|
|
|
|---|---|
|
Försöker på detta forumet eftersom det passar mer till problemet jag har. Jag har yligen uppgraderat till MkIV, jag fick frågan om att stoppa i en mjukvarudisk i navigatorn, jag hade v 22.x tillgänglig och den laddade mjukvaran. Men efter att ha kontrollerat allt så visar det sig att rösten som berättar var man ska köra inte fungerar, den avbryter ljudet (CD/Radio) för att berätta men det blir bara tyst. Har även fått den omkodad på BMW utan förbättring. Kräver den en ny radiomodul eller vad är det som är fel? Har förut bara haft MkI, har nu MkIV med ny videomodul och 16:9 skärm. Vad är det jag saknar för att få den att fungera? Hjälp??! /Hammar | |
|
Jag har uppgraderat min Navi från MK1 till MK3& 16:9 + bytt videomodul & uppgraderings-kabeln 61126915132, problemet var att jag ej fick något ljud från Navin när jag körde den genom videomodulen däremot TV ljud. Kopplade jag direkt till Navin då hörde jag damen men då var TV:n borta. Med andra ord koppla förbi videomodulen det blir tajt med anslutningar men det går. Får du ljud nu? Då vet du att det är en liten extra kabel du måste dra. Jag fick tipset från vår Guru på Navi nämligen George Dra en kabel mellan Navienheten: Blå kontakt pin 9 Videomodulen: Vit kontakt pin 3 Nu har jag ljud! Med andra ord fungerade uppgraderings-kabeln till viss del men ej fullt ut från BMW. /Kristian |
|
|
Precis samma som jag, allt fungerar utan navigatorns ljud. Tack! Då vet jag att det finns en lösning på problemet. Har du någon möjlighet att ta några bilder på hur du har gjort? Vilket stift är nr 1 osv? (Har aldrig grejat med sådant här tidigare) Förstår inte riktigt hur du menar med att "koppla förbi videomodulen". Om inte den är med i systemet så fungerar inte TV'n? Hur ska det se ut på navigatorn, ska man använda uppgraderings-kabeln eller hur ska man dra kabeln? Förklara mer tack, är lite vilsen men glad över att problemet kan få sin lösning. ;-) /Hammar |
|
|
Vad jag menar att du ska dra den blå kontakten och vita kontakten från Videmodulen till Navi enheten. Plocka ut Navi enheten tar bort den blå kontakten på den och stoppa in den blå kontakten från video modulen. Den vita kontakten från video modulen stoppar du in i den vinröda eller vita (lite olika) men det är en plugg and play kontakt på Navi enheten. Får du ljud nu? Då har du ringat in problemet. Tittar du noga på enheterna (kontakt anslutningen) så kan du se siffrorna /Kristian |
|
|
Ok, har prövat och det fungerar med ljudet, konstig röst den där har... men klart trevligare än den manliga. ;-) Så vad gör jag nu, hur ska jag dra den lilla extra kabeln? "Dra en kabel mellan Navienheten: Blå kontakt pin 9 Videomodulen: Vit kontakt pin 3" Jag kan inte se några siffror på varken kontakterna eller navigatorn, inte vad jag kan se i alla fall... Ska jag låta kontakterna sitta i som de gör och montera in en ny kabel från pin 9 inne i kontakten på navigatorns blå uttag till videomodulens vita uttag på pin 3? Eller vad ska jag göra med de befintliga sladdarna? Säkert mycket enkelt men jag är lite trögfattad just nu så håll ut. ;-) /Hammar |
|
|
Jag menar alltså de befintliga sladdarnas kontakter, inte i själva navigatorn/videomodulen. Låter som jag ska öppna navigatorn men det menar jag inte. /Hammar |
|
|
Hej Hammar, Du har mail pdf /Kristian |
|
|
Jag har kollat på kontakterna igen och såg vad du menade, men ett problem, pin #9 på den blå kontakten från navigatorn är upptagen, den går till den vita breda kontakten, inte den som går till videomodulen, ska jag ta bort den från den vita breda och sätta i den i den vita som är till videomodulen, på pin #3? Eller ska jag skarva en från den breda vita, till den vita på vidomodulen? /Hammar |
|
|
Grejen är att pinne 3 vita kontakten på videomodulen är ej inkopplad där blir det till att stoppa in ett nytt stift med ledning. Du får öppna kontakten försiktigt så att du ej förstör den Jag hittade mitt stift från en gammal pc, som jag kunde stoppa in i den vita AMP kontakten Sedan klippet jag sladden en bit ner från stift 9 faktisk vid en bred vit skarvkontakt som kommer ifrån stift 9 Navi enheten Jag tror att jag går ut och tar en bild och sänder dig /kristian |
|
|
Jag har kvar ett par originalstift som är samma som de som sitter i kontakterna så jag har satt fast ett sådant på stift/hål # 3 i den vita. Så den delen är ordnad. Nu är det bara den andra sidan. Det är den breda vita kontakten som jag menade som stift #9 går till, är det den som jag ska kapa eller ska den fortfarande ha kontakt med navigatorn så jag får göra en skarv? Jag tror jag är på rätt väg i alla fall nu. ;-) Ta gärna en bild om du har tid, eller om det är så enkelt som jag skrev, att bara kapa sladden som går till den breda vita kontakten och skarva den till den nya sladden som går till stift #3... /Hammar |
|
|
Notera som du ser har jag klippt två kablar en var gjorden för ljudet som jag också drog till gjord enligt kopplinsschemat på videomodulen som jag har sänt till dig. Tacka George (Uppsala) på forumet för att vi löser problem som ej BMW klarar av. Kanske dags att vi lägger upp ett mekartips, antar att det står fler på tur att uppgradera. /Kristian |
|
|
Vad jag kan se så är det den längst till höger i bild som är ljudets jordsladd. Vart fäste du den någonstans, stift 12 på videomodulen ser ut att vara jord? "Nav Audio In ground" tolkar jag som att det ska vara... stämmer detta? Så jag ska koppla den till stift 12 på den lilla vita? Vad händer om jag inte gör det utan låter den vara där den är? /Hammar |
|
|
Hej igen! Suveränt!!! Nu fungerar rösten som den ska och allt gick bra! Tack!!!! Nu är jag riktigt nöjd, lyckades förstå schemat du skickade så det gick bra. har tagit bilder på allt så jag kommer att lägga upp en instruktion på www.mekartips.com sedan under veckan eller nästa. Nu ska det bli spännande att höra vad rösten säger vid rondeller osv, har varit så trött på den manliga rösten men jag har insett vilken bra hjälp den är ändå när den i förväg annonserar vilken väg man snart ska ta. Tack ännu en gång!!! /Hammar |
|
|
Hej, kan jag oxo få PDF dokumentet? Har uppgraderat till MK4 navi , men får ingen gps-röst. Saken är den att den sänker inte alls ner CD/Radio ljudet. Jag tror att jag har aktiverat i menyn något med Voice alltså bör den funka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.