AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
787

Sänkning / Snänknigssats.

Xi
27
Xio
328 Cab M-utr 96a
Tja!!

Då var det dax att få ner bilen en bit mot backen..
Och frågan är ju Hur mycket... Det står att dom sänker 30mm 40mm osv. Men hur vet man hur mycket det blir när det är monterat och klart.. Min bil är helt slut i bak fjädrar så den ligger lagom jäms med skärm kanten och det är ju så det ska vara.. Hur hög är den Orginal så man vet vilken sänknig man ska köpa..

//Anders
ic
237
icho
320i, -04
Lättast borde väl vara att kolla i galeriet på bilar som är sänkta o se hur pass låg du vill ha din. Sen är det ju bara att fråga lite snällt om vad för sänkning den personen har..? Menar, då har du ju redan sett resultatet innan du betalat....
Xi
27
Xio
328 Cab M-utr 96a
Då var fjädrar bestält.. NU är ju bara frågan Hur sitter fjädrarna fast, Vad behövs och är det nått speciellt man ska tänka på??

Ska byta på Söndag så innan dess så hoppas jag att ni har hjälpt mig.. =)

Tacksam för svar...

Mvh
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Xio. I helgen sänkte jag min bil 30/15 och här är resultatet : Länk
Här står den på ojämnt underlag...men men , det var enda bilden jag hade från sidan.

Fjädrarna bak är lätta att demontera eftersom det inte är Mac Pherson typ. Bara att skruva lös nedre stötdämparfästet och sedan ta ett spett och en polare m.h.a. hävstångseffekten att pressa ned drivaxeln (heter det så?) så kan du sedan plocka ut fjädern utan fjäderspännare.

Fram måste du ta lös hela stötdämparen.

///Foppa
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Pressar man ner drivaxeln på detta sätt så kan drivknuten skadas. När stötdämparen är borta så hänger drivaxeln
ner och drivknuten vinklas till max. Pga hävstångseffekten längs drivaxeln blir nu en liten kraft ute vid hjulet en stor kraft inne i drivknutens delar om du ytterligare pressar ned drivaxeln.

Enligt rephandbok ska man lossa slutväxeln (klumpen) från chassit litegrann så att den kan vinklas på så sätt att inte drivknuten belastas med för stor vinkel när drivaxeln trycks
ned och fjädern tas bort.

Det lättare alternativet är fjäderspännare (det behövs inte alls mycket spänn för att få fjädern fri i bak.)

Framfjädrar ska man inte ge sig på om man inte är erfaren
mek och har bra verktyg. I korthet: du måste lossa bromsok
(dock ej bromshydrualik), styrstag och bärarmsleder (vilka sitter som berget, lättast att använda spindelledsavdragare). Du lossar de tre bultarna i motorrummet. Sedan lyfter du ut hela fjäderpaketet och sätter i ett skruvstäd, monterar fjäderspännare och drar ihop fjädern, (kolla att spännarna sitter stadigt hela tiden, fjädern har kraft som en mindre bomb när den är hopskruvad) När fjädern är hopdragen lossar du bulten i
toppen ovanför lagret, du måste ha två nycklar eftersom du måste ha mothåll så att inte stötdämparen vrids runt. Därefter kan du byta fjädern. Vid återmontering använd nya låsmuttrar på spindelleder.

Det där med bromsok, styrleder och bärarmsleder stämmer inte riktigt på E36. Där sitter fjäderbenet bara med tre skruvar i spindeln.
Och vill man inte riskera att belasta drivknutarna så kan man lossa axlarna från klumpen, om man tycker det är lättare än att lossa klumpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.