|
|
|
|---|---|
|
Hämtade ut bilen från lackverkstaden igår (har bytt vänster bakdörr pga krockskada). Ett märkligt fel har dock uppstått under tiden där (eller möjligen pga dörrbytet...?) När jag ska starta bilen så är den totaldöd, alla instrumentlampor etc lyser med full styrka, men absolut ingenting händer när jag vrider om nyckeln. Om jag emellertid larmar på och larmar av en gång så startar den klockrent. Skumt, eller...? Verkstaden säger att det beror på "urladdning" eftersom den stått ett längre tag, men att den skulle ladda upp igen när jag kört en stund (batteriet är f.ö. relativt nyinköpt). Eftersom jag inte förstår ett dugg om det elektroniska var jag tvungen att köpa den förklaringen just då... Jag körde dock en runda på ca 10 mil direkt därefter och samma förbannade fenomen kvarstår! Felet uppstår inte regelbundet (dvs ibland startar den som vanligt), men när det uppstår så funkar larmtricket klockrent varje gång. Kan det vara som verkstaden säger, eller finns det en möjlighet att de slarvat vid återmonteringen av t.ex. låsmekanismen i dörren, som ju hänger ihop med centrallåsningen, som i sin tur är kopplat till larmet...? Långsökt teori kanske, men jag har ingen aning och vet inte riktigt hur jag ska tackla det hela. Känner dock att jag måste åka tillbaka idag och påpeka detta på något vis och det skulle vara kanon med lite mer kvalificerad fakta att komma med. Finns det någon vänlig själ som har en aning om vad som kan ha hänt? __ Mvh /Pewe | |
|
Hmm... Funkade bättre igår (felade vid 1 start av 5 ungefär). Men nu köper jag inte längre förklaringen om "urladdning". Hann heller inte åka förbi verkstaden igår.... Kan det vara solenoiden (tror jag det heter?) i startmotorn som börjat krångla...? __ Mvh /Pewe |
|
|
Tror ganska säkert att det är larmet. Larmar du av en bil utan att öppna dörren efter 30 - 60 sekunder, så larmar den automatisk på igen. Jag vet inte vilket larm du har, men det som gör teorien min svag är väl att den borde tjuta och blinka när du prövar att starta den. Prova att koppla förbi startspärren din om du har möjlighet. Sitter säker rätt under rattstammen på din bil. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Ja, jag är återigen inne på din linje och den ursprungliga tanken att det har blivit något vajs med larmet (som f.ö. är ett DEFA 821). Det tycks nämligen finnas ett tydligt samband har jag nu upptäckt efter lite mer testande. Om jag stänger av motorn, öppnar och stänger dörren, larmar på, larmar av, öppnar och stänger dörren (dvs ett normalt förfarande) så startar den klockrent. Om jag bara stänger av motorn och startar igen inom en minut så startar den också utan problem. Om jag däremot stänger av motorn och bara sitter kvar i bilen MER än 1 minut utan att göra något annat och sedan försöker starta så är den heldöd. Således verkar startspärren ha slagit till i det läget. Larmet ger dock inte ifrån sig något oväsen. Tricket för att få igång den då är att trycka en gång på avlarmningsknappen så funkar den som vanligt.... Men vad fasen kan verkstaden ha gjort? Det är alltså bakdörren som är bytt... Den betedde sig ALDRIG så här innan jag lämnade in den. Fattar ingenting.... Kan de ha kopplat något fel eller kortslutit något vid återmonteringen av dörren?? Kan det över huvud taget finnas ett samband här? Det här med att själv koppla förbi startspärren verkar tyvärr lite för avancerat för mig.... __ Mvh /Pewe |
|
|
Pewe; OK. Om det är larmet, ser jag 2 alternativ; 1. Defa alarm har en funktion som man själv kan justera till att larma automatiskt efter x antall sekunder. Möjligt att denna funktion blivit aktiverad av verkstaden eller pga tomt batteri i verkstaden. 2. Larmkopplingen är felaktig i utgångspunkt, och när bakdörren inte registrerar som den ska att dörren är öppen eller stängd, så beter den sig som om dörren aldrig öppnats. Kan också vara så att dom klarat av att kapa ledningen til framdörren, när dom jobbade med bakdörren din. Du kan ju bara gå inn i menyen och ta bort den funktionen. Har du PIN koden til larmet? Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Glömde en fråga. Blinkar dioden när du öppnar alla dörrar (separat alltså)? Då ska dörrbrytarna fungera iallafall. Ta dörr efter dörr. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.