|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Om jag fattat rätt efter att ha läst en del på forumet, så är det bara att byta hela strålkastaren man har idag (H7) mot en komplett strålkastare med xenon!!?? Plug-and -play!! Stämmer detta, om man bortser från automatisk ljusvidsreglering och ASB!! Är det inget som tillkommer för att t.ex. alstra den extra strömmen xenon behöver? Har jag fattat rätt?? | |
|
Joafog: Du behöver även styrdon till dessa(2st). De alstar ca 20 000 volt i startögonblicket. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| Men sitter inte dom på xenonstrålkastarna?? | |
|
Nej, dessa är placerade någonstans i motorutrymmet alternativt på insidan av frontspoilern. Dessa ingår när man köper lamphus med Xenon. /D |
|
| Vad kostar dessa då?? | |
| om du ska ha till din bil så finns det ju en monterings-sats med allt du behöver för bara 14200 kr plus en sats med strålkastarspolning för 2225 som man ska ha med när man köper satsen. billigt o bra=) sen ska det ta ungefär 4.5 tim att monterna xenon och 3.5 tim för spolningen. enligt etk:n =) | |
| Om man nu bortser från priserna, så verkar det ju som om det definitivt inte är plug-and-play iom att det tar 4,5 h att montera xenon!! Finns det ingen som har monterat xenon i sin e46?? | |
|
Om ja inte missminner mig så har Danne523 (som sålt sin 330) eftermonterat xenon på e46. Maila honom o fråga är mitt tips. Jag har haft av mina strålkastare på 328an och att de inte tar 4,5 h att byta strålkastare kan jag intyga. max en timme per sida. Att koppla in styrdonen sen, borde inte ta mer än 20 min om allt stämmer. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| nu är det ju vad bmw anger ungefärlig tid. och vad ja tolkar dig så har du ju redan xenon från början? antar att det ska vara skillnad på vad man har för utrustning. och om man har xenon från början. så är det | |
|
Jag har bytt från halogen till wenon på min E46 touring. Jag har strålkastarspolning sedan tidigare. Köpte 2 kompletta lamphus med reflektor och glas och ja, ni vet allt. Styrdonen sitter fästade på lamphuset direkt med en kabel på kanske 15-20 cm till lampan. Inte innanför spoilen eller något sånt. Allt var ren plug n play, bort med den gamla lampan och dit med den nya och i med kontakterna. Vips så har man xenonljus... Inget konstigt någonstans, enda skillnaden mot innan är att när du inte har xenonen tända, tex kör på park+dim, så indikerar det trasiga lampor bara för att det finns inge glödtråd att känna. Jag köpte mitt på en bilskrot för 1850:- inkl frakt. kom på posten 2 dagar senare och satt på bilen 3 timmar senare... Diesel-räsern |
|
| Tack!! Precis vad jag ville veta!!! Du tror inte man kan be BMW fixa något med DIS:en för att det skall funka med xenon (för att slippa att den lyser för trasiga lampor)?? | |
|
Det som gäller är att antingen byta lkm:en till en som är anpassad för xenon, eller så finns det att köpa hos bmw, nän liten adapter som man sätter mellan kabeln och styrdonet. kostar dock runt tusen pengar/sida. Men man tänker inte på det efter nån vecka... inte jag iaf.. Diesel-räsern |
|
|
Helt riktigt att man fixar detta via DIS. Bilen kodas om till xenon som använder mycket mindre ström än vanliga halogenlampor. Just detta är anledningen till att man får ett meddelande i checkkontrollen att det är fel på strålkastarglödisar. Kostar runt 500 enkronor att "DISa" om bilen. /D |
|
|
Så du menar att det år att ändra på det via DIS:en? Det var inte vad dom sa till mig när jag frågade... skumt. Ska kolla detta när jag hinner! Diesel-räsern |
|
|
joafog: Blev det xenon på din e46 eller? ==== The driving Dutchman Länk |
|
|
Nä!! Sålt bilen!! //jocke |
|
|
Joafog: Även om du nu sålt bilen kan jag meddela alla här som florerat i ämnet. Jag köpte kompletta lampor med Xenon till min förra 330 precis som Wendtan sa. Det var bara att byta kan jag meddela. Styrdonen sitter på själva lamphuset och det är bara plug and play så att säga. Personerna på respektive BMW verkstad i Göteborgregioenen har inte en jäkla aning om att det bara är att byta....för dom påstår att det är OTROLIGT svårt att eftermontera och det kommer att kosta ca:25000:- ....sicka pundhuvven!!!!! Jag anlita men gode vän på Bilhuset i Målsryd och han tog hem från Tyskland...kostade mig monterat och klart med fina xenon 10000:- ink moms.... Sug på den:-))))) Glad 330 ägare igen!!! |
|
|
Det finns även ombyggnadskitt med H7 fäste, finns för allt från 3495:- (Biltema) och uppåt. BMW CS #5206 |
|
|
Jag vet - gammal tråd, men en fråga har ingen ställt här, och den behöver jag svar på - om man byter till xenon, får man problem med besiktningen då? (tänker på höjdjustering och så) Har någon här bytt till Xenon och hur gick det när ni besiktigade? Bara så jag vet **innan** jag trycker på "buy-It-Now"-knappen ;-) |
|
|
Denna Länk är besiktigad med xenon på alla strålkastare, utan problem. Jag kan givetvis inte garantera nåt, men det viktigaste är att ljuset står rätt och har rätt ljusbild. BMW CS #5206 |
|
|
Kul när gamla trådar kommer till nytta! Jag kan berätta om mina erfarenheter när det gäller att ändra om i DIS till xenonlampor. Det går att berätta för DIS:en att xenon sitter där som sagt, och felindikering släcks. Men, har man inte nivåsensorerna monterade oxå, så blir det väldigt knas med höjdregleringen. Först när jag DIS:ade om min, så stannade höjdinställningsfunktionen helt. Det gick inte att ändra alls. Påpekade detta för de som gjort det och undrade varför det blivit så. De sa då att nivåsensorerna behövdes. Eftersom jag inte har dem, så bad jag om att få det återställt till ursprungsläge. Men det går tydligen inte gå baklänges i det man gör!? Så jag bad dem försöka få igång höjdjusteringen på nåt vis, vilket de lyckades med efter mkt pyssel. Dock så funkar de baklänges, alltså höjer jag inne i bilen så går de ner i verkligheten och tvärtom. Vilket går att anpassa sig till. Men sen är det så att om jag påverkar instrumentbelysingen (?) så stannar funktionen av på höjdjusteringen.. Vilket jag tycker är märkligt, men det hänger antagligen ihop på nåt vis. Summa av detta: Skulle jag eftermontera xenon på en bil likadant idag, så hade jag antingen låtit felindikeringen lysa när xenonen är släckta, eller byggt den lilla smidiga relähistorian som finns under mektips och består av ett växelrelä och ett motstånd! Besiktningen har inte nämnt något om höjdsensorer eller liknande utan enbart kontrollerat ljusbilden de båda gånger jag besiktigat bilen med xenon. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.