|
|
|
|---|---|
netweasel |
Hej folk, Jo, det är så att det hela tiden kommer smågnistor på tändstiften, fem mindre blå gnistor och sedan en stor vit där den cyl man för tillfället kollar ska tända, ser likadant ut på alla cyl. Det kan väl inte vara rätt ändå? Någon som har någon idé om orsaken till detta? |
netweasel |
Det verkar med andra ord som att det går ut en svag gnista till samtliga cylindrar när en av dom tänder, om nån förstår hur jag menar. |
| krypströmmar. Mest troligt i fördelarlocket. | |
netweasel |
Ja, får byta lock och rotor imorrn, bättre skick har man väl sett. Med tanke på att huvudgnistan var vit istället för blå som den ska vara så mätte jag upp tändspolen också. Sekundärlindningen låg på 7.44 kilo ohm, och den primära på 1.3 ohm. Det ligger inom specifikationerna på den här sidan... Länk Vet dock inte om det är rätt för just den här bilen, var får man fatt på sådana uppgifter egentligen? |
netweasel |
Jadå var rotor, fördelarlock och tändstift byta, ingen skillnad. Det kommer fortfarande smågnistor mellan huvudgnistorna på samtliga tändstift... Jag utgår från att detta är orsaken till att den inte startar, det "läcker" ut effekt till samtliga tändstift vilket i sin tur bör resultera i att huvudgnistan blir för svag för att kunna antända, den hoppar igång och går på typ 400 v/min under någon sekund och sedan stannar den. Tycker den symptomen rimmar ganska bra med för dålig effekt på gnistan. Är det verkligen ingen hygglig själ som har en kvalificerad gissning vad detta handlar om? Det börjar bli panik nu, måste ha bilen fr.o.m nästa måndag. Nästa steg blir att byta ut tändkablar och efter det tänspolen, om inte det löser problemet så har jag slut på idéer. Finns det någon givare någonstans som kan ha något med saken att göra? Kan databoxen vara involverad? |
netweasel |
Alltså, rotorn skickar strömmen till den kontakt i fördelarlocket som den pekar på och vidare till det tändstiftet. Hur kan den skicka en mindre mängd ström till alla övriga kontaktytor i fördelarlocket och vidare till de övriga tändstiften samtidigt med detta? Speciellt nu när locket och rotor är spritt nya... borde inte det vara en omöjlighet!? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.