo V70, grafitgrå, kolsvarta rutor bak - reg.nr TXS ??? (stöd för minnet; TeXaS=sheriff=polis ;-)

Kunde vi inte på detta forum gemensamt kartlägga civilbilarna så kanske vi kunde spara en krona till någon. För ev moralpoliser så uppmanar jag inte till brott men om du kör 5 km/h för fort kostar det också pengar!! En extra titt på mätaren kanske räddar någon!?
Mne polisen har väl 10km/h som toleransgräns?

Mvh Elvis
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Tror jag inte...men naturligtvis gäller ju verklig fart. En kompis körde 58 km/h på 50-väg och åkte dit!?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

1-10 över på 30/50-väg = 1000:-
1-10 över på 70/90/110-väg = 800:-

Chansen att åka dit för 115 på 110-väg känns dock som minimal, säger jag utan belägg men väl med en gissning... :)

Länk Länk
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jag fick 1000kr i böter för 88km/h med lastbil på E4an förra veckan...

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Jorå...bra bra...men nu behöver vi inte hänga upp oss på just 5 km/h ( det var avsett för moralpoliserna...!?)!? Vore det inte intressant att kartlägga civilbilarna som är aktiva på våra vägar?? Så många är det ju inte och ganska ofta åker man samma sträckor så vad kan det vara...5-6 bilar att hålla reda på om man ofta åker ex Jönköping-Stockholm!!

Förslaget är att man har trådar länsvis så att det blir överblickbart och lätt att söka!!
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Lägg upp den listan på zatzy istället, den skulle platsa emellan listorna om hur man bygger en baslåda och fäster spegelbollar i backspegeln..
pe
207
peca
E61 Touring LCI
EvergreeN: Du ska inte ditt blivande jobb såå allvarligt ;-)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

:))
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
=) Jag var lite sarkastisk där, menade inget illa. Det är svårt att påverka någons inställning med sakargument när det gäller sådana här saker har jag upptäckt. Denna diskussion har ju varit aktuell förut i detta forum, och jag står fast vid att det vore en dum idé att befatta sig med sådana listor.. av en rad anledningar
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag vill gärna höra dina argument mot en sån lista (exklusive dom i Polisens intresse). Av intresse och inte för att käbbla, vill jag tillägga så att du inte missförstår...
pe
207
peca
E61 Touring LCI
...jag också :-)))

Tycker det är bra att polisen SYNS i trafiken men att jaga och ibland provocera med civilbilar är inte annat än att jävlas med vanligt folk.

Med tanke på vilka resurser polisen har till att jaga fortkörare kan man lätt tro att all grov kriminalitet är trafikrelaterad...men man vill kanske bättra på uppklarandestatistiken!!??
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Det är olagligt att registerföra reg.nr.
Enl. vägverket...

jag har en personliga lista över civilbilarna i Växjö i "huvudet". (bra att ha)

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Enligt förordning (2001:650) om vägtrafikregister så finns där bara en myndighet som har i uppdrag att föra ett register över fordon i Sverige - vägverket. Som så mycket annat så står det förmodligen inte uttryckt i en paragraf att "du skola icke föra register öfver civila polisbilar". Men jag tror att ett eventuellt rättsfall skulle sluta med en betungande dom mot den som förde ett sånt register.

Jag klippte in ett av mina inlägg från en tidigare tråd, detta är visserligen min egna subjektiva bedömning - den som har annat att tillägga är helt välkommen:

"Hur lagligt skulle det vara med ett sådant register då? Har i brist på annat klurat lite på det..

Kan ett registreringsnummer på en bil vara klassat som personuppgift?

Den lagliga definitionen av personuppgifter är enligt PUL (1998:204) 3§ "All information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet", dessutom skulle registret bli sökbart enligt 5§.
Därmed skulle ett register över civila polisbilar (som uteslutande är registrerade på en fysisk person) falla under PUL. Då bryter man mot en rad paragrafer i PUL (1998:204) bl.a. 10§, 31§, 33§, 36§ och förmodligen även 24§.

