AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.278

Byt bakvagnsbussningar!

Sida 1 av 2
Ps
41
Pson
E36 325i -91
Någon fler som upplevt att bettan hastigt förvandlats till en Amazon?

- Ökad vind-/spårkänslighet
- Ökad ljudnivå i cupén
- Vibrationer vid inbromsningar i vissa hastigheter

Började med att byta främre bärarmsbussningarna på min 30.000-milare för någon månad sedan. Fick då lite bättre väghållning - men upplevde i övrigt ingen större skillnad. Gav mig så i helgen på att byta främre bussningarna i bakvagnsbryggan. Kan sammanfatta det hela med att det förmodligen är mina bäst spenderade timmar och 300 kr i reservdelar någonsin!! Skillnaden i väghållning och ljudnivå efteråt är enorm! Som en ny bil igen! I Haynes har jag för mig att det påstås att jobbet kräver specialverktyg. Med en gasolbrännare (skärma av tank etc!) för värmning och en 10 mm borr gick det dock förvånansvärt smidigt att få bort de gamla bussningarna och med en enkel tvåarmad avdragare lätt att pressa dit de nya. Det tog lite tid - men var helt klart värt besväret!!
Låter ju trevligt att man kanske kan klara av det här själv! Är det detta som är silentblock? Jag tror att det börjar bli dags för mig att byta dessa på min 25.000-milare (E36:a) också. Du har inte lust att lägga upp en mera detaljerad beskrivning i "mektips" ?
Tror inte det finns för E36 och många skulle nog uppskatta en detaljerad guide!
Deliq
Finns redan
Länk

M V H // Dennis L.

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Deliq
Även om det står att det är till e34 så är det inte mycket som skiljer...

M V H // Dennis L.

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
aha, det låter ju bra! Du vet möjligtvis inte vad som kan tänkas skilja med E36? Vill inte gärna bli stående i garaget efter helgen för att nåt verktyg fattas typ ... :-)
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Bosse bildoktorn har ju gjort just detta på en BMW.
Tror dock det var en E34. Ska finnas videoklipp på Länk att ladda hem.

Mvh / Stenback
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Ingen som har det klippet. Måste bara se de, har hört att han bara värmde på o så ramlade det uppriktigt sagt ur. Hittar inte länken på SVT, inte någon annan som har den o kan dela med sig?
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Efter bytet kan man hålla 60 över järnvägen istället för 2km/t o ändå höra tjejen skrika=)

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag säger samma sak som Mr_Fatise, är det ingen som har det klippet?
Det är inte samma bussnings typ på e34 som e36 den på e34 lodrät medan e36 är vågrät.
Det som behövs närman byter på e36 är lossa stötdämp, lossa fästet till bussnigen (3 skruv) märk så det kommer på samma plats, lossa skruven som går genom bussningen, är bussningen slut så är det ganska lätt att få ut den, annars får man spräcka den med en båg fil, tryck sedan i den nya bussningen med litet diskmedel på, montera sedan tillbaka grejorna. Lycka till

Mvh 823
Jag har inte monterat lös dämparen vid bussnings byte! funkade bra iallafall..enklare att byta på e36 än e34.
Lite förtydligande för en novis om man får be. Vilka är de främre bärarmsbussningarna samt främre bussningarna i bakvagnsbryggan som Pson berättar om och vilka brukar folk prata om som silentblock? Med hjälp av Länk och Länk borde det kanske gå beskriva rätt exakt.

Har lite problem att hitta bland alla termer och begrepp särskilt när det heter annorlunda på engelska.

Mvh Nebolt
Ps
41
Pson
E36 325i -91
Nebolt;

Främre bärarmsbussning = Nr 4 i din första länk.
Bussningar i bakvagnsbryggan = Nr2 och 3 i den andra länken.
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Gjorde faktiskt ett klipp av det avsnittet! Bara att ladda ner, ligger uppe i stort sett alltid!
Länk
Bosse snackar ju om att dom kostar 150:- kr styck?
Vart köper han dom då?
Hittar inga för under 400:-.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tack jigga!

------
BMW CS #04839

Min bil: Länk
bj
105
bjornnl
316i -93
Jag öppnar den här gamla tråden igen, för att fråga om lite mer erfarenheter som ni har ang. de här bussningarna.

Vad använder ni för att trycka tillbaka de nya bussningarna? Pressar, slår, drar ni in dem igen? Vore intressant att veta.

Tackar på förhand.
E30_320i
Tjena har en e30 320i 87a. den Går ostabilt kränger i kurvor, Typ är där ett hål i vägen så svänger hela bilen. Går typ inte o hålla mer en 90km på en vanlig väg då gungar hela bilen höger Vänster känns som något är löst men kollar o inget löat, men tittar jag bakom bilen så är den högre på ena sidan o lägre på andra, Kan det va silentblock som måste bytas?

Eller någon som Har varigt med om Samma,?

Framvagen är Ställd,

Bilen har varigt med om en Trottoarkant i 50km med alla fyra däcken, kan kanske va att fjädertornet flyttats sig i med den beter sig som den Går,,

Tack för svar Tommy

ch
164
chris76
328 T-97
kostar 150:- på bmw...tror inte de finns pirat(yttre-främre bussning alltså
ti
229
timur
520xd F10 -16
Halå, öppnar tråden lite snabbt igen då bilen har börjat åla och slingra sig i svängar.
För att klargöra, vilka bussningar är det som bör bytas då?

Är det #2 & #3 här: Länk

Eller är det #4 här: Länk

Eller är det samtliga?

Vi
10
Vince T
520iA -95
Bakvagnsbussninar kostar idag 340:-/x hos BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.