|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Dagens namn är Folke. Grattis folke. I de äldre generationerna är Folke ett mycket vanligt förnamn, bland män födda under de tre första årtiondena av 1900-talet är det sannolikt ett av de 50 vanligaste. Bland 90-talets barn är det ganska ovanligt även om det ökade lite svagt mot slutet av decenniet. Än så länge är det bara några få i varje årskull som får det som tilltalsnamn. Folke är ett gammalt nordiskt namn som återfinns på runstenar. Sannolikt betyder Folke hövding, under medeltiden var det vanligt som stormansnamn. På 1700-talet började det användas inom adeln och fick sedan allmän spridning. 1901 fick Folke överta Fokas dag i almanackan. /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Tack och bock. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Grattis!! Det fanns en engelsk översättningsprogram där en kille i UK försökte översätta ett av våra mektips. Hasso och Folke Persson blev Hasso och Genocide Persian= Persiskt Folkmord Ligger väl inte riktigt lika långt tillbaka i tiden som runstenarna, som Folke numera har i hela trädgården pga ökände herr Kirschstieger :DDDD ///MVH Hasso Länk |
|
Nu är det dags att flagga för Folke. /Udo Dirkelsniff |
|
|
Tackar för uppmärksamheten. Det är till att ha larm från kalendern... Udo och Hasso finns ju tyvärr inte listade i kalendern men åtminstone den sistnämnda var iaf på benen redan 5:45 idag...) FP |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hmm märkligt sökte på Folke i morse 06.35 men fick inte fram denna tråd som jag visste fanns, man jag var 100% säker på att UDO hade koll på den :DD ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Mansnamnet Folke är ett gammalt nordiskt namn med betydelsen hövding. Bjälboätten kallades ursprungligen för folkungar efter sin mytiske anfader Folke Filbyter. Å visst byter Folke o jag en hel del filer :DDD ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Gratulerar. | |
|
Nu råkar jag ha noterat att mycket illvilliga och intelligenta buspojkar når femsiffrigt antal inlägg på denna hemsida..... Grattis buspågen på namnsdagen! Som vanligt så när man är intelligent Post!-modern så sänder man något passande till badkaret som jag gissar herrn får ta en gång dopp i några gånger om året. Mvh Asken Ser du en genusforskerska.... Då ser du någon som jag daskar på rumpan... |
|
|
Idag är det flaggdag. Folke har namnsdag. Grattis Kung Folke! Länk /Udo Dirkelsniff |
|
|
Man får tacka och buga igen. Trevlig sommar på er, här skiner solen iaf...) FP |
|
|
Grattis folke:-) /Udo Dirkelsniff Min blogg: Länk |
|
Instämmer, hade kunnat satt en 1000 lapp på att Dirkelsniffarn hade uppdaterat denna tråd :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja tiden går och man blir bara yngre...) Men tack och bock som vanligt, även för alla käcka SMS.. FP |
|
|
I Örebro flaggar bussarna för Folke idag. Grattis! /Udo Dirkelsniff Min blogg: Länk |
|
|
Tackar. Börjar ju bli en tradition det här... Grattis till Vickan också som fyller år. Knappt 18000 är vi bara, kungen bl.a är med i gänget men endast drygt 4000 har Folke som tilltalsnamn. Flagga på ni bara...) FP |
|
Grattis ännu ett år har gått ?? Se nu till att du klara dig från att bli värderad i Antikrundan som börjar i Sölversborg såg jag.:) Tänk dig att våra fina lila Biogasbussar flaggar för Folke !! ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ingen risk med mig.. Du skickade ju hit nåt gammalt radiorör som skulle kunnat platsa in där.. Men jag håller mig nog undan.. Kan man få ett bildbevis på flaggbussarna...? FP |
|
Dom går tyvärr inte så ofta härute på Aspholmen som uppe i centrala Örebro får väl se om jag ser nån på hemvägen. Udo sitter bättre till. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ordnat, kolla min blogg. /Udo Dirkelsniff Min blogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.