|
|
|
|---|---|
|
i helgen lyckades klantiga jag fylla på lite för mycket olja... straxt ovan övre strecket. Hur farligt är detta då? | |
Axel |
Är det bara lite över strecket så är det ingen fara,överskottet förbränns.Men inte mer än typen halvliter för mycket då får man tömma ut lite. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
för mycket olja leder till övertryck vilket inte är bra för packboxar,kolvringar eller vevhusventilationen...men är det bara litegrann (ngn mm över översta) så förbränns det som Axel säger... MVH Johan K |
|
|
Ja, jag skulle då inte åka omkring med för mycket olja, det är bara att byta igen och hälla i rätt mängd !! :) Först gaaaasa...sen bromsa... |
|
|
Hur blir avgasvärdena om det förbränns..? jag ska besiktiga idag!! |
|
|
Tappa ur lite olja bara. Är ju inte så svårt. Om oljan förbränns blir avgasvärdena dåliga. |
|
|
Är det bara någon mm över max-strecket, ligger det inom felmarginalen! Dvs. inget att oroa sig över eller något som man behöver göra något åt. Är det däremot typ en liter för mycket, bör du suga ur lite olja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
först låg nivån mittemellan båda strecken och då tänkte jag att jag skulle fylla tills den hamnade på max lixom och fyllde 4-5dl till... då hamnade den kanske 3-5mm ovan övre strecket... Det värsta är att jag inte hinner fixa detta idag så jag får chansa på besiktningen... |
|
|
Filtret tar ju en slurk också, fast du kanske kollade efter att ha startat motorn? Hur gick det på besiktningen? Ett lands välstånd mäts i BMW per capita |
|
|
Förbränns? Hur går det till, och varför är det bara millimetrarna ÖVRE strecket som förbränns? Beror det på att trycket blir för högt, så att oljan pressas förbi kolvringarna? Isf borde den ju pressas ut på andra oönskade ställen, som Axel skriver. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Om oljenivån är för hög, piskas oavanligt mycket av oljan upp av vevaxeln och dessutom ökar trycket och då trycks en del av övertrycket ut via vevhusventilationen. Då luften som trycks ut den vägen innehåller ganska mycket oljedimma, förbränns överskottet i cylindrarna när luften kommer dit. När tillräckligt mycket olja har försvunnit den vägen, upphör den "onormala" uppiskningen och då försvinner (eller åtminstone minskar radikalt) oljeförbrukningen. Någon mm över strecket gör normalt ingen skillnad, utan ligger inom felmarginalen på motorkonstruktionen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Blir alltid mycket imponerad av din kunskap, hur f#!"¤&n kan du veta allt......?? Arbetar du som mek eller något sådant ? :) Först gaaaasa...sen bromsa... |
|
|
den gick igenom med extra-blankt papper!!! Det var skönt, hc värdet var ca 20, co minns jag inte... Tack för alla svar! |
|
|
o om de e för mycket olja så de förbränns e de inte bra heller... katten mår inte så bra... :S kan förstöras.. o den e inte så billig... /// BMW E28 POWER!!! |
|
| Om man nu har fyllt för mycket olja, finns det då risk att tex kolvringarna kan gå sönder, isåfall hur låter det? Om det nu har blivit något fel, hur upptäcker man det? | |
| Det är grymt stor skillnad på min oljenivå i M3-E46 när motorn precis är avstängd(varm) och när den är kall. Den kalla har mycket högre oljenivå än den varma men instruktionsboken säger att man ska mäta 1 minut efter att motorn stängts av (varm). Alltså har jag på tok för mycket olja när jag mäter i kall motor men rätt nivå i varm motor allt enligt instruktionsboken. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.