|
|
|
|---|---|
|
Ska byta tändstift på min 528 (e39) och åkte till Mekonomen nyss och inhandlade nya. De sålde inte NGK men sa att BERU skulle vara tyska bra stift (står iofs made in france ser jag nu). Datorn hittade ett 1elektrod stift som rekomenderades till min bil, men försäljaren plockade även fram ett 4elektrådstift som även var billigare, 61kr/st. Det fick bli såna, Beru Ultra-X. Har ej bytt stiften än och kan alltså lämna tillaka dom om det är dåliga stift. Så min fråga är om någon har erfarenhet eller hört nåt om hur BERU är? Kommer bilen gå bättre med NGK som rekomenderas av BMW? Tack på förhand. Mvh Micke | |
|
Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ahaa... Tack för länken. Det blir nog till att lämna tillbax dom då. Känns inte värt att prova när flera haft problem med dem. Mvh Micke |
|
Gold |
Beru är SKRÄP! ///M arcus |
|
Jag hade faktiskt oxå problem med Beru. Bilen stod på verkstad i 3 veckor o när jag skulle hämta bilen så startade den inte. Bogserade hem den och testade att byta tillbaka till mina gamla championtändstift. Då startade den direkt! Berustiften hade då gått ca 1000 mil. |
|
|
Attans att man inte läser här innan man går och handlar. Jag var dock skeptisk redan i affärn. Tur att jag inte hunnit satt dem i bilen iallafall. Tack för hjälpen... Mvh micke |
|
ormen |
har också hört mycket skit om BERU. Därför tänkte jag testa de i min förra 318 (M40), och bilen gick hur bra som helst! Trodde aldrig att det skulle funka så bra, korta starter även i -20. Beru Ultra (de dyraste)... men det kanske bara jag som hade tur med de... |
ormen |
tillägg: det är kanske så att vissa äldre spisar som M40 funkar bra med det ena, andra bättre med det andra, men Bosch måste vara det bästa, då insprut mm. är just Bosch och därmed hela motorelektroniken kanske utvecklad/optimerad kring Bosch, av Bosch. Vad jag vet, att NGK funkade mindre bra i äldre Mazda o VW, i alla fall våra gamla 626 o Passat... |
|
Jag funderade också på bosh, bla annat för att det är dem som tillverkat andra komponenter i tändsystemet. Men läste här att några inte hade bra erfarenhet av bosh. Och BMW själva sätter ju i NGK. Finns det ingen expert på området här som vill förklara hur det ligger till lite mer i detalj? Som "oljegurun" Johan B brukar göra i diskussioner om motorolja ;) Vilken skillnad gör antalet elektroder i praktiken t.ex? Berustiften med en elekrod var ju dyrare än de med fyra... Eller någon kanske kan ge en länk med lite intressant läsning in ämnet? Mvh micke |
|
|
Jag kör med BERU-stift och det funkar helt perfekt, och har så gjort i 1,5 år nu! Min far däremot monterade BERU i sin franska bil av här onämnbart fabrikat, och den började gå skit direkt. Kontentan är att jag har haft tur, men att det knappast är värt att chansa: Köp NGK-stift från början och bespara er eventuella problem! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.