AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
853

Lite tips om byte av AC-Kompressor... E34

ormen
Har lagerljud, ganska illa malande sådan. Var hos Expertkyl idag, inget fel på varken kyla eller gasmängd, men han konstaterade att kompressorn är "på G".

Jag hoppas den håller sommaren ut, men har hittat begagnad ersättningskompressor som jag tänker köpa, och nu till frågan:

Ska man välja en kompressor "direkt från en bil", alltså en som sitter på, eller kan man ta en "från hyllan"? -Spelar det nån roll om den har stått i kontakt med luft, alltså inte varit i sluten krets?

Hur ska man förvara den ifall dess packning kan torka ut?

När man ändå har en beg. kompressor, ska man ge sig på att renovera den? -byta lager mm.

När man ändå river den gamla kompressorn, vilket är bäst? att byta torkfilter själv eller att montera kompressorn, och förbereda för torkfilterbyte (plocka av kofång. etc.) och låta AC-reparatören byta den när han ändå ska fylla...

(Köp av ny kompressor för 5000:- -inte en chans, då det finns hur många som helst på skrotarna, och jag skiter i alla regler om köldmedium (R134a), möjligtvis att jag samlar upp det som kommer ut o ger det till några "kylgubbar" jag känner...)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.