AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
689

Kallstartsläget vara eller icke vara?

stefannorr
Tar åter upp en tråd om kallstartsläget på automater,vet att det disskuterats kortfattat några ggr men utan egenteliga svar.
Alltså när man bor här i kalla Luleå där de snarare är aprilväder ännu en majväder så går ju kallstartsläget in på automaten,bilen varvar då upp i cirka 2800 varv innan den lägger i nästa växel,de kan väl ej va så hälsosamt på en kall motor?
Det går ju att tjuva o låta den stå på tomgång cirka 1-2 min så slipper man problemet,nu till frågan..har hört att kallstartsläget ska värma upp katalysatoren snabbare och om ja i så fall låter bilen stå på tomgång 1-2 min så ja slipper kallstartsläget kan de ha negativ inverkan på katalysatorn? den är ju ej billig o byta och dessutom kör jag mest korta sträckor.
Men samtidigt så är de dåligt för kall motor o varva upp till cirka 3000 varv på kall motor även om de bara är en kort stund så kanske de blir ännu dyrare i längden?
stefannorr
ingen?
stefannorr
?? inga teorier?
No offence, men jag tycker det låter som om du är onödigt orolig om du tror att motorn skulle skadas av 2800 rpm vid växling när den är kall. Utan direkt vetskap skulle jag tro att en bra kvalitetsolja ser till att slitaget är överkomligt vid sådana varvtal på en standardmotor.

____
Reach the door with a breath and a scream.
stefannorr
oki..idag testade jag att låta den gå på tomgång 2-3 min innan ja pep iväg,den växlade så mjukt så man inte märkte tillstymmelse till växling,verkar som kallstartläget kan ligga på länge om man kör med de på direkt fast varvtalet blir något mindre efter någon minut.
Kör ju oftast bara typ 2-3 km högst sen stopp i timmar o sen samma igen..skulle kanske ha en moped i stället me dom körsträckor ja har,men älskar ju bilar och BMW ju!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.