I kommentarerna till Lag (2001:558) om vägtrafikregister så uttalar sig Justitekanslern och säger bl.a. att "uppgiften om vem som äger ett visst fordon är att betrakta som en personuppgift.". Eftersom ett registreringsnummer går att koppla till ägandeskap så faller detta in som personuppgift.

Även Datalagen (1973:289) beskriver vad som krävs för att få tillstånd att föra ett sådant register, se t.ex. 2§.

Även Autopower skulle nog bli juridiskt ansvariga för vad som finns i deras forum. Vill ni ha ett prejudikat så kolla vad som hände med flashback's forum.

Det finns säkerligen fler lagar som förhindrar sådana register."
Som gammal chaufför så vet jag hur det är med listor över civilbilar och det är fler än man har i huvudet, vi hade en "liten" lista på ca 20 st civila polisbilar huvudsakligen från UP i Oslo, men det var inte många man kom ihåg iaf... Det var bara två nummer jag la på minnet och det var de två de använde flitigast på E6 utanför Alnabru...

Mvh Elvis
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Ja ungefär 20st har jag oxo. "i huvudet" Gällande Växjö då...

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
pe
207
peca
E61 Touring LCI
EvergreeN: Det går att tolka allt till sin fördel med lite god vilja!? Några frågor uppstod dock;

Civila polisbilar är väl registrerade på en juridisk person/myndighet och inte fysisk dito?
Kopplingingen ägande=personuppgift är knappst juridiskt hållbar när det visar sig att det inte är en person/individ som äger fordonet ifråga!? (mycket fri och vid tolkning av dig)
Datalagen behandlar personuppgifter och det är ju mycket tvivelaktigt att det är just det?
Är verkligen kopplingen till flashback relevant i detta fall? I såfall på vilket sätt?

Hoppas verkligen inte att du som blivande polis tolkar ALLA lagar i så vida svängar som i detta fall...då har vi snart en ny polisstat...eller du inget jobb!?! Skrämseltaktiken fungerar säkert bra på buset men gör sig sämre på detta forum!
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Kan knappast tänka mig att det kan vara något brott att föra några uppgifter om bilar registrerade på en juridisk person! Låter högst otroligt tycker jag!

Ett litet utdrag på en civilare här i staden:

Regnr: GUJ936
Färg: RÖD

Fabrikat: VOLVO L + 850
Årsmodell: 1997
Fordonsslag: PB

Chassinummer: LS5702V1406855
Upplysningar:

Ägare/Brukare
Namn: POLISMYNDIGHETEN I ÖREBRO LÄN
Adress: BOX 1804
Postnr: 701 18
Förvärvsdatum: 1999-01-27

Gör man en slagning på ett reg.nr hos vägverket Länk så får man upp precis alla uppgifter om bilen är registrerad på en juridisk person!

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som sagt, hur många "civilbilar" som vi pratar om står direkt på en privatperson/enskilda poliser?
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Det jag klistrade in kom från en annan tråd, mitt inlägg var en respons på tidigare inlägg i samma tråd där några personer påstod att de flesta civilpolisbilar är registrerade på fysiska personer för att inte röja dess identitet. Jag ifrågasatte inte deras argument utan svarade på dom baserat på att det dom sa var sant.

Kanske är det inte så och då faller ju mina argument.

Hur som helst så är det en väsentlig skillnad på att göra ett registerutdrag hos vägverket (jag har väl aldrig påstått att man inte kan göra ett registerutdrag på en civil polisbil) och att föra ett eget register.

peca: Jag har gjort mitt bästa för att hitta lagar som gäller förandet av egna register, det jag hittade sammanställde jag och skrev ned här. Har du andra lagar eller tolkningar så är du välkommen att möta mina argument med sådana, istället för banala angrepp utan substans!
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Citat från Volatile, vilket jag baserade mina argument på:

"Narkotikapoliser, stöldrotel och andra tyngre delar av polisväsendet, likaså spanavdelningarna för respektive område har bilar registrerade på privatpersoners namn, för att inte röja identiteten på sig själva.

Det tåls att tilläggas civilpolisen "skiftar" plåtar mellan varandras bilar ofta, men detta sker främst av narkotikaspan och dylikt."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.