|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har suttit och läst i äldre trådar angående hur svårt det påstås vara att komma igenom besiktningen med en turbo monterad. praktiskt taget omöjligt. Men som vi alla vet finns det kryphål i princip allt, även detta. Har du t.ex en kompressor kan du t.ex hänga av remen om dom skulle klaga över att du har kompressor. Jag vet t.ex stylingkompaniets 325 -91 som är kompressorkonverterad, den har rullat igenom utan problem, MED kompressorn monterad. Har du turbo och dom klagar kan du kanske skruva upp wastegaten så att turbon inte laddar nått, säga att det är för "show" och "utställning" dvs turbon fyller ingen funktion. Den bara sitter där för syns skull på t.ex en utställning. eller hur? :) Annars kan du ju försöka dölja det med diverse värmeplåtar eller nått, ser mest klumpigt ut, inget o kolla under? Om inget av detta funkar kan du väll bara dra förbi turbon så den absolut inte kan ladda? Spelar väll ingen roll om du mappat bilen till en viss grad för lambdasonden reglerar väll till om den får för mycket bensin så avgasvärdena blir korrekta? Vore skojj och se vad ni säger om detta. | |
|
Vad finns det att säga om det? Det är gamla beprövade knep som normalt sett fungerar bra. I fallet med turbon måste dock själva tryckmatningen från turbon till insuget brytas, man kan t.ex. hänga av röret/slangen och låta motorn suga själv. Ska man hänga av remmen till kompressorn ska man göra det innan besiktningsteknikern "klagat", annars är det för sent... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jeppe: Tror du att det kan räcka med det alltså? Om du säger det, så kan det ju vara värt ett försök. Har läst tidigare trådar och du verkar ju ha koll på detta. Tråkigt om man skulle få föreläggande om reg-bes. bara... /Andreas |
|
|
Dock så har man ju läst massor om folk som försökt att få igenom turbon som "roterande ljuddämpare" o.s.v. och inte lyckats så bra. Tyvärr verkar det ganska individuellt beroende på besiktningsman. /Andreas |
|
|
Det är till stor del en bedömningssak från teknikerns sida... Bedöms ändringen påverka motorn påtagligt ur trafiksäkerhets eller miljösynpunkt finns utrymme i besiktningsprogrammet att anmärka på det, även om det inte ger någon effektökning. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag vet en kille som åkte genom bes med en aluplåt bockad över grenrör/turbo... Detta var dok en Honda CRX... ///Johan |
|
| inte är det juh annars så jobbigt att byta grenrör.. det ska då jag göra sen i november =) | |
|
men att rega om en bmw med turbo då? dyrt krångligt ?? mer de vorre ju drömen att ha en laglig med turbo så slipper man ju oroa sig för om man smäller blien och så vidare!! Min M3: Länk |
|
| Ska man rega me turbo så får man ta motorn från en volvo, saab eller nåt sånt....o vem vill ha det i en BMW? =O) | |
|
varför inte ta den som sitter i? ursäktar om det är kanske en dum fråga men jag har inte en anning! Min M3: Länk |
|
|
För att det inte går igenom. --- Kör också båge! www.sporthoj.com och vattenskoter! www.jetski-sweden.se |
|
Shogo |
Bästa sättet att få en laglig turbokonverterad bil är som tidigare nämdes montera en helt original motor från en modern katalysatorrenad bil i en äldre bil tex en Saab 2.0ltt 150hk motor i en BMW 520 E28:a borde inte vara några som helst problem. har för mig effekten får skilja max +15% hk och +10 vrid. Detta pga staten väl ville uppmuntra folk att byta ut sina gamla smutsiga motorer mot modernare pjäser. |
|
Men hur funkar detta i praktiken? Kan jag ta en saab 9000 aero motor pa 225 hastar (tror jag det ar) och satta i min 535 med 204 hastar och kora till besikningen och registreringsbesiktiga? Har hort att dessa motorer pallar for en heldel..... Richard |
|
|
jag har inget imot saab alls hade jag inte kört bmw så hade jag helt klart kört saab dom är gryma men jag hade jag alldrig i livet lagt i en saab motor i min bmw Min M3: Länk |
|
| Eller så kan man ju skaffa en bmw som är årsmodell 75 och äldre för då är det grönt att turbomata! | |
|
skulle inte tagit aero motorn, uttan en ltt 2.3t, det är inte så mycket hårdvara som skiljer, spridare, turboaggregat, insugsrör fixar man ju billigt. Dessutom kanske du nog problem att få igenom en aero motor? pga det höga vridet, 350 Nm...det får max diffa 10% mot max i karossen och 20% på effekten. "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
|
har hört att om man regar en bil som lätt lastbil så kan man efter de rega om den med annnan motor typ en med turbo? stämer detta? Min M3: Länk |
|
|
hur kan de märka om man har turbo osv... utgår ni ifrån att de alltid kollar under huven eller.. eller menar ni kanske att de märker de på ljudet från turbon och/eller dumpen....... för de har aldrig kollat under min huv.. ........ HAHA ;p ..... |
|
|
men vad gör men om man kör en "oregag" bmw turbo och man smäller bilen och försäkringsbolaget säger att du får stå för hela kalaset bilen är inte regat med rätt motor!! detta kan ju kosta dig flera hundra tusen Min M3: Länk |
|
|
beror ju på vad du smäller den i och hur omfattande det är. Kör du in i en vägg är det bara o boxera hem bilen själv och motera av turbon, men om du smäller 123 andra bilar kan det ju bli problem och göra det. xelerator: Är man dum nog och kör in den med turbon och hela kittet "aktiverat" så är du nog kööööööörd. Och ja, dom tittar under huven, dom kollar så att batteriet är okey. Jesperado: Om du kopplar förbi turbon, dvs det blir den orginala bilen du hade innan, hur ska det då kunna göra någon betydelse ur miljö/trafiksäkerhets punkter även fast det hänger en turbo som gör zip zap zero nytta? den utfyller ingen funktion! |
|
|
xarg: Jag har inte påstått att det gör någon skillnad... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.