AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
824

Är Z4 så stötig?

33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Hej!

Såg topgear igår på kanal 5 där de bl a körde Z4 3.0. En av testarna tyckte den var hemskt stötig och okomfortabel. Vad anser ni som äger/kör en sådan? Stämmer det, eller var han bara löjlig ? Var förresten en ganska fin färg (ljusblå metallic?) på bilen som kördes, nån som vet färgnamnet?
Där jag bor är det långt bort till närmsta provkörning, annars hade jag tagit reda på det själv...
An
54
Andretti
Z4 3.0 -04
ÄR det reportaget där de kör en Z4, en Boxter och en Honda S2000?

Där tråkar de ju varandra rätt mycket och det är lite överdrivet (men är menat som lite skoj). Bilen är Maldivblå (fritt överstatt).

Jag har M-fjädring och 19" fälgar. För mig är det sällan några problem. Kör man på dålig väg kännar man av hål och skarvar, utan tvekan, men vadå?

Folk har väldigt olika synpunkter på komfort. Jag förväntar mig att min bil skall vara stram och sportig. Det är betydligt viktigare för mig att bilen inte niger i kurvor/acc än att den filtrerar dåligt lagda vägar.

De som säger att Z4 är stötig i vanligt utförande vill nog mer ha en glidarbil än en sportbil, tror jag...
Hej!
visst är väl inte z4:an den skönaste bilen att åka i om vägen är dålig. Men precis som Andretti säger så får man ju ut så mycket annat ur bilen!
dessutom så får z4:an alltid bäst betyg i komfortronden utav alla roadsters, Z4 fick 5 stjärnor medans Honda S2000 fick 1 stjärna (i teknikens värld) har jag för mig... så det kan ju bli sämre...

/Cronor
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
Synd att jag missade Topgear igår kväll, men det kommer nog i repris och då ska jag titta.

Jag har nyligen sänkt min 35mm och jag kör med 18" 265/35 bak 235/40 fram .. jag tycker inte att det stör mig .. och precis som Andretti säger om ojämnheter på väg, det är klart det känns .. men vad gör det ?

** Lycka är att se livet genom en solstråle. **
Jeremy Clarksson är en underbar motorjournalist som är I mitt tycke den roligaste i branschen.
Han smyghatar allt tyskt, och gör gärna narr av tyskland.
Han brukar dock bli lika imponerad varje gång han provkör en ny tysk bil. Man får helt enkelt lära sig o tolka honom rätt.

Att z4an var stötig var de enda fel kan kunde hitta på z4an troligtvis och då var han inte sen med att blåsa upp detta.

Han kör själv E55 AMG och är lite gubbig i sitt synsätt, men som sagt den bästa motorjournalisten på tv.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Tysk supersportbil skulle de stå. :) Han e inte helt imponerad av Opel om ja säger så :)

Var God att söka innan du frågar!
Länk
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Nej, det stämmer väl att man inte köper en Z4 för komfortens skull, men samtidigt vill jag kunna köra en 30-mila-etapp utan att vara helt förstörd när jag kommer fram ;-)
Får se nästa vår om det kanske blir en inköpsresa till Tyskland...
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Komforten är ju bättrre i Z4 än i Z3 och jag hade inga problem att dra ner till Italien med 3'an. >500 mil på 10 dagar och inte klagade varken rygg eller annat, trots en gammal Whiplash skada och en rygg som är totalt rutten..

Det är ju bara på Svenska (nåja kanske Engelska också) sönderkörda frostskadade vägar som det blir stötigt och vad skall man på såna vägar att göra??

/Caspar
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Clarksons mini-kollega älskar ju Z4:an :)
men när man sitter bakom ratten i en z4 har man så kul så man glömmer bort den eventuella stötigheten
An
54
Andretti
Z4 3.0 -04
...mycket är redan sagt, men ett tillägg kommer dock: det är ocksa rätt avgörande vilka stolar man har i bilen.
Orginalsportstolarna är mjukare och har mer fatöljkänsla än M-stolarna.
Jag har de sistnämda och de är... hmmm...vete tusan om de har nagon polstring över huvud taget!! De är alltsa harda!

Observera att jag inte skriver 'obekväma', för det är nagot helt annat. Mina stolar passar mig perfekt, ger hela kroppen stöd i alla riktningar (utom uppat och delvis framat). De känns verkligen ergonomiska.
Men deras hardhet gör att de leder allt vidare till mig som förare. Men snacka om att känna exakt när bilen släpper greppet i kurvorna! Nagot som man för övrigt inte skall utforska pa allmän väg, da det skall till höga farter/skarpa svängar...

Vet inte hur de vanliga stolarna är...
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Jag har 17 tums fälgar, den vanliga fjädringen och M-stolar. Det känns alldeles lagom för mig. Visst märker man att man kör en roadster. Men med sportfjädring och större fälgar kan det nog bli rejält stötigt på dåliga vägar.
Z4an upplever jag som stötig ja. Rätt stötig faktiskt men det är kanske för att jag är van vid lite större bilar.
Varför skriver jag då här jo för att den är kanske stötig osv. men förbaskat rolig att åka i (och köra.).
Fast tycker inte att den känns stötigare än E46coupé men har något högre ljudnivå i kupén. Har jag fel "cronor"? =)

By the way, Jeremy kör väl SL55AMG och inte E55AMG?

Ny bild 16april-
Länk
soki: "lite större" bilar...? din väger säkert 1ton+ mot min! Vad klassar du då som "mycket större" bilar?=)
Joo z4:an känns ungefär lika stötig som e46:an, men med skönare stolar!

Vet att han har/haft en SL55AMG, E55AMG har ja inte hört nått om. Men är ju inte omöjligt, han gillar juh verkligen "geeeermans"

/Cronor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.