|
|
|
|---|---|
|
HEJ! Jag har ett litet problem. Jag har en BMW 525i-92 från Tyskland. Det som är problemet är att en säger att jag har vanos och en annan säger att jag inte har någon vanos i min motor. Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig och säga om jag har vanos eller inte! //Erik | |
| Det beror på vilken månad år 92 den är tillverkad. Efter 09-92 har alla 520 & 525 Vanos. | |
| 520/525 motorn med VANOS heter M50TU. | |
|
Om du kollar under huven, så om du har en "Bula" på ventilkåpan längst fram på motorn mot kylaren, då har du Vanos. Bil utan vanos Länk Bil med vanos Länk |
|
| Tack för alla svar jag ska kolla nu om jag har en "Bula" på ventilkåpan! | |
andha45 |
Om instruktions- och servicebok har tryckår 1992 är det förmodligen (om handlingarna är original) en 93:a, som har Vanos. Häftet BMW Servicestellen Europa 92/93 om det är en 93:a. Om någon har fuskat med att byta servicebok så händer det att de glömmer byta den. Får du ej klarhet på detta sätt måste du kolla chassinumret. Inte helt lätt att känna om det är VANOS när man kör. Går bara på 520-98-99 som fick dubbel-VANOS till 99 och därmed märkbart bättre (men fortfarande dåligt) vridmoment |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.